neděle 13. března 2016

6 Rok bez parfému

No dobrá, ne úplně bez parfému, ale bez těch konvenčních vůní určitě. 

Na začátku loňského roku jsem si dala předsevzetí, že se ponořím do oblasti ekologických parfémů. Že trochu natrénuju čich, abych byla schopná identifikovat aspoň některé složky a s touto schopností že se mi bude líp hledat ekologická alternativa ke konvenčním vůním. 

První část předsevzetí jsem si myslím splnila, druhou část spíš ne. Přece jenom, natrénovat čich by si žádalo systematičtější trénink, k němuž se mi nedostávalo času a taky možnosti konzultace s někým, kdo se opravdu vyzná. Jsem však ráda, že jsem si rozšířila obzory a prozkoumala trh a nabídku. Ve Švédsku je myslím vcelku slušný výběr, co se ekologických alternativ týká, těžší je to však se sháněním vzorků. Nejvíc štěstí jsem měla s e-shopem swedishbeautyfactory.se, pokusila jsem se objednat i z naturisimo.com a lovelula.com, ale z Velké Británie evidentně není možno parfémy objednávat. Vzorky jsem ulovila i na etsy.com a amazingy.com. Obecně bych řekla, že trh s parfémy složenými ze složek přírodního původu roste a ještě poroste. Poptávka je a nabídka jí určitě neodpovídá. Jsem zvědavá, jakým směrem se trend bude posunovat. Jistě, ve většině případů jde pořád o kombinaci rostlinných a esenciálních olejů, z nichž ty první představují nosnou složku (vedle alkoholu) a kde skupina druhá obstarává samotnou vůni. Zatímco se však  někteří výrobci spokojí s produkováním co nejčistších vůní (původem i množstvím esenc. olejů), jiní sázejí na kombinace voňavých složek ve snaze konkurovat rafinovaným konvenčním parfémům. Určitým obrozením procházejí i obaly a způsob aplikace. Roll-ony jsou pořád hodně rozšířené, ale objevují se i rozprašovače (Tata Harper). Vyzkoušela jsem taky pár tuhých parfémů (Pacifica).

Společným znakem snad všech přírodních parfémů je jejich krátká trvanlivost na kůži. Pohybuje se okolo max. jedné hodiny (Honoré des Prés, Lurk) či dvou-tří (Pacifica, Ravencourt Apothecary, Tsi-La), maximálně čtyř (Björk and Berries). Takže to chce častější aplikaci. Vůně jsou taky mnohem jednodušší, přímočařejší. Snadněji se rozeznávají a už po prvním čichnutí mám jasno, jestli jo nebo ne (většinou je to ne). Protože vlastním slušnou sbírku esenc. olejů, mám jakž takž přehled o těch nejpoužívanějších složkách v parfémech. Ylang-ylang např. je vcelku klasika, stejně tak citrusové plody typu grep nebo citronová tráva. Daleko těžší je v současné nabídce najít parfémy s květovým aromatem. Kdo máte rádi citrusové nebo orientální parfémy, asi si přijete na své mnohem snáz. Pro mě jsou přírodní parfémy jen kompromisem, zatím jsem opravdu nenašla žádný, který by mi sedl aspoň z 90 %. Na druhou stranu mi bylo útěchou vědomí, že Minicyklistku neutápím v syntetických složkách. Mimochodem, hodně mi vadí, že u většiny konvenčních parfémů není možné dočíst se informace o složení, a tím nemyslím ono klasické "hlava, srdce, základ".

Čeho jsem si za těch zhruba 14 měsíců bez konvenčních parfémů všimla? Tak zajedno není vůbec těžké se bez nich obejít, jde jen o zvyk. Zadruhé mi teď, když jsem si zase byla počichat v parfumérii, přijdou neskutečně silné, a tím nemyslím prvních pár vteřin či minut. Prostě mi i půlden po aplikaci přijdou hodně výrazné. A taky zvláštním způsobem umělé, nepravé. Mluvím teď o parfémech, které jsem dřív používala každodenně, a ke kterým jsem si byla jen tak ze zvědavosti a s časovým odstupem přivonět, jestli mě ten rok nějak poznamenal.Takže poznamenal a to dost. Taky jsem sem tam během toho ročního půstu nějaký ten zbytek konvenčních parfémů, co mi ještě zůstaly doma, použila (předesílám, že parfémy neprošly doporučeným datem spotřeby). A světe div se, především za ušima jsem se dočkala vyrážky a vřídků. Reakce, kterou jsem dřív vůbec neznala. Přišlo mi to poměrně zajímavé, protože i když dřív moje kůže byla neustále měnícím se obrazem momentálního klimatu a hormonálních skoků, poslední roky mám stabilní, nereaktivní pokožku, kterou jen tak něco nerozhází.


Nicméně, na přírodní parfémy jsem si pořád úplně nezvykla. Nevadí mi krátká trvanlivost a častá reaplikace, spíš fakt, že jsem nenašla ten "svůj", který by mi bez výtky voněl (jako jsem to zažívala u parfémů konvenčních). 

Jaké značky jsem očichala? Honoré des Prés, SAMA, DoubleYou, Lurk, Pacifica, Tsi-La, Björk and Berries, Tara Harper, Ravenscourt Apothecary. Recenzovat je budu příště.  

Co vy? Jaké parfémy používáte (konvenční x přírodní) 
a pokud přírodní, jaké značky jste si oblíbili?

6 komentářů:

  1. Díky za skvělé téma a na recenze se moc těším ! Já osobně poslední dobou dospotřebovávám konvenční parfémy DKNY a Chloé,a moc mne přitahuje cokoliv (aroma)terapeutického,byt' i to má za důsledek,že vůni vnímám jen já a okolí asi naprosto ne.Nemám potřebu chodit zahalená v oblaku Chanel jako některé mé kolegyně.Budiž,to období už je za mnou.Na zkoušku jsem si právě objednala Vivatités od Les Fleurs de Bach a jakýsi tuhý parfém Ha-Tha,uvidíme.Weleda mne zklamala,jejich tři novinky nejsou vůbec podle mého gusta.Dobrou náladu si dodávám kuličkou Primavera "Gute Laune". Mám ale moc ráda kombinaci olej plus parfém,např Nuxe nebo Caudalie.Oba mi přijdou introvertní,nesmírně "duší obohacující"-jak to vyjádřit ? :) a přitom nevtíravé pro okolí.Parfémy jsou prostě věčné téma. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Stejně jako Petrushka se moc těším na recenze, tohle téma je pro mě velmi aktuální. Už asi tři roky používám Vivacité(s) od Les Fleur de Bach. Je to taková moje "zimní" vůně, na léto se podle mě moc nehodí. Je podle mého unisex, i když možná není tak myšlena, ale prostě mi voní spíš jako pánská (a krásně :-) Jinak jako náhradu parfému používám třeba směsi esenciálních olejů od Nobilis Tilia (každý rok mají jednu speciální, mám jejich 2015 - "Radost z přítomného okamžiku" a 2016 - "Harmonie". Názvy jsou takové jaké jsou... ale ty vůně mi sedí (i když tedy záleží na tom, jaký mám zrovna den). Pochybuju, že okolí něco cítí (kromě partnera, nikdo jiný se ke mě tak nepřibližuje). Je pravda, že když jdu kolem parfumerie (nebo dokonce do ní), vůně se mi zdají příšerně silné a většinou mi přijdou jako bolehlav. To mi ale přijdou i (prý přírodní) indické tuhé parfémy Song of India. Voní krásně, ale netroufám si na ně. Naopak přemýšlím o toaletních vodách Aqua Floralis. Jen je pro mě asi problém ta výdrž (nejsem moc ochotná tahat flakonek s sebou...). Každopádně s tímhle tématem jsi mi, Cyklistko, udělala moc velkou radost ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky mě to moc zajímá, nějak jsem tenhle článek přehlédla. Parfém z parfumerky jsem měla jednou, na prahu dospívání - snad dokonce přímo k osmnáctinám. Momentálně mám doma pár vzorků olejů - Ravenscourt Apothecary. Jednu toaletku od Rosine, jednu Rancé a vyhlídlou mám (už pár let :-) ) jednu od Floris, obvykle jsou to unisex vůně s obsahem neroli a bergamotu - ať je vůně jakákoli, tyhle dvě složky nakonec ve složení vždycky najdu. Parfumerka je pro mě bolehlav a v tom kvantu nejsem schopná hledat, jestli by něco nebylo zajímavějšího a pěkného...

    OdpovědětVymazat
  4. Rok by som bez parfému určite nevydržala, čo tri mesiace musím mať nový a úplne najradšej mám svieže citrusové vône :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vůně... miluju. Pacifica mi přijde spíš jako parfémky tak trochu na hraní. Vůně jsou přirozené, veselé, ale nijak zvlášť rafinované. Po Pacifice sáhnu až budou naše malý holky škemrat o vůni. Syntetické parfémy rovnou škrtám. V přírodní kosmetice a aromaterapii dělám už od roku 2004 a člověk těm umělotinám dokonale odvykne. Z přírodních vůní mám odzkoušeno ledasco. Už tady někdo zmínil parfém od Bachovek. Ty jsou fajn. Hodně oblíbené. Zákaznice si je kupují opakovaně a jsou velmi spokojené. Já si tam svou vůni nenašla. Zkoušela jsem dost věcí od Acorelle. Dobré, ale málo stabilní. Po dlouhých letech zkoušení a různých chvilkových "zamilovanostech" se mi polička v koupelně ustálila na 5 flakonech od Florascentu a 1 flakonu od Fitne. Můj Florascent - miluju Tango, Ksar, Thé Vert, Ambre a na manželovi Santal. Fitne je německý výrobce přírodních doplňků stravy a přírodní kosmetiky a mají v nabídce jednu Bach vůni, která je svou vůní plně postavena na damašské růži. Růže je výsostně ženská záležitost a dá vyniknout každé osobnosti, protože parfém se rozvine na každé kůži jinak. Dneska nosím Tango :-) Magda S. Cestaprirody.cz

    OdpovědětVymazat
  6. Fruity Stainless Steel Plating Hammer with Iron Case
    Fruity stainless steel plate is a titanium bike frame flexible steel core titanium plumbing that acts gold titanium alloy as titanium nitride gun coating an anchor to titanium belly button rings the slot head. The teeth and teeth are both exposed.

    OdpovědětVymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!