čtvrtek 4. června 2015

4 Dva opalovací krémy s blokátory UV záření

V ČR pravděpodobně panují tropická vedra, zatímco tady ve Švédsku nebylo od začátku roku víc jak 15°C (letošní květen byl nejchladnější od r. 1962), takže jsem s blížícím se létem vůbec nepomyslela na nějaký tématický článek... Nebýt komentu pod posledním postem, asi bych o opalovacích krémech psala zase až někdy v polovině léta. Jako loni


Nevím, jestli jsem to na blogu někdy zmiňovala, ale opalování neholduju a chytání bronzu jde úplně mimo mě. Připadá mi, že k tomu snad ani nemám buňky. Moře a písečné pláže mě nikdy nelákaly a ty dovolené, které padly na přímořská letoviska (bylo jich minimum), jsem stejně strávila vandrováním po kopcích. Vůbec mě nevzrušuje souměrné opálení, takže - pokud už se jsem se kdy aspoň trochu opálila, většinou na kole, vypadala jsem jak selka (překlad ze švédského výrazu "bondbränna" neboli farmer's tan). O odstín tmavší od kotníků nad kolena a od zápěstí nad lokty. Nicméně, i tohleto lehké opálení se poslední roky snažím výrazně omezit, protože sluneční paprsky považuju za minimálně stejně nebezpečné jako blahodárné. Ano, opálení možná vypadá atraktivně, ano, sluneční paprsky podporují tvorbu vitamínu D. Ale to první je nesmyslný trend a k tomu druhému stačí čtvrthodina denně.

A o stařecké skvrny, scvrklou kůži a melanomy nestojím.

Rizikovým filtrům jako oxybenzone, sulisobenzone, homosalate aj. se snažím vyhýbat, preferuju krémy s fyzikálními UV filtry. Protože evropská legislativa neuznává oxid zinečnatý jako fyzikální blokátor, kupuju si krémy made in USA, které kromě oxidu zinečnatého obsahují i další blokátor, oxid titaničitý. Loni mi dobře posloužily dva:

Aubrey Organics, Natural Sun, SPF 30

Složení:
Aktivní složky: oxid zinečnatý 12 %, oxid titaničitý 5,6 %
Purified water, simmondsia chinensis oil*, helianthus annuus seed oil*, galactoarabinan, glyceryl stearate, cetearyl alcohol, stearic acid and sodium cocoyl glutamate, butyrospermum parkii butter*, camellia sinensis seed oil*, brassica campestris-aleurites fordi oil copolymer, aloe barbadensis leaf juice*, glycerin, epilobium angustifolium flower/leaf/stem extract, glyceryl caprylate and glyceryl undecylenate, leuconostoc/radish root ferment filtrate, lonicera japonica flower extract, lonicera caprifolium flower extract, populus tremuloides bark extract, gluconolactone, tocopherol, citric acid, xanthan gum.
*Organic

Krém se před aplikací musí protřepat a samotná aplikace jde trochu ztěžka, protože hmota je velice hutná. Na kůži i po usilovném roztírání zůstává bílý film, než se krém vsákne. Mně to tedy rozhodně nevadí, raději budu pár desítek minut bílá než mít v pětatřiceti rakovinu kůže, ale jsou tací, kteří se přes tento fakt nepřenesou a těm nezbývá, než si vybrat jiný opalovák. 

Krém je k dostání mj. na iherb.  

  
Badger Company, Face Stick, Sport Sunscreen, SPF 35

Praktické balení ve vysouvací tyčince. Tuhá až tvrdá hmota, která v kontaktu s kůží lehce změkne a zvláční. Na  tyčinku se musí jemně tlačit, aby krém na kůži ulpěl; moc nerozmazávám, spíš rozťupkám bříšky prstů. Tyčinka se díky své velikosti hodí na menší plochy vystavované slunci, např. obličej, hřbety rukou... Nebo malé dětské obličejíky, paže a nožičky (pokud je nechrání oblečení). Stejně jako výš zmíněný krém i tato tyčka za kůži zanechává výrazný bílý film.

Tento krém používám letos skoro každé ráno jako podkladový krém pod tekutý makeup od Gressa Skin (který neobsahuje žádný SPF, hanba!). Má minimalistické složení, které moje pleť bez problémů snáší, a dobře se s ním v obličeji a dekoltu pracuje.
  
Složení:
Aktivní složka: oxid zinečnatý 22,5 %
*Olea europaea (extra virgin olive) oil, *cera alba (beeswax), *theobroma cacao (cocoa) butter, *butyrospermum parkii (shea) butter, tocopherol (sunflower vitamin E).
* = Certified Organic

Koupeno na iherb.

***
S oběma krémy jsem spokojená, protože plní svoji funkci a odpadá mi starost s chemickými filtry a jejich dopadem na organismus. Přesto na krémy nespoléhám a snažím dodržovat obvyklé zásady - zdržovat se ve stínu, chránit se oblečením a hlavně nešetřit opalovákem. Jestli ale letošní počasí vydrží i nadále, nebudu se nadměrného slunění vůbec muset obávat, spíš si budu muset koupit ještě jedny gumáky...

Hezké červnové dny vám všem!

4 komentáře:

  1. Ahoj, diky za clanek. Ted je pro me toto tema velmi aktualni. Snazim se chranit se proti slunci podobne jako Ty - obleceni, klobouk, co nejvic ve stinu a velka davka opalovaku + premazavat prubezne. Rozhodne nejsem z tech, kterym by stacilo rano se namazat a vydrzet s jednou davkou do vecera, pokud jsem na vylete.
    A taky nechapu lidi, kteri si k mori vezmou krem s SPF 10 nebo 15, protoze se chteji preci opalit! To mi hlava nebere.
    Aktualne premyslim, ze nakoupim suroviny a vyzkousim tohle: http://kissabee.blogspot.cz/2015/06/diy-zlaty-opalovaci-olej-s-spf-30-ft.html (doufam, ze odkaz na jiny blog nevadi, kdyztak to smaznu).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdepak, odkazy nevadí, naopak je vítám. Už sis olej vyrobila? Jak jsi spokojená?
      Krásné léto!

      Vymazat
  2. Ahoj, už jsem zpátky z dovolené a můžu podat report.
    Stručnou recenzi jsem napsala přímo do diskuze pod recept. S olejem jsem spokojená velice a budu ho dál používat. Je skvělý na obličej i na tělo. Je poněkud mastný, ale za několik minut po aplikaci se to srovná a můžu se obléknout a vyrazit ven. S obyčejnými opalováky jsem musela čekat 30 minut po aplikaci, to tady odpadá. Navíc trochu barví, takže mi nahradil make up. Neucpává mi póry, což je úplný zázrak. Všechny opalováky co jsem kdy měla (přírodní i normální) mi prostě seděly celý den na pleti a měla jsem z nich pupínky ještě týden poté. Tenhle mi nic takového nezpůsobil.
    Testovala jsem ho dva týdny v Chorvatsku a vůbec jsem se nespálila. Nejdéle jsem ho měla bez přemazání asi 6 hodin v kuse. Ale jak jsem uvedla - chráním se oblečením, kloboukem a ve stínu. Takže na přímém slunci to mohlo být tak polovinu toho času. Ještě ho budu muset vyzkoušet jak vydrží pocení při zvýšené námaze (např. výlet na kole).
    Za mě maximální spokojenost. Jsem z něj nadšená a jen lituji, že mě něco takového nenapadlo dřív.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za zevrubnou recenzi, villette! Pravděpodobně recept vyzkouším.

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!