čtvrtek 7. listopadu 2013

8 Jak si vyhrát s intervaly při cvičení (mobilní aplikace)

Lenost je hnacím motorem vývoje. Kdybychom nebyli pohodlní, neexistují auta ani dálková ovládání. Kdybych nebyla pohodlná, nevyvinula bych zvýšenou mozkovou aktivitu a nenašla bych jednu skvělou intervalovou aplikaci. 

Ale popořádku. Představte si, že máte chytrý mobil (pokud ho máte, ani si to nemusíte představovat). Přijměme hypotézu, že celoročně chodíte ven běhat/jezdit na kole/chodit atd. Protože mobil je větších rozměrů a nepohodlný v ruce, pořídíte si na něj funkční nepromokavou ledvinku a tím pádem se zbavíte možnosti na něj pořád sahat. Což bylo účelem, ale vy si s pomocí mobilu chcete měřit čas, tudíž ho v ruce zase mít musíte. Máte dvě možnosti: 1) zahodit ledvinku a telefon svírat v dlani v suchém i mokrém počasí, 2) stáhnout si intervalovou aplikaci, telefon strčit při startu do ledvinky a vytáhnout ho zase až doma. 

Možnost číslo dvě jsem si vybrala já a tím pádem začala honba za perfektní intervalovou aplikací. V Google Play jich najdete několik. Vyzkoušela jsem tři a nejvíc jsem si oblíbila Interval Timer AD. Je bezplatný, i když si samozřejmě můžete koupit i placenou verzi. Protože zatím není přeložený do češtiny (což mně nevadí, ale co vy čtenáři, kteří si chcete udělat obrázek?), uvažovala jsem, jestli jsem screenshoty dát ve švédštině (ale to byste mi asi nepoděkovali) nebo v angličtině. Nakonec jsem teda naťukala slovenštinu - ta je srozumitelná stejně jako čeština. Jazyk aplikace se ale instaluje podle automatického jazykového nastavení telefonu (jazyk aplikace = jazyk mobilu). 


Mně se na aplikaci líbí několik jejích vlastností:
- funguje paralelně s Endomondem, takže nejenže trénujete intervaly, ale zároveň měříte celkovou vzdálenost
- na výběr máte jednoduchý nebo rozšířený trénink (viz obrázek). Rozšířený trénink je skvělý v případě sestupného/vzestupného tréninku, např. chcete běžet intervaly, ale různě dlouhé nebo v různém tempu. Třeba první interval 60 sekund, druhý 50, třetí 40 atd. To je pro mě naprosto skvělá funkce, kterou jsem u jiných aplikací zatím nenašla.


- lze nastavit různé fáze tréninku a zvukově je oddělit - já využívám jenom rozcvičení, protažení, x interval (aktivní x odpočinková fáze) a relax. Ale vybrat si toho můžete víc. 
- oddělování intervalů jde nastavit zvukově (přičemž na začátku a konci je rozdílný signál, takže se neztratíte a víte, jestli odpočívat nebo zabrat) nebo vibračně (přes ledvinku jdou vibrace zřetelně cítit)
- další perfektní vlastnost: Intervaly si můžete uložit do paměti a na SD kartu, případně sdílet na sociálních sítích - vynikající v případě, že intervalových tréninků jedete několik (běh, posilovna, kolo, rychlé/krátké a dlouhé/pomalejší) a tudíž odpadne otrava s jejich naťukáváním před akcí. 


- velká variabilita v nastavení pozadí, signálů, varování před koncem/začátkem kola atd. atd.
- aplikace je instinktivní a vcelku přehledná, lehce se v ní orientuje, i když některé úkony jsou "pracnější" (třeba ukládání intervalů do paměti mi trvalo asi pět minut, než jsem postup úplně pochopila)


Co se mi nelíbí:
- slabý zvukový signál, který jde zvlášť venku lehce přeslechnout. Doporučuju vybrat vlastní uložené signály z paměťové karty. 
- některé volitelné barevné kombinace (pozadí). Ta červená kombinace na screenshotech je to nejlepší, co jsem v menu našla. 
- chce to při ukončení aplikace uživatelské ohodnocení a tohleto mě ruší; stejně jako dotaz, jestli si chci stáhnout další aplikace od výrobce
- celkové grafické zpracování by mohlo být mnohem hezčí. Funkce zkrátka zvítězila nad estetičnem. 
- hlavně ty pitomé vyskakující reklamy, i když jsou malé a nezastiňují displej. Ale je to bezplatná aplikace a tak reklamy chápu. Jen by nemusely blikat. 
- systém odměn, které se automaticky nabízejí po každém odcvičeném tréninku a za které si můžete směnit další aplikace (hry) 

Pro víc screenshotů doporučuju:

A jak aplikace funguje v praxi...:
Před vyběhnutím si nastavím třeba 15 minut rozklus + rozcvičení a pak 10 kol (krátké intervaly 30 sekund naplno, 15 sekund pomalý klus) a 10 minut výklus. Celkově to hodí 32 a půl minuty. Stačí ťuknout na zelené tlačítko, zavřít mobil do ledvinky a nemusím se o nic starat. Signály mě upozorní na změnu tempa a přehledně oddělí jednotlivé fáze cvičení. Telefon tak vytáhnu znovu až doma, když intervaly srovnám s uběhnutou vzdáleností a trasou v Endomondu. 


Aplikaci jsem si pořídila hlavně z toho důvodu, že nechci platit za plnou verzi Endomonda (recenze mě vůbec nenadchly) a hodinkám s GPS se pořád vyhýbám. Jsem hodně spokojená, běhání a kolo nabraly jinačí rozměr. Navíc se při posilování (kruhovém tréninku) nerozptyluju počítáním, ale prostě jedu, dokud mi telefon nepípne. Nespornou výhodou je ukládání do paměti a fakt, že telefon během pobytu venku vůbec nemusíte vytáhnout z kapsy. V mokru a chladu k nezaplacení!

8 komentářů:

  1. Pěkná recenze, taková aplikace by se mi hodila, protože intervaly kvůli nepohodlí držení mobilu v ruce vynechávám. I když mě docela baví. Teď jen mít chytrý telefon :D
    Mám sice gymboss, ale nechce se mi moc tahat :/

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vidíš to, já jsem gymbox do téhle chvíle vůbec neznala. Pokud máš Endomondo, neměl by jít stáhnout i Timer?

      Smazat
    2. Stáhnout jde, ale jen ten, který musím celou dobu obsluhovat. To už je lepší ten gymboss :)

      Smazat
    3. Aha,,, Tak aspoň že funguje aspoň ten gymbox. Díky za mejl a za účast! Ještě jsem se nedostala k odpovědi, líbila se mi ale Tvoje strategie :)

      Smazat
  2. Mluvíš mi z duše, zrovna dneska jsem běžela 4x400 a musela zírat na telefon, což mi dost znemožňovalo sledovat provoz (přes týden běhám ve městě). Říkala jsem si, jak by se mi hodila taková aplikace, co by hlásila.. Jdu zjistit, jestli je něco podobného pro iPhone. (P.S. Dřepy mi teda moc nejdou :))

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Přesně! Je to otrava, pořád koukat na displej a hlídat čas. Teď už jsou tyhle doby dávno zapomenuty, člověk si lehce zvykne na lepší komfort :) Našla jsi něco podobného v iPhonu?
      Taky ještě nemám nadřepováno až do konce a obávám se, že budu muset přetáhnout deadline do neděle. Zítra totiž běžím zatím nejdelší běh a dřepy mi nepasují do schématu (zbývá mi jich 100). Ale ušila jsem si na sebe bič, tak žádné výmluvy.

      Smazat
    2. Našla jsem několik, hned jsem jednu stáhla, tak uvidím. Jinak jsem včera špatně došlápla a podvrtla si kotník, takže mám po dřepech a nejspíš po zítřejší Velké Kunratické, na kterou jsem se vážně těšila. Plán na dnešek je sedět doma, ledovat, mazat a litovat se :)
      Užij si běh!!

      Smazat
    3. Jéj, to je teda pech. Přeju Ti teď hlavně rychlé uzdravení, ať Tě noha dlouho nebolí! Leduj a odpočívej, sezóně není konec ;)

      Smazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!