neděle 31. srpna 2014

2 Moje cvičení v druhém trimestru

V druhém trimestru jsem výrazně překopala svůj cvičební program. Neomezovalo mě sice prakticky nic (a jsem za to neskonale vděčná) - ani nevolnosti, ani rostoucí břicho, to začalo růst až v 21. tt, přesto jsem od 15. tt upustila od běhání a určitých stronglifts cviků, a v hojnější míře zařadila izolované cviky. 


Blogger Tricks

sobota 30. srpna 2014

4 Zatím nejčistší aloe vera gel

Bez aloe vera bych se asi neobešla. Neznám jiný prostředek, který je natolik multifunkční, že se dá použít od péče o vlasy až po ochlazení mírných spálenin. Doteď jsem používala gely s vysokým podílem aloe vera a s "vycpávkami", jako jsou karbomery nebo jiné emulgátory (EDTA, TEA). Teď mám doma lahvičku s pouhými čtyřmi složkami. O gelu se v případě Aubrey Organics nedá mluvit, protože obsah je vyloženě tekutý. Ne však natolik tekutý, aby se dal nalít do rozprašovače a pohodlně nastříkat na místo určení, takže ho míchám s vodou v poměru 1:1. 

Od jiných aloe vera gelů se AO liší tím, že obličej nestahuje a nevyvolává pocit tvrdnoucí masky, jako se to někdy stává u jiných výrobků. Na druhou stranu nemá tak výrazný chladivý účinek (pocitově). Což mně osobně nevadí, ale kdo aloe vera používá po slunění kvůli zmírnění spálenin, asi si rozdílu všimne.


Složení: 
aloe barbadensis (aloe) leaf juice
citrus grandis (grapefruit) extract
cyamopsis tetragonoloba (guar) gum
tocopherol (vitamin E)

Pár tipů jak aloe vera použít:
- jako zvlhčovač pod pleťový krém při denní a noční péči o pleť
- po holení pro uklidnění podrážděné pokožky
- na popáleniny malého rozsahu
- do vlasů po umytí (jemně natuží a uhladí)
- do vlasových zábalů a masek
- nebo třeba jako tužící prostředek na obočí (místo vosků nebo gelů na obočí) 

Aloe vera gel je k dostání u lokálních prodejců značky Aubrey Organics nebo na iherb.com za necelých 7 USD/118 ml.

středa 20. srpna 2014

28 Malý průvodce po "no 'poo" metodách

Vyzkoušela jsem všechno níž popsané, ale ne všechny metody mi vyhovují. Bezšamponovou péči maximálně oceňuju, vlasy vypadají fantasticky a jsou zdravé, nevypadávají a nelámou se. Vlasy oplachuju zásadně vlažnou nebo studenou vodou, přispívá k lesku a vlasy se po ní nekudlí jako po teplé nebo horké vodě. Podstatou bezšamponových metod je vyhnout se vysušujícím složkám v šamponech (sulfáty) a silikonům, případně parabenům (konzervantům). No 'poo metody bývají taky finančně mnohem výhodnější - v dlouhodobém měřítku - než klasické kombo šampon + kondicionér. 

Dlouhodobě jsem vyzkoušela:

Balzámová metoda (CO - Conditioner Only)
- vhodná pro suché, poškozené vlasy

Postup: 
Aby se z vlasů odstranily silikony, je dobré je umýt tzv. posledním šamponem s obsahem sulfátů (šampon ale zároveň nesmí obsahovat silikony). Pak už stačí jen nanést balzám a lehkým krouživým pohybem umýt pokožku hlavy. K dalším mytím šampon nebude potřeba. Balzám nikdy nebude pěnit! Spláchnout vlažnou vodou a je vystaráno. Vlasy nabydou pevnosti a vlhkosti a přirozeně vlhké vlasy se začnou víc vlnit.

Výhody:
+ vlasy se rychle dostanou do dobré kondice
+ vlasy se dobře rozčesávají

Nevýhody:
- vyžaduje dobrou znalost jednotlivých složek a důkladné pročítání etiket
- na určité řady nebo výrobce se nedá moc spolehnout, protože někteří výrobci složení čas od času obměňují
- nelze se vyhnout konzervantům
- při dlouhodobějším používání může balzám vlasy zatížit, takže jsou bez objemu a zplihlé (balzámy s proteiny)

Moje zkušenosti:
BM byla moje záchrana v období, kdy jsem se vracela z tmavé barvy ke své původní barvě vlasů a prodělala zesvětlovací melíry. Vlasy se do viditelně lepší kondice dostaly prakticky hned po prvním použití, i když samozřejmě spíš jen na dotek - poškozený vlas neopraví nic, ten může akorát vypadnout a nahradit ho může jen vlas zdravý. 
Než si najdete ten svůj kondicionér, který vám vyhovuje, může to trochu trvat. Na umývání vlasů u hlavy je dobré obstarat si lehčí kondicionér bez proteinů, do délek naopak víc pečující balzám.
BM podpoří přirozené vlastnosti vlasů tím, že jim dodá vlhkost, tzn. vlnité vlasy budou vlnité, ale rovné se nezvlní nikdy! Čímž nechci říct, že BM se pro rovné vlasy nehodí - naopak! Profitovat z ní můžou všichni ti, kteří na hlavě mají pár chlupů.
Po zhruba dvou (?) letech jsem jsem BM opustila kvůli sodě.


neděle 17. srpna 2014

5 Vděčnost

Nemůžu jinak než cítit vděčnost, když se i ke konci druhého trimestru můžu bez potíží potit na crosstraineru, posilovat, chodit na dlouhé procházky a těšit se při tom všem na běhání s kočárem. Když vím, že mimino je zdravé. Nebylo by to ale tak bez vydatné Mužovy podpory a ohleduplnosti, s jakou mi vychází vstříc. Doma je pořád dostatek ovoce a zeleniny a z Muže se vyklubal velice schopný kuchař. Považuju se za šťastnou ženu...


V odpočinkových dnech, mezi generálním úklidem před příchodem potomka a rovnáním pidioblečků do šuplíků, hltám stará vydání oblíbeného měsíčníku. Sleduju návraty trendů, pročítám staré testy sportovního zboží a sumíruju svůj dosavadni těhotenský trénink (pro srovnání v dalších těhotenstvích, jestli se poštěstí).


A do toho všeho už se nezadržitelně dere podzim. Po tropickém létě přicházejí čím dál častější dešťové přeháňky a perou se se slunkem. Za poslední měsíc bylo vidět nepočítaně duh!


Vděčnost. A radost.

neděle 10. srpna 2014

4 Posilování sbalené na cesty (thera-band)

K thera-bandu jsem se dostala, když jsem hledala alternativu k jiné cvičební gumě, kterou mám doma. Chtěla jsem gumový pás bez plastových rukojetí a pokud možno ne dutý (kulatý na průřezu). Doplňuju si totiž domácí tělocvičnu a skladné nářadí umožňující cvičení s odporem vždycky vítám; cvičení s vlastní váhou mi někdy nestačí. Někde se píše, že thera-band je určen hlavně k rehabilitačnímu tréninku a měl by se používat jen pod dohledem zkušeného fyzioterapeuta, což málem vyznívá, že se s ním dá napáchat víc škody než užitku, ale normálně uvažující člověk se cvičení s pásem vůbec nemusí bát. 


Já jsem tedy pás k rehabilitačním účelům neobjedávala, moje důvody byly čistě prozaické - chci normálně posilovat/udržovat sílu a hybnost v těhotenství i po porodu a protože ještě nevím, jak často se v budoucnu s miminem dostanu do posilovny, připravuju si půdu pro posilování doma. Kromě toho je pás skladný a dá se pro zpestření pohodlně vzít na běžecký/cyklo trénink do přírody nebo s ním obohatit obyčejnou procházku. Tak jsem si na něj zvykla, že jsem ho s sebou letos vzala na letní roadtrip po Evropě a protahovala/posilovala s ním, kdekoli se mi zachtělo. Beru si ho s sebou i do fitka. 

Při výběru vhodné gumy mi hodně pomohla následující tabulka. Nejdřív jsem si objednala černý pás, přestože jsem gumu nikdy nedržela v ruce, ale jaksi nebyl důvod objednávat pásy s menším odporem. Pak se černý pás ukázal při některých cvičeních jako trochu nedostačující, takže mám doma i zlatý.   


Výhodou pásu je, že se s ním dá procvičit celé tělo od noh, zadku, zad až po menší svaly paží. Zátěž je zajedno určována tuhostí pásu (podle barev), zadruhé je možné pás uchopit/stoupnout si na něj různým způsobem tak, aby byl odpor ještě větší. Pás se dá zauzlit do smyčky (čím menší oko, tím větší odpor), omotat okolo sloupu/kliky na dveřích, zavěsit atp., takže se dá změnit úhel při účinku na svaly. Lze ho používat vsedě, vleže i ve stoje a tak různě pracovat s koordinací a rovnováhou. Nebo se dá kombinovat např. s gymnastickým míčem (flexibilita při používání je fakt vynikající a nejradši bych natočila instruktážní video, abych se o to svoje nadšení mohla podělit). Dají se s ním simulovat moje milované stronglifts (samozřejmě nikdy ne na takové úrovni, že budu moct napodobit mrtvý tah s 110 kily, ale technika a s ním udržovat jde), což jeho hodnotu v mých očích jen zvyšuje.


Momentálně pás používám hlavně pro posílení bedrokyčlostehenního svalu, spodních zad, zadku a ramen a lopatek. Účelem je udržet svaly v dobré kondici i během toho, co budu víc a víc přibývat na váze, a taky si slibuju rychlejší regeneraci po porodu. Beru to prostě tak, že zatímco momentálně nemůžu provádět určitá cvičení, raději se soustředím na to, co dělat můžu a nebo čemu můžu předejít v budoucnu. Žene mě i těšení se na půlmaraton, který mám v plánu necelý půlrok po narození potomka. 


Cena pásu je různá, čím tužší guma, tím vyšší cena. Záleží taky na tom, jakou délku pásu preferujete a jak pás budete používat. Pro moje nároky (procvičení celého těla, posilování) stačí bohatě délka zhruba 2,1 m - objednávala jsem ze zahraničí, takže se měřilo na stopy. Thera-band (normálně z latexu) se prodává i v bezlatexové alternativě (pro alergiky), snadno se udržuje a jenom zapotřebí trochu opatrnosti, aby se nedostal do kontaktu s něčím, co ho může poškodit/prodřít - kamínky, prstýnky na rukou, ostré předměty.

Na youtube je ukázek a tipů jak cvičit bohužel pomálu, kdo se chce nechat inspirovat, doporučuju následující video (švédsky, ale princip pochopíte i bez znalosti jazyka): http://www.psoriasisforbundet.se/mabra/halsa-livsstil/traningsfilmer/traning-med-gummiband/