pátek 25. července 2014

2 Idun Minerals... Láska, která nerezaví.

Chápu, že asi ne všichni mají možnost si Idun Minerals koupit, protože trh je omezený zatím jen na Skandinávii, takže dnešní příspěvek berte jako láskyplný popis dlouhodobě šťastného vztahu. Pokusím se svoje nadšení nepřehánět. 
Zaměřím se jen na oční stíny a pudr, bronzer a tvářenky, protože o minerálním makeupu jsem psala už dřív a o štětcích zrovna tak.


Když jsem před třemi lety naplno propadla minerálním makeupům, byl Idun první, který jsem vyzkoušela. Netušila jsem, že laťku nastaví tak vysoko - dodnes ho srovnávám s jinými značkami minerální kosmetiky, stejně jako oční stíny od Lucy Minerals svého času sloužily jako měřítko pro všechny nástupce. Dneska už jsou pro mě veškeré sypké stíny tak trochu pasé. Ztratila jsem trpělivost s miniaturními kelímky, jemným práškem v závitech a obavou, že se mi v neseséru zase něco rozsype. Než jsem úplně přešla na kompaktní oční stíny, dlouho jsem koketovala s myšlenkou, že si svoje dosavadní stíny slisuju sama. Že si koupím nějakou prázdnou paletku, případně depotuju cokoli vhodné velikosti. Bohužel jsem tehdy žádnou schůdnou metodu nenašla, všude je zapotřebí nějaké plnidlo/pojidlo a obyčejný alkohol vhodný na opravení rozlámaných pevných stínů nestačí. Dejte mi vědět, jestli už se časy změnily.

Idun minerální paletky obsahují kvarteto stínů o hmotnosti 4x1 g. Stíny obsahují slídu (mica/barvivo), kaolín (kaolin/objemové, antihrudkovací činidlo), octyldodecyl stearoyl stearate (emoliencium - zabraňuje povrchové ztrátě vlhkosti z pokožky), caprylic triglyceride (emoliencium), oxid křemičitý (silica/absorbent) a minerální pigmenty a oxidy. Všechna balení jsou z plastu a se zrcátkem, oceňuju pevné panty a bytelný zaklapovací zámek. 


Většina stínů je saténově lesklá, ale objevují se i stíny matné. Ty nejsvětlejší stíny trochu práší a nejsou tak máslově roztíratelné jako stíny tmavší, pořád jsou ale dobře pigmentované. Pigmentace všech stínů je prvotřídní - barvy dlouho vydrží (mám vyzkoušeno jen s primerem) a dobře se v paletkách doplňují. Stíny lze použít nasucho i namokro, jako minerální linky i stíny na vyplnění obočí. Líbí se mi, že v každé paletce je zastoupená teplá i studená barevná škála, stíny to dělá univerzálními a dobře kombinovatelné s ostatním líčením. Ve Švédsku se paletky dají koupit na internetu nebo v lékárnách za 199 SEK/ks, v internetových aukcích pak o dost levněji, když má člověk štěstí na své straně.


Lejongap obsahuje 4 stíny v odstínu "greige" (gray + beige) - od béžové po studenou tmavě šedohnědou. Jde o nejmatnější a nejdiskrétnětnější paletku, stíny se prakticky nelesknou. Místo nejtmavší barvy bych ráda viděla něco lehce "taupe", ale od toho mám jinačí náhradníky. S modrýma a šedomodrýma očima se paletka doplňuje nejlíp (soudím podle sebe a fotek z internetu).  Ukázka třeba tady nebo tady.


Brunkulla je naopak paletkou obsahující nejlesklejší a nejteplejší stíny (dominuje zlatá a bronzová), které jsou dotykově krémově hladké, takže aplikace jde málem doslovně jak po másle. Stín na ukazováku jde použít i jako rozjasňovač. Ukázka tady a tady.


Styvmorsviol používám asi nejmíň. Paletka obsahuje dva duochromatické stíny (kovově modrošedý a fialovou "cerise") a matnou smetanově bílou a světlounce růžovou. Ty posledně dva zmiňované dost práší, špatně ulpívají a je zapotřebí si s nimi vyhrát. Na druhou stranu, i když občas při líčení můžou prášit pod oko, nejedná se o žádné tamvé, výrazné odstíny, takže nenechávají šmouhy po očima. Ukázka tady.


Svart riddarsporre je kontrastní kombinací antracitově lesklé šedé, matné černé, lesklé křídově bílé a stříbřitě šedé. Všechny čtyři stíny mají celkově nejvyrovnanější pigmentaci (jsou hodně výrazné i při lehkém ťupkání štětcem). Na klasické kouřové líčení si nedokážu představit nic lepšího. 

Tvářenky, bronzer a pudr:


Norrsken (179 SEK/5,9 g) z loňské letní kolekce se podobá spíš tvářence než bronzeru a dá se používat celý rok. Opálení totiž mnohem raději předstírám než že bych si na něm dávala záležet na slunku či v solárku. Kromě opálení se s Norrsken dají hodně výrazně změnit i kontury obličeje, aniž by to vyloženě bilo do očí. Odstín je zlatavě světle hnědý, s lehkým saténovým leskem.


Pokud tvářenky, tak pro barevně teplejší typy se bude hodit broskvově růžová Smultron, pro ty studenější zase studená růžová Hallon (obě 259 SEK/5,9 g). Zatímco Smultron je krémovější a s decentním leskem, Hallon je matná a tvářenka celkově prašnější. Pigmentace u obou je výborná a výdrž zrovna tak, což mě ve srování s jinými minerálními tvářenkami dost pozitivně překvapilo.

Pro zafixování makeupu používám zvlášť letos v horkém létě kompaktní pudr Tuva (259 SEK/4 g), který zároveň i dobře matuje, stačí ho trocha dvakrát denně, ráno a po obědě, aby normálně mastnou pleť udržel matnou. Pudr většinou používám v kombinaci s BB krémem od REN, protože s minerálním makeupem by mi přišlo, že na obličeji mám až moc sypkých věcí, (MMU obecně fixuju radši něčím tekutým).

Přestože Idun je poměrně malá značka a cena vysoká v porovnání s jinými značkami minerální kosmetiky, je konstantně hodně oblíbená a dobře se prodává. Idun navíc poslední dva roky přišel s limitovanými letními edicemi (Norrsken a Tuva jsou např. z r. 2013) a dává tak zároveň veřejnosti možnost navrhnout design produktu (z loňska jsou ty dvě identické malůvky do žluta). Jinak se o ilustrace stará Patrizia Gucci.


Závěrem krátké shrnutí s plusy a mínusy:
+ kosmetika Idun Minerals je vyrobena ve spolupráci s dermatoložkou a vědkyní Marií Lodén (z její knížky občas čerpám, když píšu o INCI nebo vlivu kosmetiky na kůži)
+ je dobře dostupná (pro ty, kteří bydlí ve správném rovnoběžkovém rozpětí) a tak je jednoduché si sortiment osahat
+ vyrovnaná kvalita, prakticky nejde šlápnout vedle a vybrat špatný produkt
+ výborná pigmentace a výdrž při denním nošení a tudíž i co se trvanlivosti v delším měřítku týká
+ kompaktní lisovaná verze (Idun sypké produkty opustil skoro na všech frontách s výjimkou makeupu)
+ pevná, odolná balení

- cena (ale za tu kvalitu je cena pochopitelná)
- balení, do kterých zatím momentálně není k dostání náhradní náplň - u ekologické/minerální kosmetiky se mi líbí možnost dokoupit si refill, jako to má třeba Kjaer Weis. 

Doufám, že jsem většinu z vás moc nenamlsala... Jestli se k Idun Minerals dostanete blíž než jen na internetu, doporučuju ho vyzkoušet. Společně s Tikei je to zatím to nejlepší, co jsem na poli minerální kosmetiky objevila. 

Jo a abych nezapomněla - ty bílé nálepky na obalech na první fotce jsou moje dílo, Idun svoje obaly takhle necejchuje. Já jenom že věci v šuplíku mám postavené hřbetem nahoru, takže jsem je polepila, abych se v nich nemusela přehrabovat a pořád je otvírat. 

2 komentáře:

  1. tak já tedy nevím, ale idun jsem ještě nepotkala. přitom mi přijde, že kdysi dávno na bornholmu ho v lékarně mívali... ale jinak ne, ještě jsem ho v aalborgu teďkom nepotkala. no a teď jsem smutná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele a nepojedeš třeba ještě pár set kilometrů dál, směr severovýchod? Bychom se mohly potkat. Jestli nic neseženeš, dej mi vědět, třeba to nějak vyřešíme.

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!