neděle 30. listopadu 2014

48 Reklama na blozích aneb co takhle trochu etiky? (Varování: Moralistický příspěvek)

Když jsem začala číst tuzemské (= švédské) blogy o kosmetice a péči o pleť, po pár týdnech mi došlo, že kdybych se pokaždé měla řídit tím, co blogerka napíše a jaké produkty recenzuje, asi bych se jako běžný smrtelník musela úplně vzdát jídla a přibrat ještě jednu brigádu. To abych si mohla koupit všechny ty super duper věci - od makeupu od MAC přes ten perfektní pudr od Diora, pár laků na nehty z nejnovější kolekce po řasenku od Lancome. Nemluvě o té nádherné paletce krémových stínů, kde však chybí rozjasňovač, který je nutno dokoupit zvlášť. A nedejbože, aby se o pár týdnů později objevila nová - tentokrát vánoční - kolekce, která opět bude hypovaná na těch deseti patnácti nejznámějších blozích a kterou taky musím mít! 


Jak to ty blogerky dělají, že si pořád kupují nové a nové věci? Zvlášť když dotyčná v kolonce "O mně" uvádí, že je studentkou?
Co se stalo s tou rtěnkou, která byla vyhlášena jako "produkt měsíce", zatímco v nových tutoriálech po ní není ani památky a mezi spotřebovanými věcmi taky není? 
Proč tatáž značka vždycky nabere perfektní hodnocení? To je jako fakt tak dobrá? A proč si ji teda nekupují všichni? 

Pak jsem si začala všímat, že některé blogy označují určité články jako "sponzorovaný post" (tím se mnohé vysvětluje, taky bych si přála sponzora. Začnu blogovat!). Že vyvolené blogerky jsou zvány na oficiální uvedení značky/produktu na domácí trh a že já jako čtenář jen můžu závidět prezentace, rauty a goodiebagy, které si s sebou blogerky odnášejí (jak kdyby toho už tak neměly dost). Že když použiju určitý kód nebo kliknu na určitý link na blogerčině stránce, dostanu slevu v tom a v tom e-shopu (jupííí, aspoň nějaký "zisk", když sponzoři se zatím nehrnou). 

1) Ve Švédsku podléhají veškeré zisky z vedení blogu daním (neptejte se mě, jak to funguje v praxi, nemám představu, jak se daní kelímek krému proti vráskám nebo jak se přepočítává na peníze). 
2) Velké procento nejznámějších blogů jasně deklaruje, jak se staví ke spolupráci se značkami a e-shopy.
3) Blogerky zřetelně označují ty články, kde jim zrecenzované produkty byly zaslány PR-zástupcem.
4) Ve Švédsku existuje cosi jako blogerská etika. 

Na českých blozích mi toto chybí. Především bod 3 a 4. Jako jo, je sympatické, že jedna z nejznámějších českých blogerek píše, že si na kosmetiku vydělává tak, že chodí do práce. Nežeru jí to (ne to, že chodí do práce, ale že si kosmetiku pořizuje jen z vydělaných peněz). Jednu dobu se nestyděla uvádět, kým že jí byla kosmetika k recenzování poskytována.  Bylo to droboučkým písmem až na konci postu, ale velice jsem to jako čtenář ocenila. Pak s tím dotyčná přestala. Škoda. Copak je za co se stydět?

Před týdnem pořádala jedna "bio beauty" blogerka giveaway spojenou s recenzí produktů určité značky. Shodou okolností téže značky, jejíž PR-zástupkyně se objevila v tomto článku a jejíž praktiky mě z etického hlediska dost zklamaly (od zástupce biokosmetiky očekávám odpovídající policy). Proč blogerína neuvede, že se jedná o sponzorovanou GA a vůbec sponzorovaný příspěvek? 

Pak tu máme jednu populární multi-beauty-blogerku, která je schopna natočit video prakticky o čemkoli, protože "vás čtenáře to zajímá a často se mě na to ptáte". Ve videích se to jen hemží líp čí hůř maskovanou reklamou. Obchodnický duch se však paní nedá upřít.  

Proč mě tohle sejří? Zajedno z osobních důvodů: Protože díky takovým blogerkám mě píáristé zásobují maily a moje prosté "ne, nehodlám vám dělat reklamu a svůj blog prodávat" je provokuje k invektivám. Zadruhé: Protože se jedná o skrytou reklamu a klamání čtenáře. Nevěřím tomu, že blogerka, která "zdarma" dostane produkty k recenzi (a "zapomene" to zmínit), je absolutně nestranná. Nevěřím tomu, že blogerka si není vědoma svého počínání. Nemusí sice nic danit, ale co hledisko morální? Nemálo mě taky dojímá, když blogerka prodává produkty, které jí byly poskytnuty k recenzi, a sama si na výdělku namastí kapsu. To se pak ptám sama sebe, jak bych s k tomu jako zástupce značky postavila já. Vždyť já bych ráda, aby "moje" značka a spolupráce s blogerínou byla považována za exkluzivní, ne aby výrobek byl po čase prodán hluboko pod cenou někde v aukci nebo v blogsale...

Legislativa bohužel není s to držet krok s rozvojem sociálních platforem. Na čemž rejžují podnikavci všeho druhu, včetně blogerek. Že ty nakonec samy kopou jámu své důvěryhodnosti, považuju za jistou formu spravedlnosti. Protože jak jsem si všimla, ne všechni čtenáři blogerkám jejich umně skryté spolupráce baští. Bohužel je takových čtenářů pořád minimum a ještě míň je ochotno napsat svůj názor blogerce do komentáře...

P.S.: Tady si můžete vygenerovat svou disclosure policy a připojit na svůj blog. 

P.P.S.: Něco málo z evropské legislativy o reklamě, reklamních strategiích a právech konzumenta. 

Konec moralizování a klidný advent!

48 komentářů:

  1. Já nevím....mně přijde, že bystrý čtenář to stejně pozná, co je a co není PR. Já to třeba do článků nějak jednotně neuvádím, to je fakt, většinou to napíšu někam do hlavní části textu, že jsem to dostala, ale zas když něco dostanu, nepíšu, že jsem si to koupila...ale nepovažuju to za nutné, abych měla pod každým článkem noticku, asi prostě to blogování neberu tak vážně, abych to v sobě nějak sáhodlouze vnitřně řešila. Pro mě je to pořád "jen" blog, zábava...chci nad tím mít nadhled a pseudofilozofování o spolupráci se značkami mě moc nebere. Ale jinak na 90% své kosmetiky si vydělám, jsem sice studentka, ale mám brigádu, takže si kosmetiku platím hezky ze svého. Jo, a sic občas prodávám věci v blogsale, tak tam jsem nikdy myslím nic, co jsem dostala, nedala. Navíc část výdělku posílám psímu útulku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V některých věcech se asi neshodnem, já jsem naučená na transparentnost z většiny švédských blogů (jejichž autorky taky blogují ve volném čase). Prostě mi přijde fér uvést "tyto nové laky jsou z kolekce 50 Shades of Grey a já jsem je dostala k recenzování od severské pobočky OPI." Pro mě jsou morálka a etika důležité i na poli blogování, právě proto mě do očí bije jejich absence v české blogosféře, kde to evidentně moc blogerek neřeší.
      Výtěžky z prodeje darované psímu útulku jsou mi sympatické!

      Vymazat
  2. no, tím, že jsem tu nabídku na Urtekram dostala taky, tak je fakt, že jsem si ten článek, který máš asi na mysli, přečetla trochu jinýma očima :D. A nevím, jestlis mě naočkovala nebo co, ale poslední dobou mě spolupráce na blozích začíná jako čtenáře silně iritovat. Nevylučuju, že je problém ve mně a nemám potřebu to řešit, není to moje věc, ale.jako jo, zlaté články bez reklam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak za to případné očkování se omlouvám, mám teďka víc času na sledování a srovnávání blogů a takhle se to projevuje :)

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. No, zaměřila jsem se na ty PR články po Tvém popisu u jiného postu. Jo, jdou poznat, o to víc mě zajímá, z jakého důvodu tak nejsou označeny.

      Vymazat
  4. Musím říct, že mi to přijde takový už vážný a dospělý pohled, tím nemyslím, že je špatný.
    Vlastně souhlasím, že ideálně by to tak být mělo. Je to fér, jen to pro lidi není vždy důležité mít vše tip top.

    Dlouho mi to jako čtenáři blogů nevadilo, ale není od věci uvést, co, kde, jak. Už jsem zmiňovala, že mi hodně vyhovuje styl Trb. Hezky přehledné.

    Ale nedávno jsem byla nemocná a tak jsem v pelechu přečetla některé blogy dost do historie, včetně komentářů. Zajímavé, jak se názory lidí po pár letech vyvíjí. To, co nebraly v začátcích za nijak špatné, protože to samy dělaly a nechápaly ty dospělé rady, že takhle by to být nemělo, tak nad tím se dnes rozčilují.
    Asi každý musí sám dojít na tyhle věci, nejen o etice, ale i autorských právech a dalších věcech spojených s blokováním.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. +blogováním :) ach ten telefon :)

      Vymazat
    2. Na trb jsem si taky vzpomněla - vlepí to otevřeně hned na začátek a je po pochybnostech.

      Při psaní jsem šla hlouběji do svých návyků - co se týká třeba kupování/stahování filmů, hudby atp. Jsem ráda, že dnes je možnost hromadu věcí streamovat přímo nebo pronajmout online za malý poplatek, aspoň se vyhnu tomu trapnému pocitu, který jsem mívala dřív, když jsem pokoutně stahovala. Myslím, že není za co se stydět, pokud blog generuje zisk (výrobky zadarmo, sleva v e-shopech, vstup na akce a pobyty zdarma), tak proč to prostě otevřeně nenapsat.

      Vymazat
  5. Naprosto souhlasím. Přístupu "do toho, kde jsem tohle vzala vám nic není" moc nefandím. Pokud někoho ráda čtu a věřím/doufám v jeho úsudek, tak to, zda produkt opravdu chtěl natolik, že si ho koupil, nebo ho jednoduše dostal výměnou za "kdovíjaké" podmínky, prostě hraje v mém hodnocení určitou roli. Mně osobně přišly zatím jen dvě nabídky, ale (hulvátsky) jsem ani na jednu neodpovídala, protože jsem byla naprosto fascinována podmínkami... Za prvé - nebudu dělat cvičenou opičku pro balení krému a za druhé - ještě na tom nejsem tak špatně, abych si nemohla dovolit pár kusů kosmetiky, která mi za to opravdu stojí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsme zase u zástupců značek a podmínek, za jakých nabízejí svoje produkty. A pokud jim blogerky přesto jdou na ruku, nemůžem se divit, že nějaká etika je až na chvostu.

      Vymazat
  6. Při čtení tohoto článku se mi postupně vybavilo několik blogů, které kvůli tomu už nečtu. A vsadím boty, že minimálně u jednoho je to přesně ten, který myslíš i ty :-D Ale i kdyby ne, vtipné mi na tom přijde to, že i když asi já a tvé další čtenářky nečteme úplně stejné blogy, evidentně se nám takové blogy vybavují. Takže to neoznačování poskytnutých produktů bude asi dost rozšířený jev.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale všimla jsem si, že na jednom z blogů, o němž jsem psala (a nevím, jestli si myslíme společně, který je to je), už se ten dodatek zase objevil :)

      Vymazat
  7. Vím asi co máš na mysli,ale jsou blogy a blogy, je spousta blogů kde se člověk hned dočte že dostali produkt zadarmo a pak si ráda článek i tak přečtu a ono nějak poznám zda je to jen placená chvála nebo ne, hodně blogů i kritizuje byt dostali produkt zadarmo, což v mích očích stoupnou hodně vysoko. Já jsme pár spoluprácí měla a mnohem víc jich odmítla. Spolupracuji s firmami,které chci sama vyzkoušet nebo jsme již někdy koupila. Navíc solidní firmy Vám dají vybrat na co reccenzi chcete psát, takže si produt sama vyberu podle jiných recenzí, složení apod. Vyberu si ho tak abych ho testovala ráda a byla šance že mi bude vyhovovat, proto jsou třeba více méně recenze kladné. A sponzorované soutěže mi přijdou super, upřímně já si 99% platím sama a nemám na to kupovat ještě obří dárky do soutěže, takže kdy se někdo nabídne že věnuje něco co neodporuje mému blogu do soutěže jdu do toho :) Ale rozhodně se pokaždé čtenář dozví zda jsem dostala jako PR nebo ne. A rozhodně také napíšu pravdu, proto těch nabídek nemám tolik :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "hodně blogů i kritizuje byt dostali produkt zadarmo" - tak ještě aby blogerky klesaly tak hluboko, že budou jen chválit...

      Vymazat
    2. Jinak zadarmo se produkt nedává - blogerka značce poskytuje svůj prostor a čtenářské publikum, a to je kolikrát převyšuje hodnotu výrobku.
      Právě proto mě naposled naštval ten U, Paní A. mi prostě nabídla produkty v přepočtu za 600 Kč - s tím, že já jí výměnou za to 1) vymyslím projekt, 2) věnuju jí minimálně jeden příspěvek na blogu 3) a ještě poženu svoje čtenáře lajkovat U. na FB v rámci giveaway? Měla jsem tisíc chutí jí na to kývnout a schválně k postu připojit naši mailovou konverzaci, aby si čtenáři udělali obrázek sami.
      Ale třeba v článku zmíněná blogerka s tím problém třeba neměla. Rozdíl bude asi v tom, nakolik si blogerka cení svého blogu a jak posuzuje náplň a kvalitu práce zástupců značek.

      Vymazat
  8. Ja súhlasím! Mne sa páči, ak je v článku uvedené, že osoba niečo dostala. Mne osobne to vôbec neprekáža a rada si taký článok prečítam. Beztak človek zväčša odhadne, že ide o produkt darovaný, keďže PR je v našich koncoch priehľadné až až.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě reklamní články taky baví, pokud teda zřetelně vidím, že je tam něco za něco. A blogerka má u mě víc respektu než taková, která má problém spolupráce přiznat.

      Vymazat
  9. ...bohuzial, je to tak ako pises.V poslednej dobe sa to teda vcelku rozmohlo.
    Mna tak pobavila nedavno jedna beauty blogerka.Dostala hodinky,ktore ma snad uz kazda druha a napisala k tomu-Vesmir funguje,pritiahla som si svojimi myslienkami (a zverejnenym wishlistom) to co som si priala.Vcera u mna zazvonil kurier a doniesol mi tieto hodinky...........
    Samozrejme, ze na konci clanku mala kod na zlavu v kokretnom e-shope.

    Nehovorim,ze vzdy objavim skrytu reklamu, ale je absolutne smiesne tvarit sa, ze vsetko co niektore blogerky recenzuju je kupene z ich vlastnych financii. Takze preco rovno nenapisat-poskytnute tym a tym shopom,firmou!?! Ale toho sa tak skoro v nasich koncinach nedockame.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten první odstavec je úsměvný :)

      Vymazat
    2. jj to si pamatam :D Viem ktoru myslis, tiez mi to prislo funny :P

      Ale inak to neriesim..
      Zname blogerky su relativne lacny (pre firmy) marketingovy nastroj, no velmi ucinny, lebo vdaka nim dokazu svoj produkt presne zacielit na zelanu cielovku, to si treba uvedomit. Na druhej strane, ked z toho blogovanie chce blogerka nieco mat, je pochopitelne, ze na prijimanie veci pristupi. Ak je navyse PR firmy strasne mile a priatelske, blogerka si moze vybrat co len chce z ich ponuky...je celkom logicke, ze sa jej to cele zda super a ze to tak aj v blogu s cistym svedomim popise.
      Tiez mam radsej, ked uvedu povod..ale vacsinou to poznat o bez toho a nepovazujem to za taky eticky problem..
      Paci sa mi napr ako Rendy napise aj ked je darovany produkt zly.

      Vo vseobecnosti sa snazim hlavne si uvedomit, ci danu vec skutocne potrebujem/chcem. Zaujimaju ma hlavne dobre odfotene swatche, ako produkt vyzera na skutocne na tvari a faktograficke udaje ako napr vydrz ruzu na perach/laku na nechtoch. Pri starostlivosti o plet sa blogmi skoro vobec neovplyvnujem a ked ma nieco nahodou zaujme, skocim si do parfumky po vzorku.
      Skryta-neskryta reklama..na tie blogy nemusime chodit a vystavovat sa tomu. Je to nasa volba a chciet od blogeriek aby dodrzovali nejake pravidla etickeho blogovania mi pride zbytocne..

      Vymazat
  10. "Co se stalo s tou rtěnkou, která byla vyhlášena jako "produkt měsíce", zatímco v nových tutoriálech po ní není ani památky a mezi spotřebovanými věcmi taky není?


    Tuhle otázku si taky kladu. Téměř u všech známých českých YouTuberek, čest dvěma výjimkám. A neodpustím si to, kladu si to i u jedné, která tady reagovala. Nu což.

    Článek výborný, přínosný jako je téměř pravidlem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi přísný kritik :)
      Ale jako jsem ráda, že hromada čtenářů, kteří tady komentují, si spočítá 1+1.

      Vymazat
  11. Bohuzial, etika v nasich blogovych luhoch a hajoch seredne chyba... napriklad vo Francuzsku hrozi blogerovi pokuta do vysky 37500 eur, ak neprizna sponzorovany clanok, je to brane ako skryta reklama a nefer jednanie voci spotrebitelovi. Minule som citala nejake vysledky prieskumu medzi ceskymi blogermi a az 75% oslovenych modnych a kozmetickych blogeriek nesuhlasi s tym, ze by pre blogerov mali platit rovnake eticke pravidla ako pre novinarov. Preco asi...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blogy jsou asi dost neprobádaná oblast a nedivím se, že je firmy tak využívají ke své prezentaci. Televize je zastaralá, reklamu na internetu se většina naučila ignorovat, ale blogy mají silný potenciál.
      On ten evropský zákon o reklamě a ochraně spotřebitele platí ve všech zemí EU, členské země však asi mají rozdílný systém v sankcích. Netušila jsem, že ve Francii je skrytá reklama na blozích ttestaná tak přísně.

      Vymazat
  12. Máš pravdu.
    Hezké Vánoce. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radši bych ji neměla :) Hezký advent a Vánoce i Tobě, aangie!

      Vymazat
  13. ...a mě třeba teďka megaprudí (moc to asi nesouvisí, ale..) jak blogerka vyplodí post o tom, jak je must have ten onen kus oblečení mít doma a jak ho strašně nosí a umřela by bez něj, aby ho hned hodila na votoč vohoz?! (kde mj. uvede, že hadr je nenošený :D) za poslední týden dvě!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A ještě jedna věc! A zas ty fashion blogeríry/blogerísci! Všeci reklama jak z děla na limitovanou koleckci spolupráce návrháře s řetězcem, je to na 150xy trapáckých blogíscích a v jediné české prodejně pár kousků :D zato milion rozdělených mezi "děcka" :D výsměch výsměch! si řikám, kde jsme...že jestli takhle se dělá v ČR exkluzuvita nebo co? :D

      Vymazat
    2. No to je přesně ono! Nevadí to blogerkám, ale že to nevadí ani zástupcům značek, to už je napováženou. (je to poslední slovo spřežka nebo ne?)

      Vymazat
    3. hehe, překlep, to asi jak jsem se nasrala-ani jsem to po sobě nečetla! :D bilboardy po celé Praze obří jako kráva, reklama na každém f.blogu a jeden obchod v republice :D furt to nemůžu pobrat :D a jakože 14letá děcka sedící od šesté hodiny ranní před shopem, aby něco-cokoli ukořistily a pak to obratem nabízely na netu za dvojnásobek - protože limitka?! wtf. jaké handly kolem blbého háemka. jak za komárů. síla ... a esli jsem se trefila do zmiňované blogerky, tak není post, který by nebyl sponzorován. se pak ani nedivím, že mám ve škole(jsem učitelka) samé blogery, když je to takový kauf :D

      Vymazat
    4. jo a teda u nikoho jsem nezaznamenala tebou zmiňované přiznání sponzoringu. nikdy.

      Vymazat
    5. Spřežkou jsem myslela to "napováženou" :)
      Musím přiznat, že fashion blogy nesleduju vůbec (vadí mi ty +/- stejné statické pózy atd.), takže nemám ponětí, jak si blogerky svoje oblečení financují. Tak té blogerce napiš mail, přepošli článek nebo link na ten zákon o skryté reklamě, jestli se Ti chce.
      Jinak si chci myslet, že tohle neuvádění sponzoringu pramení v nevědomosti, ne že to většina tutlá záměrně.

      Vymazat
    6. ajooo, u tebe spřežka :D jakože si myslím, že není český hadroblog, který by přiznal sponzoring. Stejně jako není český inspirativní hadroblog. A málo obecně...koukám na fotky, hadry jsou furt stejné(jedny a tytéž řetězce, fotky z přehlídek/zákulisí...) a u těch málo bjůty-kjůty blogů konstruktivně asi jen ten tvůj, trb (hello beauty chybí) a pár DIY míchacích. Když to shrnu, u těch kosmetických to ještě není, co se sponzoringu týče, taková bída jako u fashionblogů...mi přijde teda

      Vymazat
    7. Český trh je asi moc malý na to, aby tu mohlo vyrůst něco seriózního, o každého zákazníka je rvačka a na prostředky se asi nehledí. Můj dojem teda. Zas švédský trh je stejně veliký, ne-li menší, ale prostě to tu funguje jinak. Mluvím teda o beauty blozích, fashion blogy mi neříkají nic, paralela však asi bude stejná.

      Máš nějakou konkrétní představu, jak by inspirativní módní blog měl vypadat? Zaměření, forma, způsob psaní, fotky atp.? I ty spolupráce třeba.

      Jo a oblečení je nákladnější a jednorázovější ve srovnání s kosmetikou, celkem chápu, že módní blogerky, aby měly co furt ukazovat, musejí mít nějaké ty kontakty. Kdybych byla fashion blogerka já, docela by mě bavilo věnovat se materiálům, střihům, funkčnímu oblečení a tak vůbec. Prostě spojení estetického a praktického hlediska s trvanlivostí. Už se vidím, jak bych oslovila třeba ovčí farmy ve Skotsku a krok za krokem zdokumentovala zrození toho nádherného vlněného šálu, který jsem si koupila :)

      Vymazat
  14. No, asi fakt začnu ty věci označovat hvězdičkou už v názvu. Ať všichni vědí, na čem jsou a nikdo se necítí podveden :-) Ne vždycky se prostě ta věta nějak přirozeně hodí do článku, aniž bych jí uměle nacpala na konec nebo začátek (a mně to rozčiluje, že to tam moc nesedí). Osobně ale nemám problém sepsout i věc zdarma.
    Neupotřebené věci se chystám od nového roku dávat do dražby nebo blogsale, bude se to prodávat za půlku původní ceny a více a celý výtěžek půjde jedné dobročinné organizaci. To mi přijde fér.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem psala výš - pro mě jako pro blogerku je samozřejmostí napsat vlastní názor, i kdyby mě zásoboval samotný Dior (a stejně tak post označit jako výsledek spolupráce).
      S tou druhou půlkou souhlasím, dobročinné účely jsou super. Souhlasí s tím i zástupce značky? ;)

      Vymazat
    2. Z casti pujde o veci mnou koupene. Pokud jde o veci zdarma, tak mam za to, se vztah blog-firma konci u darovani veci a sepsani clanku. Preci jen jsou ty veci uz pak moje, pouzivam je, ale jestli je nahradi jine a budu je chtit dat pryc, to je moje vec (jeste bych to pochopila, kdybych na tom chtela vydelavat). Nebo...?

      Vymazat
    3. Nevím, to je na etickém cítění každé blogerky, bych řekla (pokud se teda jedná o prodej kvůli dobročinným účelům).
      Já vycházím z toho, že pokud mám se značkou nějakou spolupráci/dohodu, chci vědět, jak nakládat s věcmi, které mi nesedly. Jestli máme udržovat dlouhodobou spolupráci, je pro mě i tohle hledisko důležité. Ale to je čistě můj subjektivní názor.

      Vymazat
  15. Skvely clanok mne osobne velmi zalezi na tom ci je to PR, ako to volaju, poskytnuty produkt alebo nie, vatsinou beriem take clanky s nadhladom, a najradsej mam clanky take ktore vidim na kazdom druhom blogu ci uz kozmetika alebo handry, tie uz iba preskakujem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, člověk dost otupí, když vidí jedno a totéž na deseti různých blozích.

      Vymazat
  16. Škoda, že když se někde začne rozebírat toto či podobné téma, tak nelítají názvy blogů a značek :( Čtenáře by to víc nakoplo a začali by víc reagovat a třeba by to časem hýblo i s blogerkama.
    Když si tyhle věci necháváte pro sebe, pomůže to minimu lidí.
    Já mám problém v tom, že se ve mně bijí dvě osobnosti. Jsem strašně důvěřivá a těžko se mi chápe, proč by si někdo měl něco naschvál vymýšlet. Umím ale i některé věci prokouknout a jsem přemýšlivá (taky vám bylo minulý rok divné, jak se na blozích objevovali tipy na dárky převážně ze Zoot?)
    Problém je, že většinu blogů čtu kvůli všeobecnýmu přehledu a kvůli odreagování, takže nad tím nijak zvlášť nepřemýšlím ale pravda je, že když se objeví x článků se stejnými produkty tak buď nečtu vůbec nebo s totálním nadhledem. Navíc se mi těch blogů nakupilo tolik, že nezvládám udržovat přehled, co která holka kde napsala a o pár článků dál si protiřečí apod. I když je fakt, že bych hrozně ráda a i by si tím člověk procvičil mozek. No jo, jenže jak zredukovat to množství blogů :D
    U Tebe samozřejmě kvalitu vidím ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S těma značkama to beru tak, že negativní reklama je taky reklama, proto jsem se nakonec rozhodla nejmenovat. A blogy... Tam jsem se rozhodla tak, že jsem blogerkám napsala mail, ať stanovisko zaujmou samy.
      Nevím, ze které strany by měla vzejít iniciativa a vyžadovat zřetelné označování spoluprací - jak píšeš ostatně i Ty, sponzorované posty poznáš, stejně jako velká část čtenářů. Měli by tedy hlasitěji reagovat čtenáři? Nebo by se měly "narovnat" blogerky? Nebo by zástupci značek měli být natolik vybíraví a cílevědomí a sázet na konkrétní blogerky spíš než na kvantitu?

      Vymazat
    2. No ja ako citatelka casto reagujem v komentaroch. A vysledok? Moj komentar je vymazany resp. som oznacovana za s nicim nespokojnu kriticku. Reagujem tak, ze dany blog prestanem sledovat. Mnozstvo citatelov vsak slepo a nekriticky cita dalej.
      Kaviareň u mačky

      Vymazat
  17. Musím říct, že to, že blogerka "zapomene" uvést, že produkt dostala zadarmo, mi taky přijde podivné. Já jsem zatím měla pořádnou spolupráci jednu a vše jsem do článku uvedla, včetně toho, jak probíhala komunikace s e-shopem, jak mi zboží přišlo zabalené atd. atd. Zkrátka úplně vše, aby si čtenář udělal sám obrázek nejen o kosmetice, ale i o daném e-shopu, a aby věděl, co může čekat.
    Na druhou stranu, co se týče té etiky, tak si zase nemyslím, že je dobrý postoj všechny spolupráce odmítat už z principu nebo proto, že spolupráce na daný produkt byla nabídnuta dalším 10 blogerkám. Naopak já spolupráce beru ne jako získání čehokoli zadarmo, ale spíš jako příležitost vyzkoušet něco, co bych si sama pravděpodobně nekoupila.

    OdpovědětVymazat
  18. Já nevím, doufám že do toho nepatřím, protože se snažím prostě opravdu vše, co dostanu ukázat a napsat, že jsem to dostala (možná to nepíšu pravidelně v každé recenzi, ale z hromadného new in každý měsíc je to patrné). Asi začnu používat i nějaké to písmo na konec článku, aby to bylo ještě zřetelnější a bylo v tom jasno. Krásně si to sepsala a moc se mi líbí i ten náhled do Švédska!

    OdpovědětVymazat
  19. Já nevím, doufám že do toho nepatřím, protože se snažím prostě opravdu vše, co dostanu ukázat a napsat, že jsem to dostala (možná to nepíšu pravidelně v každé recenzi, ale z hromadného new in každý měsíc je to patrné). Asi začnu používat i nějaké to písmo na konec článku, aby to bylo ještě zřetelnější a bylo v tom jasno. Krásně si to sepsala a moc se mi líbí i ten náhled do Švédska!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Tebe jsem při psaní nemyslela :) Myslím, že ještě větší zřetelnost vůbec není na škodu. Až mi někdo nabídne něco opravdu zajímavého, vznikne buď nový štítek "sponzorované produkty" nebo to v textu bude pořádně vidět.

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!