čtvrtek 17. července 2014

4 Opalování: Vysoké SPF = minimální riziko poškození kůže?

Je vám přes 25 a chcete vědět, jestli a jak moc se opalování promítá do vzhledu kůže? Stačí si udělat malý test - podívejte se na ta místa na vašem těle, kam slunce nesvítí vůbec nebo málo. Třeba na vnitřní stranu paží, prsa, bedra, vnitřní stranu stehen. Jak vypadá vaše kůže na těchto místech ve srovnání s obličejem, rukama a pažemi? Kde zaznamenáte největší změny pigmentu, suchou kůži, mateřská znaménka, vrásky?  


U mě s přehledem vyhrávají místa, která jsou slunečním paprskům vystavená nejčastěji. A to se záměrně opaluju minimálně a u vody se neválím skoro nikdy. V podstatě by se dalo říct, že mám celoročně stejnou barvu pleti (proto třeba ani nemívám víc odstínů makeupu - nepotřebuju je). Venku se zdržuju až po čtvrté, páté hodině odpolední, když není vedro. 

K rožnění na slunku mám vůbec trochu negativní postoj, nikdy jsem nepřišla na to, co je tak přitažlivé na tom vypadat opáleně (a ke stáru jak vysušená treska). Nebo proč někteří chodí do solárka... Pokud přece jen chytím trochu barvy, většinou je to proto, že přetáhnu nějakou brzce dopolední aktivitu. 

Zpátky ke kožním změnám způsobeným slunečním zářením: Nejvíc znamének mám na pažích u loktů. Myslím si, že za výskyt znamínek zrovna v téhle oblasti může souhra několik faktorů: při aktivitách venku mám většinou pokrčené paže (ať už na MTB nebo při volejbale, čtení, běhu atp.), takže se v ohybu víc potím, čímž se opalovací krém ředí. A kromě toho se nátěr moc neobnovuju. Minimálně znamínek mám v obličeji a na nohách (obličej mažu častěji). Jinak netrpím na žádné pigmentové skvrny nebo změny ve struktuře kůže - a to přesto, že jsem na hranici fototypu 2 a 3 (Fitzpatrickův přehled šesti prototypů pleti najdete jako pdf-přílohu dTestu dole). Bez krému se na prudkém slunku spálím do čtvrthodiny. Zrudnu, v dekoltu mi vyskáčou puchýře, pak se loupu. S krémem se opaluju pohodlněji a nespálím se prakticky nikdy (používám SPF 30-45), ale taky se nikdy neopálím dohněda, spíš lehce dozlatova. 

UVA, UVB a SPF
Za žádoucím bronzovým nádechem kůže vězí UVA sluneční paprsky - melanin v melanocytech pohlcuje UVA, což v reakci s kyslíkem (oxidací) vede ke zhnědnutí kůže. UVA paprsky jsou však taky karcinogenní (neovlivňují DNA přímo, ale prostřednictvím tzv. volných radikálů, působí oxidativní stres) a nejsou blokovány ozónovou vrstvou; nejspolehlivější ochranou proti nim je ochrana mechanická - nějaký kus oblečení. Opalovací prostředky s nimi moc nezmůžou. 

UVB paprsky mají kratší vlnovou délku a většina jich je pohlcena ozónovou vrstvou. Přesto však na zemský povrch dopadají. Karcinogenní účinek je narozdíl od UVA bezprostřední (způsobují vznik melanomů). UVB taky způsobují vrásnění kůže, předčasné stárnutí - stejně jako UVA; na druhou stranu právě díky nim produkuje kůže vitamín D (k tomu však stačí pouhých 15 minut pobytu na denním světle, ne celodenní grilování). UVB paprsky se dají redukovat opalovacími přípravky. 


O tom, jaké množství slunečních paprsků pronikne kůží, vypovídá SPF (Sun Protection Factor) opalovacího přípravku. Podle fototypu se většinou doporučuje krém s příslušným SPF. 
Většina věří, že vysoký ochranný faktor je zárukou minimálního poškození kůže. Není to tak. Opalovací prostředky neblokují UVA paprsky, které na rozdíl od UVB pronikají do hlubších vrstev kůže. Dalším obecným mýtem je, že čím vyšší SPF, tím déle je možné na slunku pobývat bez rizika spálení se (s SPF 10 např. můžu na slunku být 10x déle, s SPF 20 dvacetkrát atp.). Od toho se většinou odvíjí i cena - čím vyšší SPF, tím dražší výrobek. 

Míra slunečních paprsků propouštěná kůží však není lineární a rozdíly mezi SPF tak markantní, jak by se mohlo zdát. Třeba mezi SPF 15 a SPF 30 je rozdíl pouhá 3 % (SPF 15 propustí 6 % UVB paprsků, SPF 30 3 % paprsků). Souvislost mezi SPF a množstvím UVB paprsků, které kůže propustí, je zhruba následující:

SPF 2 – 50%
SPF 4 – 25%
SPF 10 – 10%
SPF 15 – 6%
SPF 30 – 3%
SPF 60 – 1,5%

Faktorů, které skutečný SPF faktor ovlivňují, je kromě fototypu víc:
- frekvence a množství "nátěru"
- pocení
- koupání se
- množství opalovacího krému/oleje/pudru, které je kůží absorbováno
- geografická poloha
- ve které zemi je opalovací přípravek vyroben a koupen (legislativa není všude stejná)
- jak je opalovací přípravek otestován (v EU se testuje jinak než v jiných částech světa)

Jak se testuje SPF
Metody testování SPF nejsou ve všech zemích stejné. V EU se např. SPF testuje metodou, kterou schválila evropská organizace Cosmetics Europe (dřív známá jako Colipa). Test se provádí na lidech in vivo a v kostce jde o to, že určité množství opalovacího prostředku (2mg/cm²) se natře na záda nejmíň deseti lidí. Natřená plocha se pak rozdělí na malá políčka, která jsou vystavována světlu z lamp (podobá se tomu slunečnímu) různě dlouhou dobu. O 24 hodin později se zčervenání kůže zaznamená a v závislosti na intenzitě se dá vydedukovat, jak dlouho bylo možno natřenou část vystavit světlu v poměru k nenatřené. Tímto způsobem se dá měřit krátkovlnné UVB záření, ale ne už dlouhovlnné UVA. Mimo EU je však povoleno testovat in vitro, což může vést ke zkreslení hodnot SPF. 

Důležité nejsou jenom UV-filtry, ale hlavně celkové složení a mechanismus opalovacího produktu. Třeba takový krém s chemickými UV-filtry - jeho báze je důležitá pro to, jak se UV-filtr bude roztírat po kůži. Pokud výrobce použije UV-filtry fyzikální (které záření odrážejí), musí zase dohlédnout na vhodnou velikost filtrových částic. Malé částice nechrání kůži tak dobře v kontaktu s UV zářením jako velké částice (a propos, velké částice se poznají tak, že krém, který je obsahuje, je po nanesení bílý a ta bílá barva se po kůži špatně roztírá. Proto někteří rozmazlení konzumenti upřednostňují krémy, které na kůži bílé nejsou, nebo si rovnou koupí opalovací olej ve spreji). 

EU nařizuje následující podmínky pro výrobu, pojmenování a uvedení opalovacích výrobků na trh:
- produkt může nést přídomek "ochrana proti slunečnímu zážení", pokud má SPF hodnotu minimálně 6 
- na výrobcích se nesmí objevovat fráze "100 % ochrana proti slunečnímu záření" 
- výrobek nesmí nést název "sunblock"
- vedle SPF a číselné hodnoty se výrobek musí vměstnat do některé ze čtyř kategorií: výrobek s nízkou, střední, vysokou a velmi vysokou ochrannou schopností. 
- opalovací prostředky musejí být opatřeny jednoznačným návodem k použití a varovnými texty 

Jak už jsem psala výš, SPF neudává žádnou míru ochrany před UVA zářením. V současnosti neexistuje žádná standardizovaná metoda, jak UVA měřit. Některé země dokonce po výrobcích opalovacích prostředků ochranu proti UVA vůbec nepožadují, v EU však legislativa nařizuje, aby UVA ochrana odpovídala minimálně třetině SPF hodnoty. 

Proč může vysoké SPF ukolébat k falešnému pocitu jistoty?
- Drahým prostředkem na opalování s vysokým SPF většina lidí podvědomě šetří - nanášejí ho málo (podle dTestu by to mělo být minimálně 36 gramů na jedno nanesení, což klidně může být třetina tuby) a zřídkakdy se namažou víckrát za odpoledne. 
- Vysoké SPF nikdy nechrání stoprocentně. 
- Krém s vysokým SPF většinou mívá delší a komplikovanější složení, což některé může odradit.
- SPF možná ochrání proti zarudnutí a spálení kůže, ale společně s tím zmizí i varovné signály, že kůže je slunečním parskům vystavena příliš. UVA záření působí v tichosti a oklikou, ale nevyhnutelně. 

Volně čerpáno z:
Wikipedie: 
http://cs.wikipedia.org/wiki/Opalovac%C3%AD_kr%C3%A9m, 140715
http://en.wikipedia.org/wiki/Sun_tanning, 140715
dTest:
http://www.dtest.cz/clanek-3694/sest-mytu-o-opalovani?&utm_source=newsletter072014_CZNC&utm_medium=email&utm_campaign=opalovani&newsletter_id=1103&email_id=655390&email_hash=aad6908e777c0e961c3a7f5494d1b66f, 140716
Cosmetics Europe:
https://www.cosmeticseurope.eu/publications-cosmetics-europe-association/guidelines.html?view=item&id=21, 140717
http://ec.europa.eu/consumers/archive/sectors/cosmetics/files/doc/sunscreen_mandate_en.pdf, 140717
EWG
http://www.ewg.org/2014sunscreen/whats-wrong-with-high-spf/, 140717
http://www.ewg.org/2014sunscreen/does-europe-have-better-sunscreens/, 140717
Paula Begoun: The original beauty bible, 3. vydání, s. 87-99, 140715

4 komentáře:

  1. Oj, tak ty procentní rozdíly mezi SPF, to je masakr, teda není vlastně :D Já se mažu pořád třicítkou celé tělo (i když nohy celkem flákám) a obličej i vyšší, ten spíš i zakrývám. Ale jinak po každé sprše řádně namastím buď kokos/oliv.olej nebo celá panthenolem, nebo oboje :)
    Letos jsem dost přehodnotila svůj „pobyt“ na sluníčku. Chodím ven nejdříve ve 4 , spíše o hoďku a více později a „chytla“ jsem se taky a to se mažu. Přeci jenom když jsem venku přes polední hodiny, tak jsem potom úplně nepoužitelná. Radši toho naženu co nejdřív ráno/dopo, kdy to ještě jde, přes den jsem zalezlá a funguju a večerní koupání při západu slunce je stejně nejlepší :)

    OdpovědětSmazat
  2. ...ještě k těm mateřským znaménkům, proč je třeba si je kontrolovat ve článku: http://www.cmcpraha.cz/cs-CZ/novinky/proc-kontrolovat-materska-znamenka-

    OdpovědětSmazat
  3. Ahoj, diky za skvely clanek. Mas nejaky osobni tip na dobry opalovak? Ja mam problem s tim, ze vetsina drogerkovych obsahuje silikony (ale i spousta z lekarny), coz mi nedela dobre. A taky jsou vodeodolne, coz mi opet nedela dobre (proste nejake ty slozky mi hrozne ucpavaji pory).
    Letos jsem na oblicej vyzkousela Facial Serum SPF 30 od Andalou Naturals a jsem velmi spokojena. Ale rada bych mela v zaloze i neco dalsiho :-)
    Jinak ja resim celodenni vylety tak, ze zakryju horni cast tela halenkou s dlouhym rukavem nebo velkym satkem, na hlavu klobouk a vsechny odkryte casti tela behem dne premazavam.
    A nemas nahodou nejakou zkusenost s malinovym olejem? Cetla jsem, ze by mel mit prirozene vysoke SPF a docela me laka vyzkouset si vlastni protiopalovak
    http://www.aromantic.co.uk/buy-red-raspberry-seed-oil-with-05-added-vitamin-e-oil-uk.htm

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Delší výlety řeším úplně stejně - šál/šátek/halena a něco na hlavu. Malinový olej jsem ještě neměla tu čest zkusit, ale svojí první otázkou jsi mě částečně inspirovala k příspěvku o UV filtrech.
      Jo a jinak mám raději opalováky s minerální filtry, i když se špatně roztírají.

      Smazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!