čtvrtek 18. června 2015

10 Suchá a/nebo ekzematická kůže: Jak je to s tím glycerínem?

Poněvadž momentálně nějaký ten pátek řeším suchou kůži s ekzémem (sice ne vlastní, ale zodpovědnost na sebe beru minimálně stejně velkou), stala jsem se tak trochu expertkou v rychločtení INCI. Znáte to - nejlíp bez parabenů, s velkým podílem kvalitních rostlinných olejů (v konvenční farmaceutické kosmetice je to vazelína/minerální olej) a co je nejdůležitější: vysoké procento zvlhčující složky. Přičemž jsem si všimla, že poměr zvlhčujících složek a promašťujících látek je klíčový a ne každý krém, ač určený ekzematikům, zabírá. Resp. léčí symptomy; jak známo, ekzém je jen průvodním jevem. Protože jak všichni víme (respektive vědí ti se suchou pletí), nejdůležitější je znovu obnovit/obnovovat narušenou lipidovou rovnováhu kožní bariéry. 

O kožní bariéře, lipidové rovnováze, transepidermální ztrátě vody a souvislostech vůbec už se nebudu znovu rozepisovat, opáčko zde: http://a-solitary-cyclist.blogspot.se/2014/04/sucha-citliva-plet.html


Ne že by farmaceutický trh trpěl nedostatkem krémů pro suchou pleť, ekzematiky a lupénkáře! Kdepak! Čert aby se vyznal, který krém je nejlepší.U nás doma se po zjištění, že budeme muset řešit suchou kůži a ekzém, objevily skandinávské značky jako Decubal (Dánsko) a CCS (Švédsko). Ani jeden krém nijak neoslnil. Ale koupě nelituju, protože jsem začala hloubat nad výrazem "20 % glycerol" (glycerol = glycerín). 

Jestli si pamatujete, předloni jsem glycerín odsoudila. Doporučuju přečíst článek, na který jsem odkazovala, ale pokud nemáte čas/nechcete, tak ve zkratce: glycerín je hygroskopický a podle zdrojů, které jsem uvedla, v koncentraci vyšší než 5 % váže (vytahuje k sobě) vodu z hlubších vrstev pokožky. Dnes se glycerín dočká velké satisfakce a omluvy: To první sedí (je silně hygroskopický), to druhé ne. 

Jinak by na trhu nebyly dostupné (a hlavně úřadem schválené, v ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv, ve Švédsku jeho alternativa Läkemedelsverket) léky/lékárenská kosmetika s glycerínem s podílem 20 %, a někde dokonce až 50 %. Jak ostatně potvrdil dermatolog Lars Norlen z Ústavu buněčné a molekulární biochemie při Karolinska institutet ve Stockholmu: Glycerín funguje jako náhražka vody, v žádném případě vodu pokožce "nekrade".

Velká omluva jak glycerínu, tak vám čtenářům, že jsem vás mystifikovala 
a nečerpala předloni z vícero zdrojů!

Mailovala jsem příslušným zdrojům, odkud jsem mylně přebrala informaci (shenet.se), ale odpovědi s odkazem na relevantní studii, kde glycerín "škodí" ve vysokých koncentracích, se zatím nedočkala.

Opět platí, že není úplně od věci číst etikety...
 

10 komentářů:

  1. Zajímavý článek, díky za něj , četla jsem i kdysi ten předchozí.
    S kůží jsem bojovala několik let. A nakonec zkušenosti jsou takové, že hlavně příliš silné chemie, nebo silných složek obecně a hlavně vysušování díky mytí a SLS, je nejhorší. Vše ostatní jsem zkrátka pomalu zkoušela, jestli ano, nebo ne...
    Něco etikety napoví, ale vše taky ne. Škoda, že net je takových studií /ne studií plný, pak se relevantní informace hledají hůř.
    Jestli máš nějaké objevy - produkty na mazání, tak si ráda počtu tipy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem teda nad ekzémem docela zoufala - sulfáty a další iritanty nevedu, ovesná koupel nepomáhala, ani konopný olej, natož bambucké máslo... Ale teď už je MiniC třetí měsíc bez ekzému a snad to vydrží.

      Vymazat
  2. ekzematickou a citlivou pokožku mám a nejvíc mi pomohlo vyvarovat se sulfátů, kvůli tomu jsem taky přešla na přírodní kosmetiku, ale i tak to není jednoduché, protože některé složky, i když přírodní, můžou stejně kůži iritovat :( osvědčila se mi koupel v kopřivové vodě (v ní mě máchali odmalička a vždycky to pomohlo) a v zimě mi vytrho trn z paty obyčejné bambucké máslo, mazala jsem po každé sprše a ekzém zmizel do dvou týdnů ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem řešila u roběte, nejvíc asi zabrala kombinace Atopdermu od Hádka (dost aromatický, spíše tedy pro větší dítko) a homeopatik na míru zkušeného lékaře.
    Hodně štěstí a díky za vysvětlení ohledně Glycerinu, já to od té doby víc sledovala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, já na homeopatika moc nevěřím (na placebo jo). Hadek tu bohužel k dostání není, ale snad nebude ani zapotřebí, ekzém zmizel, i díky glycerínu.

      Vymazat
  4. Ahoj, zde posílám něco o glycerinu od karla Hadka, výrobce přírodní kosmetiky. Ted babo raď.
    http://www.karelhadek.eu/casopis/casopis-aromaterapie-3-2010?article-id=322

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že na tenhle článek tu dřív odkazovala jiná čtenářka, určitě jsem ho už četla. Musím se přiznat, že se na článek zase dívám trochu jinak - před rokem jsem ho brala jako potvrzení toho, co jsem o glycerínu psala, dnes mi v něm výrazně chybí odkazy na studie. Ke glycerínu se ale ještě někdy vrátím.

      Vymazat
  5. Ahoj, děkuju za osvětu! A co Limonene a Linaloon, co si mám myslet o nich?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záleží i na tom, v čem jsou obsaženy. Riziko podráždění je vždycky větší u přípravků, které na kůži zůstávají (mask, krém, pleťová voda) a naopak menší u těch, které se oplachují (šampon, mýdlo).

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!