úterý 11. listopadu 2014

16 K zamyšlení: Jak se dělá PR

Dobrý den,
Objevila jsem Váš velmi chytrý a tematicky různorodý blog a mezi všemi posty i něco o značce XXX, proto jsem se rozhodla Vás touto cestou oslovit... 


Takto začal mail od PR-zástupce jedné značky. Ne nepodobný mailům, které nezřídka přistávají v mé schránce. Paní A. mi nabízela tři produkty k vyzkoušení, pokud vymyslím a zpracuji projekt, jenž bude schválen klientem, a jeden vklad do případné giveaway, pokud soutěžící čtenářky budou lajkovat značku na FB.  

Víte co, mě na takové maily neužije. Paní A. jsem odpověděla přímo (a podle ní poněkud ostře, což ovšem pramenilo z předpokladu, že paní A. zná můj blog a přesto si myslí, že na takovou nabídku kývnu.). Načež následovala zajímavá a ve výsledku i obohacující výměna e-mailů a názorů ohledně její práce píáristky a mého pojetí blogování. 

Nevím sice, jak čeští PR-pracovníci vyhledávají vhodné blogerky pro svoje účely, ale podle mě dělá 99,9 %  z nich pár zásadních chyb (mluvím pouze za sebe a svůj blog):

- nevěnují čas tomu, co píšu. Přečtou si jeden nebo dva tři články a zařadí mě do určité škatule. 
- vyhledávač je zavede na můj blog, pročež předpokládají, že jimi nabízenou značku automaticky přijmu. Jedná se přece o přírodní kosmetiku nebo sportovní výživu a co by za to jiné blogerky daly!
- nevěnují čas tomu, jak píšu a že si z toho můžou odvodit některé moje etické a morální zásady a ušetřit si tak práci
- nedovedou vhodně komunikovat a vyjednávat - pokud chci někomu něco nabídnout, nezáleží jen na tom, co nabízím, ale i jak to nabízím
- uchylují se k nelichotivým poznámkám, když nabídku spolupráce odmítnu
- nechápou, že si svého blogu cením natolik, že si sakra rozmyslím, komu a čemu tady věnuju prostor, což vede k tomu, že jsem nazývána materialistkou, co si o sobě myslí kdovíco. Princip jim nic neříká. 

*** *** ***

* Blog slouží jen a pouze k mému odreagování, kterému věnuju něco ze svého volného času. Mým cílem není vydělávat peníze jeho prostřednictvím. Od toho mám svoje zaměstnání. V momentě, kdy mi blog bude generovat zisk v podobě produktů zdarma, slev ve vybraných e-shopech nebo procent ze zisku atp., se to tu objeví. Aspoň doufám, že se za to nebudu stydět. (Jeden čas jsem tu měla slevový kód na iHerb, ale buď nefungoval, nebo ho nikdo nevyužíval, takže jsem ho stáhla. Měl jste někdo podobný problém?)

* Nikdy jsem nezakládala blog za účelem získávání kosmetiky zdarma. Kdybych kývla na nabídku spolupráce, uvedu to zřetelně v článku. Příčí se mi způsoby většiny blogerek, které chrlí recenze na přírodní kosmetiku, horují pro bio a eko a přitom svým konzumním stylem života (furt nějaké wishlisty, nákupy a hecování k nim) odporují tomu, co hrdě hlásají na blogu. Co takhle integrita?! 

* Veškerou kosmetiku a sportovní potřeby, o nichž na blogu píšu, jsem zaplatila z vlastní kapsy a vystavila se tak sama riziku, že šlápnu vedle. Nemám problém napsat o svých nesplněných očekáváních. Aspoň si příště dám pozor. 

* Kdybych přijala spolupráci, natvrdo napíšu, co ode mě v PR-oddělení chtěli a čím jsem se jim zavázala, nebo jaký zisk z toho mám. Proč to nepřiznat?  

* Nemám potřebu získávat si čtenáře různými giveaway. Poněvadž mi většinou nic nepřebývá a všechno spotřebuju nebo rozdám, případně prodám v aukci, abych aspoň trochu pokryla náklady na další produkt, který mě zaujal. Jako jo, někdy bych ráda měla giveaway s Idunem nebo Tikei nebo jinými značkami, ze kterých mám sama radost, vím, že v ČR k dostání nejsou, a přitom bych se tak ráda o tu svou radost podělila.   

* Myslím si, že kvalitní informace a recenze se můžou šířit i zadarmo. Někdy mě stojí dost času najít informace, přeložit je, sesmolit do článku a vlastně bych si za to klidně mohla nechat platit. Přidanou hodnotu však vidím ve znalostech, které si tímhle zdlouhavým procesem osvojím a kdybych se někým měla nechat platit, musí to být zdroj, k němuž můžu cítit loajalitu. Peníze totiž někdy smrdí. 

Takže tak. Kdybyste mi chtěli něco "zdarma" nabídnout, ať víte, na čem jste. 

16 komentářů:

  1. nojono... ono to PR občas někdo dělá tak jako dost nešťastně. (to jsem to ale napsala diplomaticky.) mně už naštěstí nabídky ani nechodí...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, píáristé by si měli vyšetřit trochu času na malé zmapování testovacího terénu, naučit se pravopis a pocvičit svoje sociální dovednosti. Poněvadž se značkou, která si vybere připitomělého PR-zástupce, se rozloučím, ještě vůbec než s ní začnu. (ano, možná jsem stejně zbrklá v úsudku, ale na rozdíl od nich se nesnažím nic prodávat).

      Vymazat
  2. Milá cyklistko,
    jsme podobná krevní skupina a troufám si říci dokonce ohrožený druh. Také nemíním zaprodávat svoje názory, přestože by se mi to leckdy vyplatilo, na to je život velmi krátký. Přeji méně kontaktů od mainstreamových PR-pracovníků a co nejpříjemnější těhotenství. Carol

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Carol! Jak koukám, hromada blogerek samozřejmě vůbec nespolupracuje, ale proč se teda určité věci objevují na x blozích +/- současně? A tak dál. Ona se spolupráce nemusí projevovat jen takto, ale třeba i v hypertextových odkazech na e-shopy.
      Měj se hezky!

      Vymazat
    2. Ale proč házet všechny do jednoho pytle - nemyslím si, že věc zdarma = zaprodání názoru.

      Vymazat
  3. Já jsem teda povrchní a konzumní tvor, co rád nakupuje všechno včetně přírodní kosmetiky. Ale k nabídkám spolupráce se stavím stejně. A taky už mi nikdo radši ani nepíše. :)

    OdpovědětVymazat
  4. zkontrolovala jsem mail a jo, dostala jsem stejnou nabídku :D. Zapomněla jsem na ni odpovědět, protože nestíhám, ale dívám se na to podobně. Produkty od nabízené značky si můžu koupit kdykoli sama a nemám s tím žádné "starosti" navíc, plus teď fakt nemám energii a čas na vymýšlení nějakých projektů. A taky mi vyhovuje si jet podle sebe, než s někým "spolupracovat", bohužel :). (Ačkoli, kdyby se mi ozvali z RMS nebo z nějaké sympatické malé firmy jako Real Purity s produkty k vyzkoušení, to bych se asi nebránila :D)

    OdpovědětVymazat
  5. Prozradím vám tajemství :-) 90% těch nabídek bloggerkám není proto, aby se dělalo promo značce, to dělají vesměs malé značky, kde to poznáte na jednání - vědí, komu píší, vyberou si a jsou slušní, do ničeho nikoho netlačí a jde jim skutečně o kvalitní recenzi - kvalitní ve smyslu přínosná a konstruktivní, nikoliv pozitivní. Jako příklad můžu z poslední doby dát značku BioAroma, nevím o nikom, kdo by s ní měl nějakou špatnou zkušenost (myslím s jejich PR). Ale ten zbytek nezajímá blog ani bloggerka, ale vyhledávače a všechny ty věci okolo. Vyberou si blog podle klíčových slov, které používáte, podle dosahu atd.... A osloví x dalších, které jsou v podobné kategorii. Neberou váš blog jako reklamní prostor, ale jako prostředek ke zvýšení všech těch čísel, co sledují v GA. To jen tak pro info :-) Jak moc mi to připadá idiotské sem psát nebudu, dnes jsou hvězdné konstelace nakloněny zjitřeným emocím a člověk by se měl trochu víc kontrolovat :-))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík za vysvětlení. Tahle paní A. byla slušná, naše mailová konverzace nakonec dost rozsáhlá, co mi však vadilo, bylo, že poslala nabídku na základě svého odhadu - jak sama napsala, na odhadnutí blogerky jí stačí 3 minuty. Což mi vůbec nevadí, pokud je závěr správný, on ale nebyl...
      Jinak já jsem GA a SEO úplně nedotčená, bohužel. Neškodilo by mi trochu se v tom vzdělat.

      Vymazat
  6. A právě proto sem ráda chodím. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Velmi sympaticky clanok. Myslim, ze viem ktoru znacku myslis, pretoze posledne dva tyzdne sa siria v blogosfere sutaze s pravidlami ake si opisala a vsetky su o jednej znacke.
    Osobne ak mam pocit ze blogerka napisala neobjektivny ,,kupeny" clanok vyhadzujem ju zo zoznamu blogov, ktore citam. Moj cas je predsa vzacny :-)
    Biela Mačka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžu se zeptat, jak poznáš koupený článek, Mačko? Přijde mi, že některé blogerky to dovedou dobře maskovat, no a jiné na tom zase staví celý svůj blog.

      Vymazat
    2. 1.) Blogerka vychvaluje produkt, s ktorym mam skusenost a mne sa ukazal ako ,,CELY ZLY".
      2.) Blogerka pise seriu clankov na produkty tej istej znacky, samozrejme nenajde na produktoch ziadnu chybu
      3.) Blogerka testuje produkt, ktory vobec nie je urceny na jej typ pleti /naco by si ho sama kupovala???/
      4.) Blogerka pise seriu pozitivnych clankoch a vzapeti da do giwaway sadu produktov /nikto predsa neda 30€ za produkty do sutaze/
      5.) Obcas na strankach kozmetickych firiem narazim na podakovanie blogerkam, ktore o nich pisali. Dotycne blogerky mi napriek tomu v diskusii tvrdili, ze vyrobky si same kupili. Ked som im prilozila link s podakovanim za spolupracu, moje komentare boli vymazane.

      Ked clovek niekoho cita aspon mesiac urobi si o nom obraz. Ja si zvyknem nahadzat do sledovania viacero novych blogoch, alebo blogoch, ktore som doteraz nepoznala a ak sa mi nieco nezda, alebo ma nebavi styl pisania, blogy vyhadzujem.

      Vymazat
    3. Ok, pri kontinualnim sledovani blogu to docela bije do oci. Me by takove veci nenapadly, protoze ctu strasne narazovite, obcas si jen vsimnu na Ordinary Life ruznych blogu a jake trendy/vyrobky frci, takze si usudek tvorim na zaklade toho.

      Vymazat
  8. Dobře, dobře, tak já teda nic zadarmo nabízet nebudu! :-D
    Né, tak teď "vážně". :-)
    Já to nevidím až tak dramaticky, nebráním se tomu, neboť většinou firmy měly aspoň dost rozumu na to, aby zjistili, jaké kožní problémy mám a naopak mi vybraly ze svého sortimentu věci vhodné. Ne všechno sedlo, o tom se ještě psát bude, ale taky jsem našla super věc, která mi pomohla a jinak bych po ní určitě nesáhla. K čemu se nemám jak vyjádřit, tak odmítnu. Jinak ale pokud jde o mou oblíbenou značku, tak rozhodně nemám důvod odmítat :-) A soutěž ráda udělám i s obyčejnými značkami, zatím měl každý výherce radost (ale šlo o mnou dotované soutěže, prostě ráda udělám radost). Nicméně nakonec jde stejně o to, aby každý byl spokojený - nikdo nikoho nebude nutit a násilím posílat balíčky.
    Jinak o přístupu PR - chápu to, přeci jen pracovní doba má nějakou délku a není v jejich silách si o mě vše zjišťovat. Proto jim to info ráda poskytnu sama. Menší firmy si něco zjistí a pak je to velmi milé, to ano, cením si toho.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O tom "zadarmo" jsem psala ještě v blogerské etice. Ono to totiž není tak docela zadarmo, že? :)

      Myslím si, že každý je prodejný, já bych si taky od některých značek nechala říct.
      Na každou blogerku asi platí něco jiného - Ty informace o sobě poskytneš bez dlouhého listování blogem, některé zase ne.
      Kdyby PR byla mojí náplní práce, tak se 1) budu soustředit na druhou část toho spojení, tzn. relationship a opravdu se snažit vytvořit dlouhodobý vztah, ne jenom jednorázovou spolupráci, 2) blogerky si pečlivě vyberu a hlavně si o nich něco zjistím, i když mě research bude stát trochu víc času (ovšem to se mi vrátí v bodě 1), 3) blogerku oslovím a dám jí prostor, aby si sama určila, za jakých podmínek chce spolupracovat (protože přímá nabídka je prostě střela od boku a zavání strašnou jednorázovostí, což opět odporuje prvnímu bodu - dlouhodobá spolupráce, 4) rozhodně nebudu oslovovat x blogerek, protože chci dosáhnout určité jedinečnosti, exkluzivity. Recenze x blogerek na stejnou značku považuju za podbízení se a křečovitou snahu být viděn co nejvíc co největším počtem čtenářů.

      Takže tak. Naivní pohled člověka, který si PR představuje po svém.

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!