středa 12. prosince 2012

8 V čem běhám v zimě



Zima už nějakou dobu trvá, ale podle mého se dá běhat skoro v jakémkoli počasí, zima nezima. Na fotce si můžete udělat představu, v čem ukrajuju kilometry v mrazech. Moc se to neliší od podzimního oblečení, jen jsem vyměnila legíny za termokalhoty, přidala druhou vrstvu s dlouhým rukávem a na nohy natahuju teplejší ponožky. Podle "krutosti" mrazu pak volím  nejsvrchnější vrstvu. Minulý týden jsem v -15°C oblíkla softshellku, jinak mi na udržení tepla stačí i tenká větrovka, případně tričko s krátkým rukávem z funkčního materiálu mezi vrstvu jedna a dvě. 


Termokalhoty používám už desátou sezónu a jinou alternativu k legínám nehledám. Dostala jsem kdysi jako členka cykloklubu od našeho tehdejšího sponzora. Vyhovují mi kšandy, protože záda jsou pěkně krytá až po lopatky. Tyhlety kalhoty mají navíc zesílenou bederní část a kolena a tak dobře chrání před chladem i na běžkých a na kole. Používám je na veškeré zimní kondiční aktivity. 

Pokud se chcete poohlídnout po nějakých podobných, doporučuju českou firmu Atex. Nevím, jak vy, ale já ráda nakupuju od českých firem, když se právě zdržuju v ČR. Ráda podporuju české výrobce, i když by se třeba na ebay našla levnější alternativa. 


Podprsenku už jsem tu už zmiňovala - nevlastním žádnou speciální zimní alternativu, ale nemyslím, že je to důležité. Tahleta je z funkčního materiálu a podobný typ nosím celý rok na veškeré sportovní aktivity. 

Vrstva nejblíž tělu je opět z funkčního materiálu. V zimě mi záleží na tom, aby první vrstva dobře přiléhala k tělu. Tohleto triko je od firmy Craft, jejich funkční prádlo a vůbec sportovní oblečení mi hodně vyhovuje. 
Bohužel se málokdy dostanu na nákupy v ČR, ráda bych někdy vyzkoušela třeba Klimatex. 





Vrstvu číslo dvě (Jitex) oblíkám přes kšandy. Mám ráda drobné praktické detaily, třeba otvor na palec. Hřbet ruky je tak chráněný a teplo neuniká škvírou mezi rukavicemi a rukávy. 






Silnější ponožky do bot jsou nutností. Protože i v nějvětších mrazech a sněhu běhávám v běžných běžeckých botách s dýchajícím svrchním látkovým dílem, jsou už teploty okolo -5°C docela cítit, pokud mám tenké ponožky. Dvojité ponožky oblíkám jen v případě, že mezi ně přijde mikrotenový pytlík - když vím, že mě pravděpodobně čekají závěje. 



Co se týká rukavic, běhala jsem dlouhou dobu v pletených rukavicích, které jsem si kdysi před stužkovákem koupila v obchodě s levným zbožím. Za ty roky jsem nepřišla na nic, co bych jim vytkla. Dobře odvádějí vlhkost, je v nich teplo, vleze se pod ně i druhý pár tenkých rukavic, pokud je fakt kosa. 

Loni jsem si pořídila černé rukavice na obrázku nahoře vlevo, SOC. Jsou poměrně tenké a v -15°C už mi v nich byla zima. Mají jednou velkou výhodu - ač bez silikonového povrchu na ukazováčku, mají dobrý kontakt s dotykovým telefonem. To mi maximálně vyhovuje, protože dotykáč nosím s sebou kvůli GPS funkci. Protože je v nich při nížkých teplotách (od -5°C dolů) fakt zima, přála jsem si od Ježíška rukavice napravo. Jejich výhoda je v tom, že se dají používat jako klasické prstové rukavice i jako palčáky, po natáhnutí kapsy na hřběte ruky. Měly by být větruodolné, hřejivé a dobře odvádět vlhkost. 



Čepice je samozřejmostí asi pro každého běžce, který je aktivní celý rok, mě nevyjímaje. Tu, co je na fotce, brzo vyměním, protože mi kvůli culíku nedoléhá přes uši. Buď si pořídím čepici s otvorem právě na culík, nebo jdu do široké čelenky (napravo), která se dá nosit i jako límec.
Bundy už jsem zmiňovala na začátku, tak jen dodám, že jsou pro mě důležité propustnost, odolnost proti větru a reflexní prvky. Nerada běhám v tlustých, neprodyšných (byť teplých) bundách. Cítila bych se v nich nepohyblivá. Na obrázku je větrovka od Craft a no-name softshell bunda, kterou jsem předloni dostala od zaměstnavatele jako vánoční dárek. 



A nakonec reflexní proužky. Nosím jeden pár na rukávech a druhý na kalhotech v oblasti kotníků. Někdy běhám s reflexní vestou.






Moje aktuální boty - jsou pohodlné, ale pevné. Mám ráda boty od Asics, New Balance a Saucony. Naopak mi málokdy sedí Nike, Adidas atp. Když tuším kluzký ledovatý povrch, navlíkám si na ně pro jistotu nesmeky. Většinou se ale ven na led nevydávám, za zranění mi to nestojí. 

Je to takový mišmaš poskládaný sem tam z dárků a starších, osvědčených kousků. Měla bych asi dodat, že venku v mrazech trávím maximálně hodinu a půl nebo dvě, ať už je to na kole nebo při běhání. Na běžkách je to na dýl, ale to je zas člověk pořád v pohybu a přitom to není tak vyčerpávající jako běh. Takže oblečení na běžky nosím podobné. Na kolo beru jiné rukavice, přidávám automaticky další vrstvu na horní polovinu těla, pod helmu nasazuju kuklu a cyklotretry ještě opouzdřím návleky. 

Máte nějaké osvědčené kousky nebo značku i vy?


8 komentářů:

  1. Jééé objevila jsem dalším běhací blog, tady si ráda počtu, jsem teprve začátečnice..

    OdpovědětVymazat
  2. Osvědčené kousky tedy nemám, protože běhat v zimě se chystám až tento rok, vždy jsme přestala běhat, jakmile napadl první sníh. No a tak jsem kvůli tomu pořídila letos v Lidlu softshelovou bundu a kalhoty a teda bohužel na ty různá funkční trika, spodky a termoprádlo nějak nezbývají finance, spousta tenkých vrstev pod tím to snad jistí:)uvidím do kolika stupňů to s tímto ne/vybavením bez problému vydržím a kdy už to bude chtít tunning:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Běhat se dá i v bavlně, akorát je zapotřebí udržovat stálé teplo a moc se nezastavovat. Softshellka je dobrá, ale někdy špatně odvádí vlhkost, takže ji nosím až ve větších mrazech.

      Vymazat
  3. Já jsem doteď byla líná pořídit si termo triko a tak běhám v tenké mikině. Vím, že bych při sportovní aktivitě na sobě vůbec bavlnu mít neměla, ale zatím jsem nemocná nebyla, tak co. :D Rukavice už ale nutně potřebuju. Doteď jsem běhala bez nich, ale tyhle mrazy už jsou fakt extrémní..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rukavice jsou teda pro mě hodně důležité, v zimě občas trpím na suché ruce. Levné rukavice od Vietnamců taky svoji službu splní do puntíku, navíc se dají vrstvit a když se sem tam roztrhnou, není to taková škoda. Teď v dvojciferných mrazech jsem je používala a jsou mnohem lepší než ty černé od SOCu.

      Vymazat
  4. Přítel rád běhá, tak jsem mu na Vánoce letos koupila tady http://www.panskamoda.eu/funkcnipradlo funkční prádlo. Byl to můj první nákup funkčního prádla, tak jsem zvědavá, jak bude spokojený :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě bude, aktivní lidi jsou za takové dárky vždycky moc rádi (pokud mám vycházet ze sebe). Ať se příteli v tom novém oblečení dobře běhá! :)

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!