sobota 6. října 2012

2 Znáte světlici barvířskou? A co bodlákový olej?

(varování hned na začátek - článek je dnes delší!)

Na olejích se mi nejvíc líbí jejích všestranná využitelnost. Chcete alternativu k olivovému oleji do salátů? Není problém. Chcete olej na smažení - takový, který snese vysoké teploty? Jak je libo. Potřebujete něco ke zmírnění ekzému, protože ostatní léky, co jste vyzkoušeli, zabraly jen krátce nebo vůbec? I tady vám pomůže olej. Nebo snad máte depku z vrásek? Oleje se vám budou hodit i tehdy. A co vlasy? Jsou jako roští? Hádáte správně, obraťte s k o-... No? Olejům. "Nenaolejuje-li Julie koleje, naolejuji je já sám." Hádám, že autor jazykolamu měl taky kuchyň plnou olejů a nevěda, co s nimi, začal přemýšlet o olejování kolejnic. Tak daleko jsem ještě ve své olejománii nedošla - olejuji jen jídlo, sama sebe a příbuzné, kteří (spíš které) potřebují vyléčit nějaký kožní neduh a kteří se na mě obrátí s prosbou o nějakou meducínu. Světe div se, oni jsou navíc ochotni zastupovat i pokusné králíky. Na zvířatech samo sebou netestuji. Mám na to rovnou lidi. 



Ještěže není vidět ten prach na parapetu
A tak jsem během jedné takové rešerše (zadání znělo: zkus mi namíchat něco proti ekzému, ale nechci, aby to patlalo) narazila na bodlákový olej. Na mysl mi vytanul klasický bodlák, ovšem pak jsem se dočetla, že tento olej se lisuje ze světlice barvířské. Wikipedie zastoupí nudné vypočítávání faktů o této zajímavé rostlině, já se raději budu věnovat vypisování vlastních zkušeností. 

Láhev na obrázku doputovala do mé schránky jen pár dnů poté, co jsem vypotřebovala minibalení, které splnilo moje očekávání. Olej používám především pro kosmetické účely. Přesto jsem samozřejmě ochutnala - olej má jemnou oříškovou chuť. Žádná divočárna jako třeba olivový olej. 

Stejně jako olej z hroznových jadérek (příspěvek o něm přibude v budoucnu, minulý týden jsem vytřepala poslední kapku) má tato světle žlutá, rychle se vsakující kapalina vysoký obsah kyseliny linolové, dokonce se údává hodnota obsah kolem 80%. Tahleta kyselina patří mezi nenasycené kyseliny, poddruh omega-6, které jsou pro lidský organismus a savce obecně důležité (esenciální). Tělo si je - v případě nemoci, jednostranných diet nebo rozhození metabolismu - neumí vyrobit samo, proto je nutné je do sebe dostat vnější cestou. Nedostatek omega-6 mastných kyselin zpomaluje hojení ran, způsobuje poruchy srdeční činnosti a revmatismus, vlasy jsou náchylnější k vypadávání atd. Jedna lžička nalačno po ránu snižuje mj. cholesterol (LDL, ten "zlý") a působí jako prevence arterosklerózy. 

Světle žlutá barva nevynikne, nevadí. Koukněte na horní obrázek.
Vnější užívání bodlákového oleje je laicky mnohem zajímavější. A kvůli tomu jsem si ho taky koupila. Zmínila jsem, že si svoji pečující kosmetiku zčásti připravuju sama, a bodlákový olej je její součástí. Rychle se vsakuje do pokožky a nelepí a to z něj dělá výborného kandidáta na podklad pod makeup. Řekla bych, že je vhodný i pro lidi s mastnější pletí, protože neucpává póry a nenechává na pleti mastný film. Za cca tři měsíce každodenního používání jsem nezaznamenala akné, ani zvětšené póry, ani vyrážku (to dovedou oleje mastnějšího rázu). Používám ho na noc ve směsi s jinými oleji, a ráno podle potřeby. 

Na tělo je taky výborný, zjemňuje drsnou pokožku loktů a jiných ohybových částí :) Bohužel se nehodí na masáž - kvůli tomu, že se rychle vstřebává. Ale určitě by se pro tenhle účel dal smíchat s jiným, mastnějším olejem, třeba mandlovým. 

Pomáhá na ekzém (mimochodem, zadavatelka úkolu a zároveň inicítorka tohoto příspěvku s ním byla spokojená). Pravidelné zábaly (stačí i potírání) s tímto olejem přikládané na lýtka podporují krevní oběh, což je dobrá zpráva pro pacienty dlouhodobě odkázané na lůžko. Anebo pro lidi s náběhem na křečové žíly. Možná někdy vyzkouším! 

Pro sportovce z oblasti fitness a kulturistika: Kyselina linolová je součástí suplementu s názvem CLA a prodává se za účelem rychlejšího a efektivního spalování tuku.

Tak, a teď už víte i o bodlákovém oleji :)


Přeju vám pěkný sobotní večer! 

2 komentáře:

  1. Jo tak ten zní pro mě jakod dělanej. Došel mi oblíbený jojobáč(oblíbený, protože se rychle vstřebává) a myslím, že bodlákový mají u nás ve zdravíčku a navíc když ho třeba prubnu i do salátu. No tak z toho mám radost tedy:)
    Vlastně už jsem o něm slyšela právě v té souvislosti s dobrými účinky na srdce.
    Tak přece jen se dnes vyčasilo, takže běh se uskuteční, hezký zbytek neděle=)

    OdpovědětVymazat
  2. Určitě by se mohl hodit :) Koukni na něj, jestli je určen i ke konzumaci - budeš z něj mít dvojí užitek :) Doufám, že včerejší běh se vydařil!
    Měj se hezky!
    L.

    OdpovědětVymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!