pondělí 9. června 2014

29 Zvědavost je mrcha aneb Kancelář pro uvádění románových příběhů na pravou míru

To se má tak... Napíšete článek o tom, jak si vykládáte bio/eko styl života a jak se snažíte žít vy, a přidáte svou definici nablblých zelených mozků (a tím nemyslím ty vojenské, alébrž zaměřené na cokoli přírodního, nejradši pak kosmetiku). V obecné rovině. A dobré duše komentátorské přispějí do mlýna svými konkrétními ukázkami blogerek. 

Jak už říká nadpis dnešního článku, zvědavost je mrcha. Aspoň v mém případě. Protože vám to nedá a zmíněné blogy se octnou ve vašem hledáčku. A poněvadž máte tak trochu sklony mířit vysoko, i když víte, že můžete dostat notně po držtičce od autorky i četných spřátelených duší, zaměříte se na blogerku roku 2013. Protože tam očekáváte nějakou kvalitu článků, aspoň takovou, kterou se (snad) snažíte sami svým čtenářům zprostředkovávat. Ne-li vyšší. A zároveň doufáte, že se přiučíte profesionalitě 



Pokud už teď oponujete, protože na blogy chodíte tzv. vyčistit si hlavu,
pokochat se pěknými fotkami či líbivými texty,
kvalita informací je pro vás až na posledním místě, 
nečtěte dál!  


Moje pohnutky, proč jsem se do celé tragikomické štrapáce pustila, vám nejlíp osvětlí Jirotkův Saturnin:

"Snad se Vám bude náš záměr zdát pošetilý a budete se tázat, proč to vlastně děláme. Mohl bych Vám odpovědět, že tak činíme v zájmu lidstva a kultury, ale to je nabubřelá fráze, v jejímž jménu bylo už napácháno mnoho zla. Vysvětlím Vám to tedy jinak.
Jistě znáte onen pobuřující pocit, který ve Vás vznikne, vykládá-li Vám někdo události ne tak, jak se opravdu staly, nýbrž tak, jak se mu hodí do krámu, a předpokládá s urážlivou jistotou, že mu uvěříte. Byl to právě tento pocit, který naplnil pohár naší trpělivosti a který nás, Vašeho dědečka a mne, přinutil, že jsme vytáhli do boje proti spisovatelům." (Jirotka, 1999)

Nuže, spisovateli myslím pouze Lucii a představitele jedné firmy. Dědečka do toho zatáhnout nemůžu, protože ten se mnou blogy nečte a už vůbec by se asi nechtěl bavit o biokosmetice, poněvadž má svoji solvinu. A nečiním tak v zájmu lidstva ani kultury, ale opravdu z onoho pouhého pocitu pobouření, že někdo vykládá věci tak, jak se mu hodí do krámu (a hodlá na tom rejžovat).

Názorným příkladem budiž nedávný Luciin článek o hloubkovém čištění pleti minerály. Pozadím příběhu je Luciina účast na přednášce o produktech, pointou pak čištění pleti solemi a minerály určité značky, především zeolitem. Podle přednášky, kterou Lucie absolvovala, jsou jádrem pudla kolagenová vlákna v kůži, která jsou postupem času a přibývajícími léty zanášena vápníkem a kyselým vodíkem

Tady už to ve mně při čtení začalo hlodat. Vodík? Kyselý? Kolagen zanesený tím kyselým vodíkem? Zajedno je snad vodík plyn - opravdu jsem ve škole nedávala pozor a kyselost se určuje i u plynů?

Dodnes jsem myslela, že pH se měří jen u vodných roztoků. Zadruhé, vodík jen tak volně v organismu, no je to dosti novinka, zvlášt jestli navíc tak ochotně reaguje s bílkovinou (kolagenem) a zanáší ho. Ale dobře, připusťme, že mám výrazné mezery ve svých základoškolských znalostech z chemie nebo že tato problematika je natolik komplexní, že můj chemií netknutý mozek na takové souvztažnosti nestačí (tímto prosím přítomné čtenáře biochemiky, aby se vyjádřili). 

Čteme dál: "Zeolit rozpouští nečistoty ve vlákně kolagenu, které se okamžitě uvolňují." 

Další moment překvapení. Kolagen je v kůži uložen ve škáře! Škára (dermis) se prosím pěkně nachází pod pokožkou (epidermis), jsou v ní nervová zakončení a nedokážu si představit tu bolest, kdybych si dobrovolně (!) na kůži patlala prášek/pastu pronikající (asi samospádem) až k samotným nervům. To zaprvé. Zadruhé, jestli má kosmetika proniknout hlouběji do pokožky, musejí být molekuly účinných složek dostatečně malé, jinak se na kůži jen položí a ten hezký pocit sametové pleti bude samozřejmě jen okamžitý. Zatřetí - i malé molekuly podle toho, co mám načteno, nikdy neproniknou až do škáry. Jestli se podle mého selského rozumu něco má dostat až do škáry, pak snad jedině při vpichování (viz tetování - vpravování pigmentu jehlou skrz epidermis do dermis). 

Nicméně, Lucie vysvětlila kyselý vodík možným neodborným překladem a nakonec navrhla, abych se s firmou spojila sama. Což jsem také 8/6 udělala a čekám na odpověď (nemusela jsem čekat dlouho, odpověď došla do čtyř hodin od odeslání dotazu). Je tedy pravděpodobné, že tento post bude mít ještě doznění, zatím se spokojme s rychlým vyjádřením přímo z Hloubkové hygieny. (Protože post se dosti natáhl, zveřejním svůj mail a odpověď na něj jen na žádost vás, čtenářů. V podstatě totiž nepřináší ani přesné odpovědi, ani nic, co by se lišilo od následujících řádků ze strany Hloubkové hygieny.)

Během toho, co jsem psala mail, se totiž v komentářích objevila reakce Marie Potyšové z už zmíněné Hloubkové hygieny (je to reakce na Luciin článek a komenty pod ním):
 Dobrý den. Vše co o Hloubkové hygieně píšete je pravda. Prezentujete to jako informaci, která se k Vám dostala a vyjadřujete na ni názor. A mimochodem pěkně a objektivně.
Co se týká „kyselého vodíku“, připouštím možnost špatného překladu. Určitě s Dr. Lesnovou tuto otázku proberu a pokud došlo k omylu při překladu, dám vše do pořádku. (V takovém případě děkuji Osamělé cyklistce za upozornění. Určitě nechci nikoho uvádět v omyl)
Nic to ale nemění na vědecky ověřeném faktu, že se v kolagenu „cosi“ usazuje, co brání kůži fungovat perfektně. Hloubková hygiena to umí snadno odstranit. Nejsou to ani zázraky, ani nic děsně technického. Je to jen něco, co doposud nikdo jiný neobjevil. Prostě uděláme důkladný úklid a kůži to pomůže. 
Do jaké míry se stav kůže zlepší, je individuální. Ale zlepší se. 
Tvrdit, že to není možné, jen proto, že to dosud nikdo neudělal, a že velikost molekul… a tak dále, je podobné tvrzení, jako že Země je placatá. Galileo Galilei musel odvolat, že se Země točí, jinak by ho upálili. Prostě, nové poznatky se někdy špatně prosazují. 
Osamělá cyklistka hájí to, co zná. Věcem rozumí. Nemá však v souvislosti s Hloubkovou hygienou a jejím výzkumem všechny informace. Není možné zatěžovat běžného uživatele se všemi výsledky výzkumu a studií. Důležité je, že je tady produkt, který umí něco, co ty před ním neuměly. Důležitá je také osobní zkušenost.
Pročítám si komentáře Vašich příznivkyň a některé mají problémy, které Hloubkovou hygienu potřebují. Chcete, abych na ně odpověděla?
Marie Potyšová 
Povšimněte si, že Marie mi do úst vkládá, že tvrdím, že to není možné. Což jsem nenapsala ani v komentech, ani v mailu. Pouze jsem požádala o vysvětlení principu, jak celá věcička funguje, na základě mých omezených vědomostí. Všimněte si taky, že najednou se v kolagenu usazuje "cosi". 

"Do jaké míry se stav kůže zlepší, je individuální. Ale zlepší se."
Vaše stránka slibuje viditelné omlazení, nejen zlepšení. Necouvejte. Líbí se mi, že připouštíte, že to celé je individuální. Taková zadní vrátka pro cokoli v kosmetice a vůbec ve všech oborech. Taky tuhle frázi na blogu používám, ale narozdíl od Vás se nepokouším nic prodávat.  

"... a že velikost molekul..." 
Marie, o velikostech molekul existuje prozatím víc vědeckých článků než o vlivu zeolitu stříbrného na lidský organismus. Doporučuji třeba PubMed nebo jakoukoli literaturu o základech dermatologie. Rozhodně bych tedy na této úrovni neoperovala s Galileem Galilei, nejdu na vás přece s hořící pochodní. Odvolávat tedy nemusíte! Pokud vyloženě nelžete. Jestli máte pravdu Vy, samozřejmě a bez průtahů odvolám a omluvím se zde na blogu. 

"Nejsou to žádné zázraky, ani nic děsně technického", to jsem si s úlevou oddechla!
Protože číst abstrakty na PubMedu, než sem na blog něco vlepím (třeba o velikosti molekul), je občas - ehm - docela náročné. Dle Vašich slov tedy očekávám srozumitelné vysvětlení a těším se na transparentnost. 

"... nové poznatky se někdy špatně prosazují"
Ovšem prosadí se mnohem snáz, jestliže jsou zakotveny ve vědeckých publikacích (pokud chcete prorazit i u konzumentů, kteří používají mozek a chtějí se dobrat jasných odpovědí). Pak už samozřejmě záleží jen na kontaktech a umění se prosadit na trhu, čehož se samozřejmě snažíte dosáhnout stejně jako jiní výrobci a prodejci. I přes blogy. Po naší výměně názorů se návštěvnost na Vašich webbových stránkách nepochybně zvýší, takže jste na dobré cestě. Já jenom doufám, že případní zákazníci si dobře rozmyslí, za co utratí svoje peníze. 

"Osamělá cyklistka hájí to, co zná. Věcem rozumí." 
Prosím vás, já nic nehájím. Lze hájit dohledatelná, jednoznačná fakta? Nějaký filozof či právník tady v publiku? Fakta se prostě oznamují, tečka. Na těch nic hájit nelze. Je doufám taky evidentní, že věcem nerozumím, takže se snažím pochopit souvislost mezi fakty vědeckými a tím, co tvrdíte vy, Hloubková hygiena. 


"Není možné zatěžovat běžného uživatele se všemi výsledky výzkumu a studií. Důležité je, že je tady produkt, který umí něco, co ty před ním neuměly. Důležitá je také osobní zkušenost." 
Máte pravdu. Běžného uživatele zatěžovat nelze, ten se zařídí podle toho, co píše jeho oblíbená blogerka. Já však nejsem běžný uživatel...
Jak už jsem uvedla na blogu u Lucie, zatěžujte mě! Naložte mi na záda/do mailu, co jen snesu a ještě trochu víc. Nebojte se o mé zdraví, za to beru plnou zodpovědnost. Pokud tedy odkazy na ty výzkumy, s nimiž operujete, nenesou razítko "top secret" či "строго конфиденциальной" (to je z Google Translate prosím vás, nemám ponětí, co v Rusku na takové složky tisknou). Nerada bych na sebe přivolala ruský hněv jen proto, že chci pár odpovědí ohledně práškové kosmetiky. 

A že je tady produkt, který umí něco, co ty před ním ne? Haleluja, další takový! Takových převratných produktů najdu každý týden minimálně dva, stačí se jenom podívat na teleshopping nebo do inzertního oddělení časopisů. Je na Vás, abyste mi dokázala, že zrovna ten Váš produkt opravdu převratný je. Že důležitá je osobní zkušenost, na tom se shodneme, ovšem Váš způsob propagace, argumentace a interpunkce, Marie, mě zatím od koupě naprosto odrazuje a popravdě říkám, že bych litokomplex nechtěla ani zadarmo. 

Litokomplex na mě působí jako reklama z teleshoppingu. Nedůvěryhodně a draze. Můj názor. 


*** *** ***

Při psaní jsem se střídavě bavila, střídavě si říkala, že jdu s kanónen na vrabce. Že to nemám zapotřebí. Že dobrovolně píchám do vosího hnízda. Že ztrácím čas argumentováním. Že mám očekávání, v jejichž náporu to ustojí málokdo. Ale víte co, mně je to jedno. 

Šlo mi jen o zodpovězení pár otázek. 

Kdyby Lucie hned na můj první koment odpověděla "promiň, nemám ani ponětí, o čem to mluvíš, reklama na jejich produkt to není a tady máš mail", byla bych úplně spokojená. 

Stejně tak by mi ústa zavřela odpověď z Hloubkové hygieny "výzkumy nejsou k dispozici" nebo "tady máte mail na Dr. Lesnovou, vyřiďte si to sama" (to už bych jó byla nahraná a jestli k tomu fakt dojde, budu muset hrát až do konce). Ale ne hra na schovku typu "nechceme běžného uživatele zatěžovat...". 

Samozřejmě mi vůbec nebude vadit, jestli mi případní čtenáři se znalostmi biochemie napíšou něco ve smyslu "seš blbá, tyhle minerály účinkují naprosto prokazatelně, přečti si o tom něco tady a tady." Plus odkazy na seriózní práce. Jinak bych se prosím ráda vyvarovala invektiv bez vysvětlení.    

Ještě poznámka na závěr: Lucii nezávidím případné spolupráce ani čtenost. Účelem postu nebylo a není Lucii ublížit nebo poškodit ji či její blog. (Že Lucie absolvuje podobná školení v rámci své práce, hmm... Každý děláme, co umíme nejlíp, a někteří za to dostáváme i zaplaceno.) 


*** *** *** 

Informace, které (snad) usnadní pochopení:

Vrstvy pokožky: 

INCI produktu Neo Fam Litokomplex stříbrný (opsáno z fotky v Luciině článku):

Zeolite (zeolit)
http://www.google.com/patents/US4911898
mimochodem, zeolit je k dostání v něterých e-shopech se zemědělskými surovinami za cca 12 Kč (množství jsem nenašla)

Montmorillonite
http://en.wikipedia.org/wiki/Montmorillonite
http://www.specialchem4cosmetics.com/services/inci/ingredient.aspx?id=7884
http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/704015/MONTMORILLONITE/

Kaolin (kaolín)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kaolin
http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/703305/KAOLIN/

Sodium chloride (kuchyňská sůl)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Chlorid_sodn%C3%BD

Maris sal (mořská sůl)
http://www.specialchem4cosmetics.com/services/inci/ingredient.aspx?id=7490

Sodium bicarbonate (jedlá soda)
http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/705994/SODIUM_BICARBONATE/

Talc (mastek)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Mastek
http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/706427/TALC/

Dead Sea salt (sůl z Mrtvého moře)

Copper sulfate
http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/701719/CUPRIC_SULFATE/
nebo snad toto? 

Kalii chloridum
http://cs.wikipedia.org/wiki/Chlorid_draseln%C3%BD

Silver sulfate
http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_sulfate

Zinc sulfate
http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%ADran_zine%C4%8Dnat%C3%BD

Magnesium sulfate
http://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%ADran_ho%C5%99e%C4%8Dnat%C3%BD

*** *** *** 

P.S.: Zmíněný Neo Fam Litokomplex stříbrný si můžete koupit za cenu 960 Kč (hmotnost 110 gramů) nebo za 1640 Kč (220 gramů). 


(Případně si kupte jakýkoli jíl, smíchejte s trochou kuchyňské soli, jedlé sody, přidejte třeba růžovou sůl himalájskou pro větší pocit luxusu a máte zhruba totéž za setinu ceny. Nějaké skalice nebo náplň do smrtících injekcí rovnou můžete vynechat, přidejte pár kapek tea tre oleje a s antibakteriálním účinkem to bude šul nul.)


P.P.S.: O dr. Lesnové (Lesnovové?) více zde: 
http://skmlm.ru/company/ideology/ordinary-miracle/
stříbrný litokomplex: http://skmlm.ru/products/neofam/litho-complex/22-1-1/

Bohužel mám podezření, že tohleto je jen plivnutí do moře podobných výrobců a prodejců. K ničemu. Ale snad to vyvolá aspoň malé kruhy na hladině. 

29 komentářů:


  1. Článek je skutečně zajímavý a je poměrně škoda, že za normálních okolností se nad podobnými věcmi málokdo zamyslí. Takže aspoň já za tento článek vděčná jsem. (Původní, na který reaguješ, jsem taky četla až teď). Jen je škoda, že vlastně odpověděli dost nicneříkajícím způsobem, inu, asi se to dalo čekat.
    Doufám, že se neseběhnou houfy, které tě budou osočovat z nelásky vůči jejich oblíbené blogerce. O tom to přeci vůbec není...
    A na závěr už zbývá dodat jen: Setapouch! Sobí hnusec!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, na setapoucha jsem úplně zapomněla.
      Láska neláska, mě jenom zaráží, jak někdo Luciina formátu naprosto vědomě/nevědomě pomáhá šířit takový kecy. Protože zatím se to jako kecy jeví.

      Vymazat
    2. Mě by jen zajímalo, jak si všichni tady jsou tak jistí, že ta Lucie prostě kecá. Jak víte jistě, že si prostě nevyzkoušela dobrý produkt a teď o něm nepíše. Já litokomplex znám a má fakt dobré účinky. Několik lidí ho kolem mě vyzkoušelo a líbilo se jim to taky a dost jich ho dál používá. Mimochodem, já ho neprodávám... Obchod shledávám o tom, že každý něco potřebuje. A když vám to nějaký produkt dá, tak si ho budete pořizovat. Pokud někdo potřebuje lepší pleť, a litokomplex mu ho dává, tak si ho stejně příště koupí. A pokud ho někdo vyzkoušel, a měl při použití pocit svěžesti ( což to docela přináší, protože ta pleť je v podstatě umytá, místo abyste na ni něco napatlali) tak si ho pravděpodobně koupil poprvé. A pokud u něj vydržel delší dobu, a byl s výsledkem spokojen, tak si ho koupil zase. A takových případů už bylo, za dost let, co tuhle kosmetiku znám, spoustu.... na druhou stranu, pokud se někdo potřebuje rozčílit na svět, bude se asi obracet sem...svět je prostě o výměnách...

      Vymazat
  2. Hele mám to stejně. Lucii i další zelené blogerky mám ráda, ale občas mě trochu zarazí, jak snadno přebírají populisticky a líbivě znějící fráze aniž by se nad tím sami třeba předem zamysleli.
    Upřímně jsem moc ráda, že zde bloguje i někdo jako ty, se zdravým kritickým myšlením, čte pubmed (fakt velká radost, nejvíc miluju když mi někdo argumentuje: "No a ty výzkumy to jasně dokázaly...no hodně jich bylo, no a všechny prokázaly...ne samozřejmě že neznám zdroj, ale bylo to na Osud.cz/onadnes/....") a který nemá žádnou destruktivní tendenci ale pouze a pouze zvědavost. Díky za blog, jsi u mě aktuálně číslo jedna :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji děkuji, to mě moc těší. Myslím, že už jsem tu jednou psala, že je radost psát pro vnímavé čtenáře, kteří nespolknou úplně všechno. Tak se opakuju: je radost psát pro čtenáře, kteří při čtení přemýšlejí.

      Vymazat
  3. Saturnin, moje láska :).
    Jinak opravdu zajímavý článek... já třeba nemám ani náhodou takové (asi základní :D) znalosti chemie, biologie, a sama hodnotím hlavně, jaké na mě co má účinky, plus vyhledávám jednotlivé složky. (Ale zas mám celkem omezený rybníček opravdu přírodní kosmetiky, takže si myslím, že se moc spálit nemůžu :D). Každopádně fakt ráda čtu tvoje články, přesně protože jsou objektivní, podložené, ale ještě tomu rozumím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To děkuju, při psaní článků se inspiruju zaměstnáním, kde razíme Einsteinovo motto, že "pokud to neumíš vysvětlit jednoduše, aby to pochopil i laik, tak dané problematice nerozumíš" :)

      Vymazat
  4. Ahoj, no přesně jak píšeš-když už bych se o něco zajímala, tak právě chci ty výzkumy! :D chci suchý data, čísla, informace, ať je to klidně nuda největší, ale ať se má člověk čeho chytit,žejo....já jsem teda na chemii nikdy nebyla, takže mně kdyby nakecal někdo cokoliv a dobře argumentoval,tak mu to asi zbaštím, ale tak zas každý máme ten svůj selský rozum a pokud někdo nedokáže opravdu reálně popsat a pojmenovat, jak něco funguje, tak to na mě moc věrohodně nepůsobí....jestli ovšem vyskočí s nějakým výzkumem, ráda si to přečtu a nechám se poučit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vnímám to úplně stejně. Jednou z vlastností seriózního prodejce (a samozřejmě výrobce) by měla být schopnost umět komunikovat se zákazníky. A pokud něco tvrdím, umět to i doložit.

      Vymazat
  5. Ale tak zase pro zasmání není ten Luciin článek vůbec špatný :D pobavily mě zvýrazněné radioaktivní částice, no jo, na to běžný radiofobní člověk slyší, že, čtyřikrát zopakovaná sůl ve složení taky dobrá, kyselý vodík nekomentuju a to balení s azbukou vysvětluje zbytek.. :o))
    Máš můj hluboký obdiv, že jsi se do té korespondence s nimi pustila, já bych na to neměla nervy.. nedávno jsem se taky zaobírala myšlenkou poptat se L´orealu, co dělá v jejich rozjasňovači Andersonova kapalina, ale jsem na tenhle boj s větrnými mlýny příliš líná.. :D
    Jsi fakt dobrá!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako kdyby mi to prapodivné složení udělalo krásnou pleť, tak do toho jdu, ale myslím, že by to dopadlo podobně jako s Lancome.. :D Tak u Lorealu jsi vzala tu Andersonovu kapalinu, já o tom pořád přemýšlím...

      Vymazat
    2. :o)) Anderson je pro mě jakýmsi symbolem těchto blábolů.. protože tady už to L´oreal fakt přestřelil :o)) někdy mi přijde, že ti kreativci fetujou.. .o)) psala jsem o tom u eM na blogu (v únoru, Enka bloguje: korektory a já, úplně na konci)

      Vymazat
    3. EQ: Ale to je škoda, že se Ti nechce L'oreal kontaktovat. Jak jinak se ke konzumentům dostane víc informací?
      Mně to žádné nervy nestálo, protože jsem Hloubkové hygieně nepsala s tím, že je chci usvědčit ze lži, prostě jsem se jen chtěla něco dozvědět. Že se zatím odkopávají sami, není tím, že je chci někam dostat, ale že nemají s čím argumentovat.

      WT: Se vším respektem, co mám... Není jednodušší si přiznat, že fotošopová pleť, hladká kůže místo celulitidy, minimální póry atp. je perfektní tah výrobců na zákazníky, kteří nemají dostatek soudnosti a zdravého rozumu?

      Vymazat
    4. Tak jsem jim napsala :o)) ty teda umíš lidi motivovat :D jestli mi odpoví, určitě ti dám vědět!

      Vymazat
    5. tak to jsem teda fakt zvědavá, co Ti na toho Andersona odpoví, doufám, že bude pak článek! ;) tak oni už neví, na co by zákazníky nalákali, páč všechno "normální" už tu bylo, takže si musí začít vymýšlet kraviny, aby jim na to lidi skočili, není to jen u kosmetiky, kolikrát co je napsané na potravinách, to by se člověk taky zasmál a je právě dobře, když na to někdo upozorní, páč takto získávají reklamní agentury čím dál víc prostoru si vymýšlet a dělat ze spotřebitelů voly ;)

      Vymazat
  6. ja som sa na tom clanku bavila, uz ked som ho citala- ale to ja na vacsine clankov tychto blogeriek. u niektorych si pripadam ako na promo akcii...
    a k tej zeoliteovej gebuzine /fakt uz len chybalo, aby spomenuli, ze je to vlastne z meteoritu, pripadne z Mesiaca/ co mi spravi nadhernu plet mi napadli slova klasika- kdyz se sebemensi blbost poda nalezite vedecky, vzdycky se najde blbec, ktery tomu zatleska :))
    PS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, každý máme nějakou slabost, na kterou se chytíme. Lenost přemýšlet! Anebo naopak nedostatek času kvůli zaměstnání, starosti o rodinu, každodenní všednosti... to člověka otupí a riziko sednutí na lep je o to vyšší.

      Vymazat
  7. Dobrý práce :).
    No a je i fajn sledovat reakce tady. Jak někteří se bavili, dobře věděli, ale tam? Že by oponovali a hádali se? Že by napsali fakta, a co si o tom myslí? :) Zajímavé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no bavim, to ano, ale oponovat, hadat sa? mam drazdit hada bosou nohou? :)) ved vsetky fanynky , ktore aj ten teply vzduch blogeriek adoruju by na mne robili woo doo :))
      PS

      Vymazat
  8. Ty jsi prostě úžasná. Obvykle tady články nekomenetuji, ale teď musím. Jsem ráda, že v blogosféře máme někoho takového, jako jsi ty, který hájí naše zájmy a práva (chi chi). Já už jsem si toho na onom blogu všimla už dříve a jsem ráda, že na to konečně někdo ukázal prstem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zase pevně doufám v to, že svoje zájmy a práva si každý uhájí sám, konzumentovy peníze jsou nakonec vždycky až na prvním místě, že...

      Vymazat
  9. Biochemik se hlásí! :)
    Kyselý vodík by mohl být ion H+, jehož koncentrace v roztoku po přepočtení (záporný dekadický logaritmus molární koncentrace) odpovídá hodnotě pH. Ovšem jak se někde usazuje, to mi fakt není jasné. Naopak jsem si jistá, že to není to samé jako oxonium. (Ne že bych takhle z hlavy věděla, co přesně je oxonium, ale z názvu je jasné, že je to ion odvozený od kyslíku a s vodíkem to nemá nic společného.)
    Odpověď, kterou ti poslali, mě jen utvrzuje v tom, že vědecký základ je pěkná pitomost. Čímž neříkám, že to nemůže fungovat, ale ty řeči kolem mě o tom vážně nepřesvědčí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za komentář, Martino, vyjádření odborníka mi tu kolikrát chybí.
      Jedna věc jsou fakta, druhá podání laické veřejnosti a třetí jednání se zákazníky. Nemám problém s prvními dvěma, pokud se objeví otazníky, ale záměrné mlžení/skrývanou neinformovanost v kontaktu se zákazníky toleruju jen těžko.

      Vymazat
  10. Je to sice už dlouho, ale možná by někoho zajímala osobní zkušenost. Dostala jsem vzorek v rámci svojí práce a jelikož se k tomu budu muset vyjádřit, tak jsem zkoušela pečlivě (a stále zkouším). Pracovní název můj je "ruskej předraženej jíl" a obávám se, že to vypovídá o všem. Jako fakt to dobře čistí, je to příjemný (mám levnější verzi bez drahých kovů pro mastnou pleť), ale kromě toho, že to je hrubší a trochu to štípe (sůl), tak absolutně ve výsledku nevidím rozdíl mezi tímto a zeleným jílem, kromě peelingového efektu, který to má a který je příjemný, ovšem peelingovat se tím nemá, takže to je vlastně špatně. Já nečekala, že mě to vyfotošopuje, ale poslední dobou trpím na ucpané póry a černé tečky víc jak dřív a tak jsem doufala....marně :-) Vyčistí to stylem, že tečky nejsou černý, to jo, ale rozhodně to neuvolní póry a to ani náznakem a dalšímu zanášení to též nepředchází. Prostě pokud má někdo rád prášky, minerály a mořskou sůl a má zbytečných šest stovek a obyč jíly už ho omrzely, s klidem do toho. U výkladu, jak je to úžasná věc pro onkologické pacienty s pletí namáhanou chemoterapií, se moje kamarádka, která je shodou okolností zdravotní sestra, málem počůrala smíchy, ale zachovala dekorum :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za zprostředkování zkušenosti (ne že bych to nečekala, ale přece jen... člověk doufá, že se plete)... Škoda že se to prodává za takové peníze, pokud je prášek srovnatelný s jinačími jíly, zas na druhou stranu každé zboží má svého kupce.

      Vymazat
    2. Určitě, uživatelsky to rozhodně není nepříjemný a každý nemá čas a nervy na to si míchat svoje vlastní věci, takže proč ne. Nicméně prezentovat to stylem, že má člověk pocit, že mu to div nevyléčí rakovinu, to je na můj vkus trochu hard core. Já jsem na to alergická, ať jde o konvenční nebo přírodní kosmetiku, to je jedno ve jménu čeho se dělají z lidí blbci, na podstatě to nic nemění.

      Vymazat
    3. S tím naprosto souhlasím, dělat z lidí blbce a hrabat za to peníze vyžaduje hroší kůži. I kvůli tomu článek vzniknul (a že se na tom podílejí blogerky, je tristní). Ale stejně tak mě mrzí, že konzumenti nezapojí mozek a nechají si pumpnout peněženky. Nevím však, do jaké míry se jedná o lidi, kterým zbývá už jen víra v zázrak a kteří racionální uvažování úplně pozbyli... Zodpovědnost musí být na obou stranách a v dnešní době bohužel hlavně na straně zákazníka.
      Prostě Hloubkovou hygienu nebrat a hotovo.

      Vymazat
    4. Pro mě je to hodně o etice. problém je v tom, že je to často takový to kolečko, že výrobce něco tvrdí, distributor, který často ví o věci velký kulový, to papouškuje a zákazník prostě nemá argument, pokud se nevyzná ve složení. Ve velké míře totiž jde o věci, které fungují, mají pěkný složení a všechno, akorát že prostě neodpovídá cena (když se to týká konvenční kosmetiky, tak ani nemají pěkný složení). A ten zákazník to prostě nepozná. Já s pár takovými distributory mluvila a myslím, že oni jsou fakt často přesvědčení, že prodávají živou vodu a přitom často ani nemají přehled o tom, jsou-li na trhu alternativy, jak fungují, kolik stojí a tak... Mi to hlava nebere, ale já mám prostě problém s tím, že mě sere neprofesionalita v jakémkoliv oboru.
      A s těmi bloggerkami to je stejné (btw.Lucka tam opravdu byla v rámci svojí práce :-) ). Bloguje kde kdo a spousta těch holek je totálně mimo a plácají nesmysly o věcech, o kterých nic nevědí, to už jsou holty ty internety :-) Problém je v tom, že lidi nechápou, že se musejí zajímat sami, že jim přece nikdo na férovku neřekne "jo, je to super, ale kdybyste si koupili jíl, bude to mít prakticky stejný efekt za zlomek ceny".

      Vymazat
    5. Ty mi strašně připomínáš sobotní setkání s trb a její zmínku o tom, jak se paní z Yves-Rocher rozhořčovala nad tím, že spojuje kosmetiku YR s močůvkou (urea byla hned vepředu ve složení)... To by jeden zaplakal... Můj dávný kamarád jednání takových lidí na takových postech nazývá zkratkou SA (sprostý amatérismus) a já si na tuhle zkratku nezřídka vzpomenu.
      Asi jednou jako lidstvo dojedem na průser, za kterým stojí "demokratická" svoboda vyjadřování, ale zároveň absolutní neschopnost třídit informace.

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!