neděle 11. listopadu 2012

5 Chvála ohebnosti


K tomuhle postu mě inspirovala moje poslední klientka, šestačtyřicetiletá paní, matka tří dětí. Přišla na lekci s naprosto jasnou představou o tom, co chce v posilovně dělat a čeho chce dosáhnout. A musím říct, že ta hodina a půl strávená sestavováním cvičícího plánu pro ni byla skutečným potěšením, protože klientka byla ve výborné kondici a co se týče ohebnosti, strčila by do kapsy lidi o dvacet let mladší. Líbilo se mi i to, že si je vědoma těchto svých silných stránek. Měla zdravé sebevědomí a působila jistým dojmem. Myslím, že na lidech jde podle držení těla a pohybů hodně poznat, jestli věří sobě a svému tělu - a vůbec se nemusejí nacházet v prostředí, které dobře znají.

Protože posilování chce jako komplement ke svým kondičním aktivitám a józe, zajímala se spíš o kratší, ale efektivní posilovací program, který by zvládla i v pauze na oběd. Alternativou byly stroje i činky, které ji bavily mnohem víc - prošly jsme spolu techniku a vyzkoušela si minimálně jeden set. Z navržených a vyzkoušených cvičení jsme pak vybraly 3 cviky, které se ve třech setech po osmi opakováních pohodlně vejdou do její obědové pauzy.

Co mi na klientce opravdu imponovalo, byla ohebnost. Dotáhnout pohyby do konce je krásné na pohled - je to přesně to, co většina lidí obdivuje na estetických sportovních disciplínách. Je ohebnost prospěšná i jinak? 

Dobrá ohebnost v kloubech je předpoklad pro to, aby tělo mohlo pracovat v plném rozsahu. Pokud schází ohebnost  v kloubech, nemůžou ani svaly pracovat optimálně. Svaly budou přesně tak silné, jak ohebné jsou klouby. Ztuhlé klouby = ztuhlé, zkrácené svaly


Kde máte mezery vy?

Na pyramidě vidíte zřetelně, jak na sebe navazují funkce lidského těla. Od pružnosti se odvíjí všechno ostatní. Stabilita vychází z kloubů a hlubokých svalů, které se nacházejí právě v těsné blízkosti kloubů (třeba hluboké zádové svaly, zodpovědné za držení těla). Máte-li ohebné klouby a silné hluboké svaly, patrně máte i dobrou rovnováhu a koordinaci a jen tak sebou v zimě nepraštíte. Síla zase bude větší, pokud máte pružné klouby - svaly se prostě vždy posílí jen ve své délce. Absolutní síla je síla krátkodobá, vytrvalost je schopnost vykonávat pohyb delší dobu.

Z pyramidy si sami můžete určit, co zrovna vy potřebujete zlepšit, a podle toho volit i svoje cvičení. 

Stejně tak to dělám s klienty - těm, kteří nemají dobrou pružnost a stabilitu, prostě nepředepisuju např. výpady s činkami, kde by se lehce mohli zranit. Místo toho můžou dělat výpady ve Smithově přístroji nebo obrácené výpady. 
Lidem, kteří mají špatnou rovnováhu, zase nedoporučím cviky s gymnastickým míčem "navolno". Radši sáhnu po kombinaci míč a zeď. 
Klienti, kteří nemají stabilitu (většinou lidé s prudkým nárůstem váhy, těhotné ženy, starší lidé, tělesně postižení atd.), potřebují právě na stabilitě zapracovat, a tak jsou pro ně stabilizační cvičení s vlastní váhou nebo TRX dobré alternativy. 

Pro každého se najde něco, stačí jen zapřemýšlet a hlavně se cvikům, které jsou potřebné, nevyhýbat začleněním pohodlnějších variant. To má bohužel hodně lidí ve zvyku - raději volí cviky, které zvládnou (a klidně jich udělají desítky), ale které je nekonfrontují s tím, co opravdu potřebují zlepšit. 

Takže - přestaňte se soustředit na to, v čem jste dobří, a radši se vrhněte na věci, které vám zas až tak nejdou.

Hezkou neděli!

5 komentářů:

  1. Krásný článek!Já má problémy s ohebností :(

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Já zase teď hodně piluju rovnováhu, bosu a TRX je k tomu ideální.

      Smazat
  2. V síle a vytrvalosti... Asi proto nevydržím běhat. S ohebností je to taky občas horší, ale lepším se :)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Vytrvalost chce čas... A ohebnost je skvělá devíza - mně se líbí, že pokroky jsou tam vidět hodně rychle. Tak ať Ti to jde!

      Smazat
  3. Tak tak, hezky napsáno :) Mě třeba ani nebaví dělat pořád dokola to, co už zvládám. Mám ráda, když se můžu překonávat a zlepšovat v různých směrech :)

    OdpovědětSmazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!