úterý 12. března 2013

10 Jak si přes zimu udržet zdraví - vzkaz pro mě na příští rok

Nedočkavě vyhlížím jaro, místo toho se zase pořádně ozvala zima. Včera ráno -14°C, větrno a přitom zářivě slunečno. Sníh už skoro definitivně roztál, jen u krajů silnic se válejí špinavé hromádky. Ven jsem včera vyběhla natěšená na sluneční lázeň a domů jsem se vracela prokřehlá a ošlehaná ledovým vichrem. Jaro se odkládá na dobu neurčitou... 

Zimu jsem zatím přežila bez nemocí, navzdory častému cestování, změně pracovního prostředí a tedy bacilů. Momentální bilance: několikadenní rýmička před měsícem a teď se mi klube opar. Teď zrovna! Pytlíky černého čaje nezabraly, lékarnické masti se můžou jít vycpat, zubní pastu ani nezkouším... Snad to nejhorší zakryje aspoň náplast :/ 

Pro příští rok si přesto znamenám recept, jak si zachovat fyzické zdraví:
  • zázvor
  • prášek z rozemletých šípků
  • každodenní pohyb venku, mrazy nemrazy
  • sauna
  • otužování studenou vodou po koupeli/osprchování
  • spánek (tam mám mezery)

Rozemleté šípky objednávám na iHerbu. Jeden pytlík o váze necelého půl kila mi vystačí na cca 4 měsíce. Lžíci šípků si přidávám do müsli nebo smoothie, celá směs pak dostane příjemnou sladko-nakyslou chuť. Obzvlášť smoothie, které dělám nejčastěji jen z banánu a zředěného jablečného džusu, chutná mnohem plněji. Šípky nepoužívám denně, spíš obden, nejmíň ale dvakrát týdně. Šípky obecně jsou perfektním zdrojem vitamínu C a raději než z citrusových plodů ho do sebe dostávám právě ze šípků. 


Zázvor je stálice v mé kuchyni, v ledničce ho mám celý rok. Jakmile mě začne škrábat v krku nebo lidi okolo začínají postonávat, nastoupí zázvorový čaj. Šťávu ze zázvoru přidávám i do doma vyrobených tělových krémů. 


Venku se snad budu hýbat i napřesrok, ale stejně. Myslím, že hromada lidí si za sníženou imunitu může právě tím, že se zavřou doma. Bavila jsem se s jedním známým a řeč se stočila na školky - ptal se, jak to funguje ve Skandinávii. Tady jsou děti venku každý den zhruba hodinu, za každého počasí. Neexistuje, aby se vychovatelky zavřely uvnitř s tím, že děti by se mohly nachladit (nebo že se vychovatelkám nechce ven). Tak doufám, že i u nás v republice to funguje podobně. 

Otužování jsem přišla na chuť až poslední zimu. Ráda si dopřávám pořádně horkou sprchu a z koupelny většinou lezu rudá jak rak, od podzimu ale sprchu končím postupným otáčením kohoutku směrem k modré. Stačí ale tak minuta dvě, jinak bych asi drkotala zuby. Studená voda mi kupodivu dodává na dobré náladě :) 

Spánek musím bezpodmínečně zlepšit, většinou spím necelých šest hodin. Ráno se přesto budím odpočatá, mírná krize mě chytá po příchodu z práce a ke konci týdne. A taky po obědě. Kávu jsem se ještě nenaučila pít, tak to řeším lehkými obědy. Nejradši mám pátek odpoledne/podvečer, to občas na hodinu dvě zapíchnu natažená na divanu a s knížkou na břiše. Už asi stárnu... Dokonce se cítím unavená i po náročnějším cvičení v posilovně, kole nebo běhu. No jo, už mi není patnáct... Zaplaťpámbu. Snažím se ale tělo poslouchat, takže se namasíruju a zalezu do peřin. Přesto bych asi měla spát víc. Protože co až přijdou děti? Rozhodně bych měla naspat něco do zásoby... Ale kdyby se nezadařilo, tak se pořádně prospím později, v dřevěným spacáku. Jak říká moje sestra. 

10 komentářů:

  1. S tým spánkom som na tom uplne rovnako. Zrovna rano ked som sa divala na svoje statistiky v sleep cycle som si hovorila, ze by to zase chcelo zacat chodit spat okolo desiatej.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Desátá večerní je pro mě hodina z říše fantazie, vzhledem k tomu, že se teď v zimě vracím z běhání kolem půl desáté... Ale už několik týdnů zkouším zalehnout v jedenáct. Jsem v tomhle naprosto nedisciplinovaná. Zas na druhou stranu, usnu do pár vteřin a spím jak dudek.
      Tak ať se Ti zadaří zlepšit statistiku! :)

      Smazat
  2. Já to mám podobně... jak začnu cítit, že se něco děje, vytasím zázvor a dělám si z něj čaj (s domácím medíkem a citronem) nebo ho přidávám do strouhaných jablek s mrkví (dodá jim to úžasnou chuť). Další skvělou pomůckou je taky česnek, který neodhání jenom bacily, víme? :D

    Jinak na otužování jsem srab :D mám prostě ráda svoje teplíčko, takže ani v zimě moc ven nechodím. Sauna mě láká už dlouho a ten šípkový prášek vypadá taky dobře. Já jsem si letos šípky sušila, ale pak jsem je někam strčila a zapomněla na ně :-) ale i tak jsem zimu letos přežila bez úhony. A spánek? to je po sportu a čtení můj další koníček, takže jak nemám svých minimálně 8 hodin, tak se mnou není moc řeč.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, do jablek s mrkví mě zázvor nenapdlo přidat. Ještě dnes to vyzkouším. Díky za tip!
      A česnek... Ten je bez debaty. Dávám ho do polívek, k masu, salátů, všude. Ale nesmí být z Číny!

      Smazat
    2. Jo jo, s tím jsem se pěkně vypekla... nikdy jsem se moc nekoukala odkud česnek, který kupuju pochází.... pak jsem se jednou přehmátla a "omylem" koupila český česnek (to, že to je jiný jsem v první řadě poznala na účtence). Jsem zvyklá dělat česnečku pěkně z celé hlavičky, tak sem to tam flákla a pak jsem to musela ještě na dvakrát ředit, protože se to nedalo jíst :D

      Jinak přeju dobrou chuť, určitě ti to bude chutnat!

      Smazat
  3. Chtěla bych ti poděkovat za tvé články, jsou různorodé a inspirativní. Nejradši bych vykoupila celý iHerb, zatím jsem se neodhodala, ale jak tak koukám, zatím poštovné nezdražili jako ostatní v USA. Nejvíc mě tu baví přírodní kosmetika a uvítala bych více receptů na tvou domácí. A nakonec bych se zeptala na tvů názor - myslíš, že mi může nějak uškodit domácí posilování a trochu cardia bez bot? Názory se různí. Zpevní se mi kotník, nebo zbortí klenba? Při vyšší námaze mi noha oteče a nevlezu se do bot, ale zas nechci dělat hluk. Jen pro pořádek - nadváhou určitě netrpím. Díky!
    A abych se držela tématu, já jsem zrovna ten, co kromě výletů a nutných pochůzek nevystrčí nos (výhoda/nevýhoda homeoffice) a nemocná vůbec nebývám a spánku mám teď přesmíru a je to někdy až unavující, mám pomalý rozjezd.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za koment, xenoekie! iHerb se s cenami poštovného drží a doufám, že to tak ještě dlouho zůstane.
      Naboso cvičím doma běžně a taky bosá chodím, co to jde - doporučil mi to kdysi dávno ortoped na moji bortící se klenbu. Nevím, jestli lékařská věda někam pokročila a doporučení jsou dnes jiná, mně chůze/cvičení naboso doma neuškodilo a bolestmi nohou nebo chodidel netrpím. Mohly by za tou oteklou nohou být nějaké oběhové potíže? Nejsem doktor, jen mě to napadlo.

      Nějaké recepty se sem pokusím přidat.
      Měj se hezky!

      Smazat
  4. Dřevěný spacák, tak to je moc :D
    Jinak co se týče těch školek, osobní zkušenost nemám, spíš tak z vyprávění, dost se to různí. Někde s dětmi chodí až do cca -8°C a někde jsou už při nule zalezlí...

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Dřevěný spacák mě svého času taky dostal, přišla s tím ségra někdy v páté třídě na základce a od té doby to používáme.
      Fandím školkám, kde děti tráví každý den určitou dobu venku! Neexistuje špatné počasí, jen nevhodné oblečení.

      Smazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!