sobota 5. ledna 2013

1 Ne že bych to někomu přála, ale třeba se vám to někdy bude hodit...

Když jsem před několika lety pracovala s hendikepovanými lidmi, netušila jsem, že by se mi získané zkušenosti mohly hodit vcelku záhy, v souvislosti s rodinnými příslušníky. Jsem za těch pár let moc ráda. Oceňovala jsem to i tehdy, ač jsem nikdy neplánovala zůstat v oboru příliš dlouho. Měla to být jen přechodná doba a možnost k přivýdělku při paralelním studiu. 


Přirozeně mě zajímalo, jak asistenční a ošetřovatelské služby fungují v ČR a hlavně jaké pomůcky jsou pro starší, nepohyblivé lidi dostupné. Uvažovali jsme totiž o tom, že nemocnou babičku bychom dočasně, než se zotaví ze zranění, ubytovali v domě s pečovatelskou službou. Poté, co jsem si šla oťuknout zamýšlený dům, jsme od nápadu upustili. Personál a ubytovací možnosti sice byli bez výtky, ale ubytovaní klienti by podle našeho nepřispěli k babiččině psychické pohodě. Tudíž jsme částečně nepohyblivou babičku nechali v jejím domácím prostředí (doma je doma) a střídali se s pomocí a "dozorem". Jen jsme museli nakoupit pár zdravotnických pomůcek. 

A tehdy nastaly menší zmatky, které se naštěstí brzy rozplynuly. V tu dobu jsem opravdu byla ráda, že mám zkušenosti s ošetřovatelstvím a péčí o hendikepované lidi, protože babiččin obvoďák bohužel není žádné terno. Naběhla jsem do prodejny se zdravotnickými potřebami a skoupila všechno, co částečně nepohyblivým lidem (a především těm, kteří se o ně starají), může usnadnit život. Protiskluzovou podložku do vany, madla na vanu a na WC + na strategická místa po domě, kde je potřeba se chytit. Sedák do vany (existují i jiné varianty), nástavec na WC, žebříček k pelesti postele kvůli vstávání a otáčení se. Prostě všechno, co zabraňuje sklouznutí, pomůže zachovávat rovnováhu a usnadňuje zvedání se ze sedu a z lehu. Inkontinence se nás netýkala, takže matracové chráníče a pleny jsme řešit nemuseli. Investovali jsme ale do lepší matrace, aby nevznikaly proleženiny (antidekubitní matrace). Hodit se můžou i různé pomůcky k otvírání lahví, sklenic a konzerv, případně hrnky s pítkem, talíře s protiskluzovým dnem atp. Doporučuju připevnit koberce k podlaze nebo je úplně vyhodit, zamyslet se nad výškou prahů,.... Zamezit zkrátka co nejvíc zakopávání a eliminovat riziko zranění při případném pádu.. 

Pokud je obvodní lékař neochotný a nemá se k předepsání potřebných pomůcek, doporučuju navštívit prodejnu se zdravotnickými potřebami a poptat se. Mně prodávající ochotně napsala čísla všech pomůcek, které jsou hrazené pojišťovnou a které vzhledem k babiččině zdravotnímu stavu připadaly v úvahu. S lístkem jsem pak naklusala k doktorovi, který pak už celkem ochotně dodělal zbytek. 

Pak už jsem babičce jen napsala cvičící plán a ponoukla ji k pravidelnému pohybu. Ze začátku jsem cvičila s ní, aby cviky dělala správně, pak už to zvládala sama. Cviky nemusejí být nijak složité - my jsme společně protahovaly svaly, zlepšovaly hybnost kloubů a taky na posilování s vlastní vahou došlo. Důležité je, aby senior měl dostatečnou oporu (neztratil rovnováhu) a neublížil si. Pohyb je zatraceně důležitý, protože jak si starý člověk jednou lehne, už se mu nechce moc vstávat. Ani s přílišnou pomocí by se to nemělo přehánět - jen ať si něco přitáhnou, podají nebo si pro něco dojdou (samozřejmě v rozumných mezích). 

Pevně doufám, že se vy a vaši příbuzní těmto a mnohem horším (babiččin případ není ve skutečnosti nic ve srovnání s tím, s čím se setkávají sestry v LDN) zážitkům vyhnete. Není o co stát, ale s dobrou vůlí, trpělivostí a nadhledem se dá spousta věcí vyřešit. Často mě mrzí, že nejsem blíž a nemůžu víc pomoct, ale děláme, co jen situace dovolí. A jsem opravdu šťastná, že mám starostlivou a ochotnou rodinu, která se o babičku stará. 

Kompenzační pomůcky jsme objednávali z tohoto katalogu. U každé položky je napsáno, do jaké míry je hrazena pojišťovnou. 

Mějte se hezky a udržujte se zdraví!

1 komentář:

  1. Strašně přínosný článek, klobouk dolů!!! Já mám naštěstí babičku i v 77 letech čupr a doufám, že to tak zůstane ještě dlouho :) Z prarodičů už mám jen ji a jelikož je to pro mě jeden ze dvou nejdůležitějších osob na světě, ani nemusím říkat, jak jsem ráda, že to tak je...

    OdpovědětVymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!