středa 13. února 2013

5 Právě čtu...

... knihu od Katariny Johansson - Badskumt (gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg). Do češtiny by se to dalo volně (skum je dvojsmysl s významem "pěna" i "divný") přeložit jako Podivnosti z koupelny (Jedy, které vás dělají čistými, svěžími a krásnými). Knihu jsem v žádném českém e-shopu nenašla, tudíž je buď v procesu překládání (vydána byla předloni, takže už ji nakladatelé mohli zaznamenat), nebo se o ní vůbec neví. Což by v druhém případě byla škoda, protože Badskumt je čtivá, zajímavá literatura, která konzumentům, nezajímajícím se o složení výrobků, které s důvěrou ve značku kupují, určitě otevře minimálně jedno oko. 


Kniha je rozdělena do sedmi kapitol a čítá 253 stran. Autorka si v jednotlivých kapitolách bere na paškál současné výrobce kosmetiky, vypráví o testování kosmetiky na zvířatech, certifikátech označující přírodní kosmetiku, nabízí organické, ekologické alternativy k nejrozšířenějším syntetickým složkám. A protože slova "neškodné" či "šetrné" máme spojena hlavně s dětskou pečující kosmetikou, můžou se rodiče dozvědět i o tom, nakolik neškodné výrobky svým dětem v dobré víře kupují. Kromě toho se najdou i nové, rychle rostoucí cílové skupiny (třeba muži), jejichž potřebám kosmetičtí producenti rádi vycházejí vstříc. Hlavně když to sype. 

Skoro polovina knihy je věnována nejčastěji kupovaným produktům, které mají své pevné místo v koupelnách mnoha domácností. Co obsahuje váš sprchový gel, mýdlo, barva na vlasy? Zajímáte se o složení vašeho mejkapu, rtěnky nebo balzámu na rty? A co krémy proti vráskám? Jste si opravdu jisti, že si do obličeje dvakrát denně masírujete jen ty nejčistší substance? Autorka tohle všechno podává vtipně a s velkým nadhledem. Nevymývá mozek, nementoruje, spíš podněcuje k zamyšlení. Běžného konzumenta, který netrpí hroší kůží, patrně některé pasáže zarazí a zamrazí (a snad i změní způsob uvažování). Ne, opravdu se místy nejedná o veselé čtení. Ale to je na knize to nejlepší - jasně inzeruje, že je každého volba, co si hodí do nákupního košíku.


Je mi cizí někomu vnucovat nesčetněkrát omílanou frázi, že bychom se měli starat o životní prostředí. Myslím, že každý by měl vzít svúj díl zodpovědnosti. Je mi ale taky jasné, že v dnešní době se velká část lidstva neobejde bez minimálně dvou obličejových krémů, tělového mléka, krému na nohy a ruce, odličovače, toneru, pleťové vody, peelingu, obličejové masky atd. atd. Je prostě "nutnost" tohleto všechno vlastnit a udržovat tak soukolí v neustálém chodu. Otázka je, jestli jsou tyhlety nezbytnosti opravdu nezbytné, nebo jestli náhodou nejsme až moc roz... Ale proč to nenapsat - rozežraní.  

Knihu rozhodně doporučuju všem, kteří mají zájem se podívat (občas nepříjemné) pravdě do očí a nebojí při nakupování zapojit mozek (a ne - organické alternativy nezatěžující vaše zdraví a  životní prostředí opravdu nejsou otázka peněz, takže nářky studentek neberu). Škoda jen, že českým čtenářům tahle kniha není dostupná. Na druhou stranu, pokud máte kontakt na nějakého nakladatele, vyřiďte mu, že Cyklistka tohleto dílko mileráda přeloží :) 

Hezký den!

5 komentářů:

  1. Vyzerá to super, nechces sama vyvinúť iniciatívu a kontaktovať vydavateľstvo? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Logická otázka, ale ne. Vzhledem k tomu, že si knížku přečtu v originále a o peníze mi nejde, mě shánění kontaktů a volání vydavatelům moc nemotivuje. Co by mě motivovalo, je zájem ze strany potenciálních čtenářů.

      Vymazat
  2. Šikovná, já a němčina :D Bylo by super, kdyby to už všichni začali brát vážně!

    OdpovědětVymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!