neděle 7. října 2012

5 Suplementy/sportovní výživa - ano či ne? (1. část)

Pokušení vyzkoušet sportovní výživu zažil, byť ne třeba hned podlehl, asi každý. Bodyfitnesky, kulturisté, atleti se netají preparáty, které jim pomáhají k získání svalů či úbytku váhy. Mnohé posilovny či fitness-centra mají na recepci vystavené suplementy určené k prodeji. L-Carnitin, proteinový prášek, aminokyseliny, gainery, kreatin, CLA... S přívlastky fat burner, lose it!, femme power, hardcore, booster, extreme, ... Prakticky před tím není úniku. 

Jsem hrdá na to, že jsem aktivní v posilovně, kde se žádné suplementy neprodávají. Žádné gainery, proteiny, kreatinové nápoje či tablety anabolického nebo hubnucího druhu. Je to v rozporu k naší policy. Naše fitko bylo založeno s tím, že pohyb, radost z něj a zdravý životní styl by měly být dostupné pro každého (tomu odpovídají i ceny permanentek), a že zdraví a kondice nerovná se suplementy. Na druhou stranu, absolutně nezakazujeme konzumaci suplementů v jakémkoli cvičebním sálu!  

Ne, suplementy opravdu nejsou důležité. 

Jsou suplementy pro běžné smrtelníky důležité? Ne! Tak, a máte to :) Ušetřené peníze investujte do něčeho jiného, třeba do nových bot; nebo si jimi navyšte měsíční jídelní rozpočet. Protože dobré, poctivé jídlo vás ke zdraví a hezčí (= velice subjektivní) postavě dovede taky. 

Nezapomeňte u toho na pohyb a psychickou pohodu a jste ideálem krásy! Suplementy, tak jak se prodávají a propagují dnes, jsou ve většině případů naprosto postradatelné věci, které se vás pod záminkou nezbytnosti, skladnosti a pohodlného dávkování snaží dostat k něčemu, co vám diktují módní trendy a média. Pro ženy to znamená mít štíhlou, akorát osvalenou, vyrýsovanou postavu. Muži se zase vzhlížejí ve velkých deltoidech, pořádných prsácích a pekáči buchet na břiše. Opravdu je tohleto symbol zdraví a kondice? Gratuluji, i vy jste podlehli módnímu diktátu. Jen jinak podanému :)

Suplementy však ani náhodou nezatracuji! Pro sportovce trénující na profi úrovni mají své opodstatnění, ti energetický výdej během dne málokdy pokryjí běžně dostupnou stravou. Ale ani elitní sportovci nejsou reklamou na zdraví, byť jsou bezpochyby v kondici. 

Být v kondici totiž automaticky neznamená být zdravý. Být zdravý nerovná se vždy být v kondici. Štíhlý člověk nemusí být zdravý člověk. Svaly a štíhlost nejsou zárukou zdraví, a konec konců ani kondice. Matoucí, že? Zvlášť když je člověk médii přesvědčován o něčem úplně jiném... :)

Možná jste však sportovec/sportovkyně na profi úrovni nebo suplementy prostě "musíte" vyzkoušet (já jsem je taky vyzkoušela) - potom si přečtěte stručnou charakteristiku těch nejobvyklejších: 

Proteinový prášek

Proteinové suplementy zažívají obrovský boom. Pokud chodíte do fitka, určitě je nepřehlédnete. Kýble či kyblíky se "zázračným práškem", který vás hodí do životní formy. To jo... Lidi, přemýšlejte. Kolik bílkovin je tělu vlastně zapotřebí? Cca 0,8 gramu na kilo a den pro běžného člověka. Tzn. cca 52 gramů pro ženu, která váží 65 kg, a 64 gramů pro muže, který váží 80 kg. S přihlédnutím k tomu, že se průměrný muž a průměrná žena hýbe extra cca 2x - 3x týdně a zároveň aspoň půlhodinu každý den. To je množství, které do sebe v pohodě dostanete potravinami. Pokud tedy víte, kde bílkoviny hledat. 

Pro lidi, kteří trénují opravdu hodně, tzn. ve svém oboru aktivně závodí a trénují na to po celý rok, se doporučuje max 1,5 gramu bílkovin na kilo a den. Pro 65 kg ženu je to zhruba 98 gramů bílkovin denně a pro muže 120 gramů. A to se pohybujeme na horní doporučené hranici. Jste-li si vědomi skladby svého jídelníčku, nebudete mít problém. 

A odkud vlastně protein v těch kbelících u vás v posilovně pochází? Z mléka, syrovátky, vajec, rýže, sóje. V podstatě je jedno, na jaký druh vsadíte. Syrovátka je asi nejrozšířenější. Na kasein (protein z mléka) se zaměřte, pokud si prášek chcete koupit jako náhradu jídla, vstřebává se pomaleji. Proteinové nápoje z vajec, rýže a sóje jsou vhodné pro lidi s intolerancí laktózy (mléčného cukru). Někteří kulturisté je neprávem řadí k těm "méně kvalitním" bílkovinám.  

Vyzkoušela jsem - a poslala dál.

A tady máte protein, který jsem užívala já. Ano, je to čas minulý. V průběhu cca 8 měsíců jsem si míchala koktejl. Byl výborný, chutný, ekonomicky mě to taky nezruinovalo. Ale pak jsem se zamyslela - ono to s tím práškem stejně nebyl takový rozdíl. Větší svaly mít nepotřebuju - buduju teď horní polovinu těla a i když je s tím práce, jde to i bez proteinu. Jídelníček mám pestrý a občasné nestíhání jídla jsem se naučila řešit jinak. Na moje výkony protein stejně neměl vliv - v posilovně jsem přes zimu 3krát týdně, přes léto se udržuju chozením 1x - 2x týdně. Jde mi o rozvíjení síly v zimě a o její udržování v létě. 
Taky jsem vyzkoušela - ok produkt, ale nepotřebuju ho. 

Teď jsem cca 4 měsíce bez protein. prášku. Za tu dobu jsem se dostala na následující level - mrtvý tah opakovaně 90 kg, dřepy opakovaně 80 kg; zvládám složitější silová cvičení jako trh a nadhoz. Nic moc, ale mně to stačí. Mimo to běhám - na svém prvním půlmaratónu jsem si zaběhla 1:49 hod., na desítce 46 minut. Jezdím na kole, bruslím, plavu... Pohyb mě baví. Vůbec mě baví se o sebe starat, dopřávat si dobré věci, přemýšlet o věcech, které se chystám koupit. Baví mě jít si svou cestou a vědět, že mám věci odzkoušené i takové, po nichž teprve toužím.  

Proto nemám potřebu si proteinový prášek dál kupovat, protože si bílkoviny obstarám v supermarketu v oddělení maso, luštěniny, mléčné výrobky. 

A tak můj kbelík podědil vazbič manžel, ten z toho jako mezormorf s proklatě rychlým spalováním a cílem přibrat aspoň dalších pět kilo svalové hmoty má větší užitek. 

Jaké zkušenosti s proteinovým práškem máte vy?

Mějte se hezky!

P.S.: Příště to bude o gaineru.

5 komentářů:

  1. Věta s poděděním mě pobavila, můj přítel je asi podobný typ jako Tvůj manžel, může spást všechno a prostě nepřibere, trénuje MMA, chodí do posilovny a zaboha nemůže přibrat. No, snad se mu to jednou podaří :) a to mu vyvařuju :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ti chlapi se ale mají, co? :) My jim vyvařujeme a oni ne a ne přibrat a ještě si na to stěžují.
      Tak že příteli přeju zdravě a trvale nabraná kila!

      Pěkný den! :)

      Vymazat
    2. No právě!!! Dojíždí za prací do Prahy, takže doma je jen přes víkend, ale vařím mu obědy na celý týden, aby nechodil jen někde k číňanům, to fakt nechci!! Ale vařím o víkendu, vařím mu na týden, tak proč nepřibírá?!?!?! Občas bysme si mohli prohodit metabolismus, vůbec bych se nezlobila :D

      Vymazat
  2. My jsme docela malé fitko, ale těch preparátů tam za poslední dobu dost přibylo. Nemám potřebu zkoušet žádný z nich. Určitě ne pro jejich původní účel; maximálně mě tak zajímá, jak to chutná (hmm, banánový nebo vanilkový koktejl? vanilková tyčka?). Jediný, co si občas dám (ve fitku skoro ne, spíš v létě na táboře, kde jezdíme s děckama dost na kolech), tak jsou ionťáky, ale to je zas jiná kategorie přípravků.
    Mmch, co říkáš na fitness coffee, jestli jsi o něm tedy slyšela? Je to něco supr nebo je to prostě předražený kafe bez vedlejších účinků?
    Líbí se mi filozofie vašeho fitka! Tam bych chodila ráda, ono to i jinak působí když tam tyhle serepetičky není nikde na recepci vidět, člověk nemá pak pocit, že "to musí aspoň zkusit". :)
    Verunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fitness coffee neznám. Ale z Googlu jsem se dozvěděla, že to má být káva obohacená bylinkami a zrychlovat mj. metabolismus. Sedí to? Jestli jo, tak si takovou kávu nebo čaj může umíchat kdekdo, stačí mít trochu znalostí o bylinkách.

      Proteinové tyčky jsem ochutnala, ale zajedno mě vůbec nenasytily a zadruhé chutnají strašně synteticky. Ionťáky občas piju, hlavně na vytrvaleckých závodech.

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!