pátek 4. dubna 2014

11 Suchá a citlivá pleť?

Kožní bariéra pravděpodobně nefunguje tak, jak má... 

Se suchou kůží se nejvíc potýkám na hranici zimy a jara nebo v dlouhých, suchých mrazech. Je zajímavé, že když jsem zimy trávila v ČR, trpěla jsem na suchou pleť mnohem víc, než poté, co jsem se přestěhovala na Sever. Přece jen jsou tu zimy vlhčí (a mrazy kousavější). Přes veškeré obtíže, co s sebou vysušená pleť nese, jsem nikdy nemusela vyhledat pomoc "kožaře", intuitivně jsem pleť léčila po svém (a stejně jako jiní nepoučení jsem svého času svoji suchou pleť považovala za mastnou).


Stavba kožní bariéry
Představte si kožní bariéru jako jakousi cihlovou zeď tlustou 50-500 mikrometrů - jako cihly fungují korneocyty (zrohovatělé buňky) a jako malta lipidy. Korneocyty tvoří fyzickou bariéru, lipidy chemickou. Důležitější než cihly je v v případě kůže malta, stejně jako u stavby domů. Pokud malta nemá správné složení, budou se prostory mezi cihlami drolit a erodovat. Stejně je to i s lipidovou "maltou" - skládá se z ceramidů, cholesterolu a mastných kyselin. Kůže si se svou produkcí malty většinou naprosto vystačí, ale musejí se jí dodat esenciální mastné kyseliny. Proto se všude mluví o spojitosti zdravé pleti a vyvážené stravy - esenciální kyseliny se do organismu dostanou jen zvnějšku, v jídle nebo potravinových doplňcích. 


1 - korneocyty (cihly), 2 - lipidy (malta)

Příznaky suché pleti
Viditelné příznaky suché kůže jsou mj. zarudlost, otoky, matný vzhled, suché světlé mapy, loupání nebo dokonce okem víc či míň postřehnutelné praskliny. Na dotek je pak povrch kůže hrubý a nerovnoměrný. Než se však pleť k tomu stádiu dopracuje, jsou symptomy spíš pocitového charakteru - kůže jako kdyby pne, svědí, škrábe nebo jemně brní. U mě se tyhle příznaky objevují nejvíc na tvářích, bradě nebo oblasti dolní čelisti. Ne nutně najednou, ale když pnutí zaznamenám na jednom z těchto míst, vím, že pokud razantně nezasáhnu, budou mě za pár dnů svědit i další části obličeje.

Suchá pleť jako kožní onemocnění nebo důsledek nesprávné péče?
U některých kožních onemocnění jde proto vypozorovat vliv defektní lipidové struktury na celkový charakter a vzhled kůže, v mnoha případech je však suchá kůže důsledkem okolního prostředí a nevhodně zvolené péče. Třeba už zmíněného podnebí s nízkou vlhkostí vzduchu (a propos, větráte i v zimě?) nebo přílišného kontaktu s vodou. Svoje udělají i vysušující mýdla a sprchové gely, zásadité látky, rozpouštědla a ředidla, alkohol nebo iritující složky v parfémech. Vždycky stojí za námahu vystopovat přesnou příčinu suché pleti, než si 1) nechat předepsat lék, který má dát kožní bariéru do pořádku, 2) samoléčit suchou pleť (třeba v domnění, že se jedná o pleť mastnou) krémy se složkami, které v důsledku ještě víc vysušují (např. kyselina acetylsalicylová v přípravcích pro mastnou a aknózní pleť nebo vysoké dávky glycerínu v denních a nočních krémech). 

Suchá pleť náchylná k podráždění a alergiím
Poškozená kožní bariéra na sebe nabaluje další problémy. Ne nadarmo se k označení "suchá pleť" přidává jedním dechem i slovo "citlivá". Kožní bariéra je snáz prostupnější a tudíž náchylnější k alergiím nebo ekzémům, nebo prostě jen reaguje na složky, na něž by v normálních podmínkách  nereagovala. Kromě toho je poškozená kůže zbavená schopnosti seberegenerace a tak se proces zanícení a nedokonalého zhojení opakuje pořád dokola. 



Suchá pleť se stává ještě sušší 
Poškozená kožní bariéra se také vyznačuje sníženou schopností zadržovat vlhkost v kůži (zvýšený proces TEWL - Trans Epidermal Water Loss/transepidermální ztráta vody). Voda se vypařuje ze škáry (dermis) přes pokožku (epidermis). Zdravá kůže sestává z cca 15-25 % vody u povrchu kůže. Na hranici mezi "stratum corneum" - nejsvrchnější vrstva kůže, jakási "pokožka pokožky", kde se často objevují odumřelé kožní buňky (už zmíněné korneocyty), které většina z nás odstraňuje peelingem - a "stratum granulosum", vrstva o něco hlouběji pod povrchem kůže,  je pak obsah vlhkosti až 40 %. Pokud tento obsah klesne k 10 %, začne kůže šupinovatět a loupat se. Suchá kůže, která má tolik zapotřebí vlhkosti, pak vlhkost ztrácí mnohem víc než kůže nepoškozená. Začarovaný kruh, na který navážu někdy v dalších týdnech (otázkou totiž zůstává, co suchá kůže vlastně potřebuje - vlhkost nebo tuky, které opraví lipidovou výplň?). 




Jak se k suché, podrážděné kůži dopracovat snadno a rychle:
- často a dlouho se umývejte a sprchujte, nejradši hodně teplou až horkou vodou
- používejte mýdla a sprchové gely, především takové, které dráždí a vysušují pokožku (žádný strach, najdete je úplně všude) 
- často a důkladně používejte chemický peeling založený na účincích kyselin (AHA nebo BHA peeling, kyselina glykolová, acetylsalicylová atp.)
- vystavujte pokožku kontaktu s akryláty nebo jinačími tvrzenými plasty
- nezapomeňte na parfémovanou kosmetiku, hlavně pokud máte podezření na alergii
- zdržujte se v prostorách/prostředí se suchým vzduchem
- zapomeňte na pravidelné mazání nebo používejte krém, který pleť zbytečně neopečovává (cena nehraje roli, takové krémy mohou stát od pár desítek korun po pár set). 

Volně čerpáno z:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19043850, 2014-03-29
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0625.2008.00786.x/pdf, 2014-03-29
http://www.foi.se/Global/V%C3%A5ra%20tj%C3%A4nster/Kunskapscentrum/KcC/Presentationsmaterial_131126/Boman%20-%20Huden%20som%20barrl%C3%A4r.pdf, 2014-03-29
http://en.wikipedia.org/wiki/Integumentary_system, 2014-03-30
http://www.praktickelekarenstvi.cz/pdfs/lek/2005/01/02.pdf, 2014-03-30
http://www.digplanet.com/wiki/Transepidermal_water_loss, 2014-03-31
http://www.wikiskripta.eu/index.php/K%C5%AF%C5%BEe, 2014-03-31
http://www.dermatologiepropraxi.cz/artkey/der-201302-0006_DMS_Derma_Membrane_Structure_technologie_a_jeji_pozitivni_vliv_na_hydrataci_kuze.php, 2014-03-31
http://www.sdrprokos.cz/akt_arch/16-seminar/Kuze.pdf, 2014-04-01
http://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2012/01/04.pdf, 2014-04-01

11 komentářů:

  1. výborný článok,konečne niekto,kto šiel viac do hlbky.tlieskam

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za poučný článek. Jenom by mě zajímalo, co je to "krém, který pleť zbytečně moc neopečovává". Moje mantra od raného dětství (ekzematická celá rodina v několika generacích) zní: "promazávat", ale je pravdou, že jsem se nad tím nikdy nijak zvlášť nezamýšlela, byl to pro mě vždycky axiom, třeba je to jinak. Jenom jsem ani v době, kdy se objevilo akné (v 25 a vypadá to stále beznadějně) nesáhla po "odmašťovadlech", věděla jsem, že by to moje pleť nezvládla a není moc co odmašťovat. Na ideální řešení pro svou pleť jsem zatím nepřišla. Ale pnutí a svědění snáším špatně, takže mažu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krém, který moc neopečovává, je něco ve stylu "aqua, glycerin, dimethicon, caprylic triglyceride, shea butter, alcohol denat" atp. Prostě voda naředěná emulgátory a změkčovadly.
      Třeba ekzém je docela zajímavý - u atopického je chronicky porušená lipidová rovnováha a ekzematická kůže potřebuje přímý zásah hned na několika frontách - zajedno vylepšit lipidovou maltu a zadruhé zabránit zvýšenému TEWL, aby alergeny neměly šanci kůži oslabovat. Kyselina linoleová nebo linolová nejlíp napravují poškozenou maltu (vysoký obsah obsahuje třeba lněný, bodlákový, pupalkový olej atp.) a zároveň se musí zvlhčovat, mně jsou nejblíž přirozená zvlčovadla obsažená i v lidském těle (urea).
      Ale já nejsem ekzematik, vycházím jenom z teoretických znalostí, určitě o tom víš víc z vlastních zkušeností.

      Vymazat
    2. Abych pravdu, tím, že se s ekzémem setkávám od dětství, jdu na to spíš intiutivně (i když i nějaké teoretické znalosti mám, leč ty na tom budeš dost možná s teorií líp), ale mám pocit, že ekzém mám zvládnutý. S čím si nevím rady, to je teď to akné, ale to je pro tento článek naprosto OT. Na každý pád články, které se snaží objasňovat a vysvětlovat, vítám.

      Vymazat
  3. díky za tenhle článek, ráda si o svém typu pleti něco počtu, a tohle je velice poučné

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, budu se snažit, aby se tu nemlátila prázdná sláma :)

      Vymazat
  4. Perfektně napsaný článěk, jak je u Tebe ostatně pravidlem.
    Musím říct, že po všemožných výrobcích u mě dlouhodobě na suchovou pleť (bývávalo, teď je krásně odpočinutá) pomáhá krém s tímto složením: Aqua, ethylhexyl stearate, hydrogenated coconut oil, cetyl alcohol, glycerin, glyceryl stearate se, ethylhexyl methoxycinnamate, butyrospermum parkii, stearic acid, allantoin, panthenol, xanthan gum, acrylates/vinyl isodecanoate crosspolymer, sodium hydroxide, tocopherol, sodium carbomer, capryloy glycine, sweet almond oil, phenoxyethanol... A kdo by to byl podle toho složení řekl, že? Já teda rozhodně ne :) Ale praxe... a výsledky.. 1*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc!
      Já bych to do složení taky neřekla. A jakýpak krém se jedná? Trochu jsem googlila, ale našla jsem jen jeden, který by se složením mohl podobat.

      Vymazat
  5. Cyklistko! díky za tvé super články:))

    teď jsem něco hledala do školy a napadlo mě, že by se ti to mohlo hodit, když tak ráda "bádáš" a o věcech si takhle hledáš informace: http://www.cls.cz/seznam-doporucenych-postupu rozkliknutím odkazu v části "název doporučeného postupu" se ti otevře dokument popisující konkrétní problém, co to je, jak to vzniká a jak se to běžně léčí (někdy se trochu děsím:)), třeba o akné jsem si teď četla, a tak jsem si vzpomněla na tenhle článek... :)

    ať se Ti daří v dobré práci na blogu jako doteď!:)
    Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za přání a za odkaz, tam já si ještě počtu! Měj se hezky, Markéto!

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!