úterý 5. listopadu 2013

24 Nápad měsíce: Tekutý minerální makeup

(Post zvláště vhodný pro ty se suchou pletí, kteří již rezignovali na minerální pudry...)

Začínám řešit vrásky a sem tam sušší pleť (ta je teď s nástupem zimy normou, ale mám to pod kontrolou). Je mi třicet a někdy si říkám, že s minerálními pudry si vystačím tak maximálně pět deset let (zádoba doma tomu taky odpovídá), než přejdu k tekutým variantám... Mám-li vycházet z naší linie po přeslici, kde je suchá pleť ve středním a zralém věku normální a tekutý makeup vhodnější. Někdy mě irituje ta moje nosoretní rýha, kde s aplikací musím být opatrnější, aby se mi v ní nedělaly usazeniny. Celkem si dovedu představit, že majitelky suché pleti nesnesou minerální práškový makeup, protože ten suchá místa zvýrazňuje (Tikei a Idun Minerals třeba ne, ale zas ne každý má takové štěstí jako já, že si najde svůj ideální MMU). 

A tak se začínám poohlížet po nějakém tekutém makeupu na přírodní bázi. Pro časy budoucí. Značek, co ho vyrábějí, je celkem dost (Lavera, AnneMarie Börlind, Dr. Hauschka, Logona, Living-Nature, Sante, ...), ale mejkap stojí většinou od dvaceti euro výš a vzorky obvykle nejsou k dostání v nejbližší parfumérii. Taky mě odrazuje dlouhé INCI, na jehož přečtení bych potřebovala tak dva večery (pokud u toho ještě navíc měla googlovat). Jestli bych nějaký tekutý mejkap opravdu chtěla moc moc moc vyzkoušet, tak jedině Zuii, kde plné balení stojí 45 dolarů a vzorky dva (plus 11 dolarů poštovné). 

O víkendu jsem málem podlehla pokušení a začala vyplňovat kontaktní údaje pro objednávku, nakonec mě ale touhy přešly a místo utrácení jsem radši šla proběhnout ven. A jako častokrát dřív mě čerstvý vzduch, rozprouděná krev a ticho okolo inspirovaly k řešení a vyřešení "problému". Já si svůj tekutý mejkap udělám doma! Nebude tak exkluzivní, nebude stát 55 dolarů i s poštovným a nebude po něm poptávka až na druhém konci světa, ale vyřeší moji touhu po dobrém makeupu. Bude levný, s minimalistickým složením a bude můj a umíchaný vzhledem k mým potřebám. 

Doma to vypadalo takto:


Skvalan má podobné účinky jako silikony - vyhlazuje, zjemňuje a zarovnává, ale zároveň je stoprocentně přírodní a neuspává póry (a hodně se podobá lidskému mazu). V kombinaci s ním jsem zatím otestovala Tikei a Lucy Minerals. Do misky nasypu stejné množství MMU, které bych použila při aplikaci nasucho štětcem, zakápnu pár kapkami skvalanu (Tikei potřebuje tři kapky, LM pět) a rozmíchám prstem. Pudr okamžitě nasaje tekutinu, rozpustí se a váže na sebe zbylý prášek. Prstem pak vzniklou tekutou hmotu aplikuju podobně jako jakýkoli jiný podkladový krém. Pro jistotu zafixovat pudrem a je vystaráno: Právě jste si vyrobili tekutý mejkap s přirozeným SPF 15 (nebo kolik má váš MMU), který vyhlazuje pleť, nemastí ji, neucpává a zohledňuje případná suchá místa, která navíc koriguje. 

Výsledná "pasta" se dobře vtírá do pleti a neflekatí.
Krycí schopnost a životnost jsou naprosto stejné jako u pudru, odpadnou ale případná zvýrazněná suchá místa. Pleť se nemastí a neleskne. Je mi jasné, že tohle není žádný převratný vynález, ale když on skvalan je o tolik lepší než jojobový olej! Který jsem taky dřív zkusila, ale pleť se mi po něm po pár hodinách leskla a samotné smíchávání prášku a oleje bylo pracnější. 

Samotná výroba a aplikace zabere zhruba stejně tolik času jako zapracovávání pudru štětcem nasucho. Výhodou je taky fakt, že denní dávku maximálně spotřebujete a nic nesplachujete do odpadu. Misku umívám po každé aplikaci - stačí trocha mýdla a vody (tak mýdlo ani nakonec není potřeba, skvalan není olej a voda si s ním poradí) a druhý den začínám s čistým nádobíčkem. 

Tekutý makeup zatím zkouším zhruba týden, takže negativní stránky se nestihly ještě naplno projevit. Za měsíc dva bych měla mít definitivně jasno. 

Zkoušeli jste někdo něco podobného? Mám se obávat nějakých skrytých komplikací? Kdo máte vyzkoušené přírodní tekuté krycí/podkladové krémy a jaké máte dojmy?

24 komentářů:

  1. Tomu říkám dobrý nápad :) Skalvan jsem ještě nezkoušela, ale budu se po něm muset poohlídnout, protože většina make-upů mi nesedí, takže to vidím jako ideální individuální řešení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On dokonce není ani moc drahý, ten skvalan. A jestli jsi domácí kutil, bude Tě celý krátký proces míchání určitě bavit.
      Mě to nadchlo tak, že se začínám poohlížet po nějakém vhodném malém balení, udělala bych si mejkap do zásoby...

      Vymazat
  2. No tak tomu říkám Nápad! Já teda suchostí pleti netrpím, mastnotu si samovolně vyrábím ve velkém a i MMU stihnu během dne promastit.. v podstatě ještě přírodnější varianta, že? Ale tak.. snažím se myslet pozitivně a utěšuju se tím, že mastná pleť méně vráskatí :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je jasný! Mastná pusa rovná se bezvrásčitá pusa. Trochu mimo mísu: Jedna moje kolegyně váží přes metrák a je jí čtyřicet, ale v obličeji vypadá na pětadvacet. Kůži je zapotřebí vypnout - zevnitř.

      Vymazat
  3. Tenhle blog mě prostě baví! Super nápad. (Já jsem nic takového neřešila, nemám doma MMU ani mi není třicet.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak až budeš jednou mít ten mmu nebo 30 (nebo obojí dohromady), víš, kde najít první pomoc :)

      Vymazat
  4. Teda, moc prosím, vím, že jsem to u Tebe už někde četla, ale nevím, přesně kde - co je to ten skvalan? Kde to seženu? Přesně stejný problém, co Ty (30 - objevují se vrásky a začínají suchá místa, navíc dost velký sklo k ucpávání pórů) a hledala jsem po všech možných dostupných minerálních makeupech. Doma jsme tak nashromáždila vzorky právě od Sante, Logony, Alby, Lavery apod.. ale buď se to víc podobá tónovací krému s nulovým krytím, nebo to dělá neplechu.. Tohle je geniální věc - já se MMU nechci vzdát ani ve "stáří" =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvalan je takový olejovitý neolej, psala jsem o něm v říjnu. Seženeš ho třeba tady nebo tady.

      Zatím paráda, jsem úplně nadšená a nechápu, jaktože se výrobci patlají se sáhodlouhou recepturou. Si to snad nechám patentovat, tenhle nápad. Hlavní je vychytat poměr pudru a skvalanu, co MMU, to jinačí sací schopnost. A je zábava pozorovat i jemnost MMU - teď teprve jsem objevila, jak je Tikei jemně namletý/nadrcený, kdežto LM má větší zrnka. Bacha na MMU se silikou (LM ho taky má ve své nabídce pro ty s mastnou pletí, jmenuje se OCC a OCS myslím). Silika mastnotu (skvalan) absorbuje a pasta se na obličeji drobí.

      Vymazat
  5. Teď mě napadlo, dkybys chtěla, není problém Ti zaslat nějaké vzorky, když se u Tebe nedají sehnat.. =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ď, ale snad ani ne - sehnat vzorky není problém, ale když už, tak Zuii. Ale ani po něm už nevzdychám, doma mám lepší ;)

      Vymazat
  6. Tohle budu muset zkusit a ještě bych se chtěla na něco zeptat. U Tikei, psala jsi že primer-báze se vyrábí také z oxidu křemičitého, ze kterého se vyrábí silikony. Může tedy ucpávat pleť? Hodně se toho bojím a ucůpání pleti u mě probíhá po delší době, takže vzorek mi toho moc neřekne. Ale Tikei makeup je úžasný! Hned po Tvé recenzi jsem objednala vzorečky a nelituju a chystám se na plné balení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tys sis Tikei fakt objednala? Paráda! Nevěřila bych, že to někdo zkusí. A jsem ráda, že máš taky pozitivní zkušenost!
      Mám-li být upřímná, primer doma mám v plné velikosti a pravděpodobně se bude hodit na jaře a v léte, po většinu roku se bez něj však obejdu. Pleť mi neucpává (zatím), ale nepoužívám ho každodenně a pravidelně. Pokud nemáš vyloženě mastnou pleť, mohl by Ti stačit jen pudr.

      Vymazat
  7. Ahoj. A co tak vynechat kelímek a míchat rovnou na pleti? Máznu skvalan, na to prášek a zapracuji?
    Šlo by to?

    OdpovědětVymazat
  8. Já takhle podle potřeby míchám mmu normálně se svým denním krémem a úplně v pohodě. Líbí se mi, že jde hodně korigovat krytí, přisypu víc mmu a mám korektor. Ale mmoc často to nenosím, prášková forma mi vyhovuje a zatím jsme nenarazila na žádný, který by mě nějak výrazně vysušoval.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jaký používáš krém? S obličejovými oleji, které místo krému používám já, to provádět jde trochu těžko.

      Vymazat
    2. Já oleje nepoužívám nebo jen místo séra, zatím jsem, bohužel, nenašla nic, co by mě nevysušovalo. Takže většinou mám nějaký "normální" krém - myslím konzistencí, naposled jsem to takhle míchala s růžovým od weledy, ale myslím, že by to šlo s kdečím, teď mám REN, můžu vyzkoušet. Ale s oleji určitě ne, to je jasný.

      Vymazat
    3. Ono to s oleji - s olejem (jojobovým) - funguje taky, ale problém je v tom, že u nich to trochu trvá, než se vstřebají do pleti. Právě proto mě zajímaly ty krémy, ty taky mají určitou dobu "vsáknutí". U squalanu tahle vlastnost odpadá.

      Vymazat
  9. Dnes na treti den od objednavky prisiel Tikei! Puder, primer, vzorky korektorov, dokonca aj vzorka ocnych tienov ako darcek od Tikei. Squalan ani ziaden stetec nemam, tak som zmiesala krem (Dermisoft, Karel Hadek) s pudrom - nevyzeralo to zle,ale bolo to vecer pod lampou...takze az zajtra po celodennom teste budem mat vacsiu istotu, ci je odtien a vobec Tikei pre mna to prave orechove. Ech...v kosiku na iherbe mam squalane a kabuki od EcoTools...objednat, neobjednat? ; )) Kate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to byla rychlovka! Můžu doporučit jejich adventní kalednář, zatím se tam objevily štětce, oční stíny, korektory a dnes matující pudr. Jsem docela napnutá, jestli si někdy rozkliknu lesk na rty, docela bych nějaký zkusila.

      Vymazat
  10. Je to ono, milujem Tikei! Squalane a set stetcov od EcoTools tiez putuje ku mne. Som nadsena, ze sa delis so svojimi kvalitnymi tipmi.Kate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já jsem ráda, že jsem Ti pár řádky mohla pomoct :) Přeju dobrou ruku při výběru i v budoucnu!

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!