neděle 10. srpna 2014

4 Posilování sbalené na cesty (thera-band)

K thera-bandu jsem se dostala, když jsem hledala alternativu k jiné cvičební gumě, kterou mám doma. Chtěla jsem gumový pás bez plastových rukojetí a pokud možno ne dutý (kulatý na průřezu). Doplňuju si totiž domácí tělocvičnu a skladné nářadí umožňující cvičení s odporem vždycky vítám; cvičení s vlastní váhou mi někdy nestačí. Někde se píše, že thera-band je určen hlavně k rehabilitačnímu tréninku a měl by se používat jen pod dohledem zkušeného fyzioterapeuta, což málem vyznívá, že se s ním dá napáchat víc škody než užitku, ale normálně uvažující člověk se cvičení s pásem vůbec nemusí bát. 


Já jsem tedy pás k rehabilitačním účelům neobjedávala, moje důvody byly čistě prozaické - chci normálně posilovat/udržovat sílu a hybnost v těhotenství i po porodu a protože ještě nevím, jak často se v budoucnu s miminem dostanu do posilovny, připravuju si půdu pro posilování doma. Kromě toho je pás skladný a dá se pro zpestření pohodlně vzít na běžecký/cyklo trénink do přírody nebo s ním obohatit obyčejnou procházku. Tak jsem si na něj zvykla, že jsem ho s sebou letos vzala na letní roadtrip po Evropě a protahovala/posilovala s ním, kdekoli se mi zachtělo. Beru si ho s sebou i do fitka. 

Při výběru vhodné gumy mi hodně pomohla následující tabulka. Nejdřív jsem si objednala černý pás, přestože jsem gumu nikdy nedržela v ruce, ale jaksi nebyl důvod objednávat pásy s menším odporem. Pak se černý pás ukázal při některých cvičeních jako trochu nedostačující, takže mám doma i zlatý.   


Výhodou pásu je, že se s ním dá procvičit celé tělo od noh, zadku, zad až po menší svaly paží. Zátěž je zajedno určována tuhostí pásu (podle barev), zadruhé je možné pás uchopit/stoupnout si na něj různým způsobem tak, aby byl odpor ještě větší. Pás se dá zauzlit do smyčky (čím menší oko, tím větší odpor), omotat okolo sloupu/kliky na dveřích, zavěsit atp., takže se dá změnit úhel při účinku na svaly. Lze ho používat vsedě, vleže i ve stoje a tak různě pracovat s koordinací a rovnováhou. Nebo se dá kombinovat např. s gymnastickým míčem (flexibilita při používání je fakt vynikající a nejradši bych natočila instruktážní video, abych se o to svoje nadšení mohla podělit). Dají se s ním simulovat moje milované stronglifts (samozřejmě nikdy ne na takové úrovni, že budu moct napodobit mrtvý tah s 110 kily, ale technika a s ním udržovat jde), což jeho hodnotu v mých očích jen zvyšuje.


Momentálně pás používám hlavně pro posílení bedrokyčlostehenního svalu, spodních zad, zadku a ramen a lopatek. Účelem je udržet svaly v dobré kondici i během toho, co budu víc a víc přibývat na váze, a taky si slibuju rychlejší regeneraci po porodu. Beru to prostě tak, že zatímco momentálně nemůžu provádět určitá cvičení, raději se soustředím na to, co dělat můžu a nebo čemu můžu předejít v budoucnu. Žene mě i těšení se na půlmaraton, který mám v plánu necelý půlrok po narození potomka. 


Cena pásu je různá, čím tužší guma, tím vyšší cena. Záleží taky na tom, jakou délku pásu preferujete a jak pás budete používat. Pro moje nároky (procvičení celého těla, posilování) stačí bohatě délka zhruba 2,1 m - objednávala jsem ze zahraničí, takže se měřilo na stopy. Thera-band (normálně z latexu) se prodává i v bezlatexové alternativě (pro alergiky), snadno se udržuje a jenom zapotřebí trochu opatrnosti, aby se nedostal do kontaktu s něčím, co ho může poškodit/prodřít - kamínky, prstýnky na rukou, ostré předměty.

Na youtube je ukázek a tipů jak cvičit bohužel pomálu, kdo se chce nechat inspirovat, doporučuju následující video (švédsky, ale princip pochopíte i bez znalosti jazyka): http://www.psoriasisforbundet.se/mabra/halsa-livsstil/traningsfilmer/traning-med-gummiband/
 

4 komentáře:

  1. Diky, presne tuhle inspiraci jsem potrebovala. Aktualne nestiham kvuli praci rano zajit do posilovny. Takze jsem si slibila, ze si rano aspon zajedu na kole do lesa a trochu si tam zacvicim. Je tam mala mytinka s lavickou a prolejzackou pro deti. Cviky na spodni polovinu tela mam vymyslene v pohode (drepy, vypady, vypony apod), ale porad jsem nevedela, co delat na horni polovinu bez pomucek (samozrejme krome kliku). Napriklad pritahy vubec nezvladam.
    Nevim proc me nenapadlo vzit si gumu a trochu si s ni zablbnout :-)
    Par videi v cestine je zde: http://www.fitnesstv.cz/cviceni-se-zavarovaci-gumou

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za odkaz, villette! Přeju krásná rána v lese a dobrý pocit ze cvičení!

      Vymazat
  2. Ahoj, gratuluji k malému cyklistovi. :-)
    Líbí se mi, jak přistupuješ ke cvičení. Zodpovědně jako ke všemu.
    Tak ať ti to uteče a můžeš se těšit s malým uzlíčkem. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, utíká to strašně rychle! Sotva jsem si stihla zvyknout na to, že jsem těhotná, a už bude pomalu konec. Cvičení bude ještě pestřejší po porodu (mimino ještě neví, že ho budu používat jako závaží, ale určitě se mu/jí to bude líbit! :).

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!