pondělí 23. září 2013

16 Vzkaz prodejcům sportovní výživy

Když se mi asi před čtyřmi měsíci poprvé ozval jeden prodejce sportovní výživy, jestli bych neměla zájem otestovat jejich výrobky, celkem mi to polichotilo. Uznejte – když už o vašem blogu někdo ví a dokonce vám nabízí spolupráci, pošimrá to vaše blogerské ego. 

Co na tom, že prodejce přišel s nabídkou, která mi přišla málo výhodná – pro mě. Buď jak buď, dala jsem si den dva na rozmyšlenou, jak se ke spolupráci postavit. A slušně ji odmítla. Ne kvůli nevyrované hodnotě (velká reklama pro prodejce, pár procent slevy z cen produktů pro mě), nýbrž z principu. 


Od té doby mi přišlo nabídek ke spolupráci několik. Sportovní výživa v podobě proteinových prášků, gelů a tyčinek. Vcelku mě to donutilo k zamyšlení. Myslela jsem si totiž, že na svém blogu píšu zřetelným jazykem a čtenářům je jasné, že sportovní výživu považuju za zbytečnou. Evidentně se tahle moje zásada nedostala k většině, takže znovu: 

Sportovní výživa je podle mého mínění vyhazováním peněz! 

Aspoň na úrovni, na níž sportuju a hýbu se já. A myslím, že tahle úroveň je pořád dost vyšší než u ostatních fitness blogerek v česky psané blogosféře (které rády vezmou zavděk proteinovým nápojům  – nechápu proč, ale to je jiná kapitola). 


Proč nejsem fandou sportovní výživy:

1) Ráda, často a kvalitně se hýbu (trénuju i dvakrát denně) a potřebné bílkoviny (sacharidy a tuky) pojmu ze stravy. 

2) Nakupuju základní, co nejmíň zpracované potraviny. Žádné polotovary s prázdnými kaloriemi. Vařím. Nejsem líná o víkendu stát u plotny, navařit a nakrabičkovat na celý týden. Stejně tak navaří protějšek, střídáme se.

3) Neberu argument, že nákupy (vaření) zaberou spoustu času a že proteinový prášek je rychlovka, která dodá potřebné živiny a zasytí. V práci trávím kolikrát devět i víc hodin denně, doma kolotoč a stejně si čas na vaření & jídlo najdu.

4) Stejně tak neberu argument, že kvalitní potraviny jsou drahé. Znám studentský život, znám život v cizině bez peněz v kapse. Coby studentka jsem si proteinový prášek koupila jednou, jako svačinu mezi odpoledními přednáškami a semináři. A vyhodnotila to v půlce půlkilového balení jako pěknou blbost. Hlad jsem měla stejně, svaly nepřibyly a za stejné peníze jsem si mohla kupovat zeleninu, dalamánek a kus dobrého sýru.

5) Ad energetické tyčinky a gely: Nejsem profi sportovec. Fakt ne. Jsem normální ženská, která ráda tráví čas venku a ráda bych byla ve formě ne krátkodobě, ale po celý život. 
Když už jedu čtyřiadvacetihodinovku na kole, mtb maraton na 80 km nebo vyběhnu s tréninkovou skupinou na dvacetikilometrový trénink, beru si s sebou (hlavně u těch závodů) karbošneky (carbosnack se to jmenuje v originále). Vždycky mě překvapí ten kontrast, kdy na Severu se na občerstvovačkách u vytrvalostních disciplín typů Vasův běh objevuje borůvková polívka, sladké žemle, kyselé okurky a samozřejmě obligátní banány, zatímco v ČR je málem na kdejakém pouťáku stánek se sportovní výživou a hobíci vesele tankují.


6) Ad proteinové prášky: O svaly mi nejde a nikdy nešlo. Jsem orientovaná na výkon, ne na vzhled. Veškeré svaly, které mám, jsou z fyzické námahy a dobrého jídla. Cením si jich, pracují spolehlivě. Mám ráda svoje tělo, líbí se mi takové, jaké je. Poslední kompliment na mou adresu byl: “Já vůbec nechápu, kde se ta síla v tobě bere. Rozumím tomu, že se hodně hýbeš, a strašně se mi líbí, že taky pořádně jíš. Hubených, šlachovitých ženských závislých na cvičení a kontrole jídelníčku je všude plno. Ty jsi úplně jinačí.” 

7) Řídím se zdravým selským rozumem, baví mě poznávat svoje tělo a reakce na různou zátěž. Baví mě propracovávat se ke znalostem, které potraviny urychlí regeneraci a které mě nastartují k dobrému výkonu. Trvá to a vyžaduje to systematičnost. Sportovní výživa se bohužel často zneužívá jako zkratka. Zkratka zhusta nacpaná kromě lákadel taky látkami pochybného charakteru (které vám prodejci taktně zamlčí, pokud o nich vůbec vědí).

8) Zkratky neberu, protože poctivému pohybu venku na kole, běhání, v posilovně atd. a pořádnému kusu žvance se nic nevyrovná. 

9) Jo, jsem osobní trenérka a tak je logické, že bych měla zákonitě pět ódy na šejky, gainery, kreatin atd. Otázky ohledně sportovní výživy od klientů dostávám hodně často. Snažím se držet krok s vývojem produktů, mám myslím vcelku dobrý teroretický přehled (mohl by být lepší) a hojně navštěvuju přednášky a výstavy s antidopingovými tématy a sportovní výživou. 
Klienty informuju a neodsuzuju, rozhodnutí je na každém. Mně sportovní výživa nic neříká. 

Takže mi s nabídkami zázračných ekobiotyčinek, prášků a müsli nepište. Kdybych chtěla, koupím si to všechno sama. 

16 komentářů:

  1. Jo! Sice nesportuju skoro vůbec, ale tohle bych z fleku podepsala taky. Proč se ládovat chemií, když se můžeme normálně zdravě najíst.

    OdpovědětSmazat
  2. Super článek. Ono je prostě děsně moderní a cool všude dávat protein. Ačkoliv ho dotyčné vůbec nepotřebují. V kurzu na trenéra nám také ládovali, co všechno je správné brát, ale pro "kondiční sportovce" to vůbec není třeba. Já cvičím 5x týdně a vím, že brát něco takového nepotřebuji.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Nevím, kde se ten trend vzal. Ten, kdo je aspoň trochu sekundárně gramotný, si raději koupí dostupné potraviny spíš nez syntetické náhražky.

      Smazat
  3. Konečně rozumný názor. Díky. :-)
    Já kdysi chodila cvičit k panu Chaloupkovi, měla jsem vypracovaný plán cvičení i jídelníček a pokud si vzpomínám, nějaký proteinový kýbel jsem si zakoupit musela. Bylo to na dvě věci. A vyšlo mě to zbytečně na hodně peněz.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Musela??? Jako doplněk stravy nebo diety?
      Ale jestli aspoň ten cvičební plán za něco stál, tak to nebyly úplně vyhozené peníze.

      Smazat
    2. No nemusela, ale bylo s tím počítáno, takže v podstatě musela. Dnes bych byla více asertivní a proteiny nekoupila, stejně jsem je nedodělala.
      Cvičební plán a jídelníček byl fajn, tam peníze nelituji, já byla po porodu a s jeho pomocí šlo všechno jako po másle. Pan Chaloupka je supr.

      Smazat
    3. To je hlavní. Gratuluju ke shozeným kilům!

      Smazat
  4. Konečně rozumný názor, přijde mi, že každá "fitness" blogerka co začne víc jak třikrát týdně cvičit si hned kupuje protein. Mohla bys napsat o nadužívání proteinu něco víc? Názorů, že je protein zbytečný si člověk na internetu moc nepřečte....

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Že bych byla v menšině? Tak to je hodně smutné. Je pravda, že zhruba před rokem, když jsem s psaním blogu začínala, mě překvapilo, kolik blogerek propaguje proteinové nápoje atp. Přitom kdyby se ty holky naučily pořádně jíst a přestaly hledat zkratky ke zhubnutí a vytvarování postavy, ušetřily by minimálně čas a peníze.

      Smazat
  5. Souhlasím!! Já mám ráda gely na dlouhých bězích (i když teď mě inspiroval Scott Jurek, že budu jíst brambory :)), tatranky a normální svačiny na kole.. Jinak normální strava bez doplňků, jím hodně (po delších výkonech jím hodně ještě i druhý den)- Koktejly jsem si kupovala v době, kdy jsem boxovala, protože jsem po high-intensity tréninku nebyla schopná nic sníst, ale přitom se téměř motala hlady.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Brambory, jo? Proč ne... Já jezdívám taky na tatranky (a na kole na sváču), karbošneky je mi líto otvírat :) Konečně někdo, kdo hodně jí! Taky se dojídávám ještě druhý den - líp regeneruju. Co běháš, Ofelie?

      Smazat
    2. Dřív kratší běhy (do 10km) a triatlon, teď se po pauze letos znovu rozběhávám a závodím do vrchu :) (zatáhl mě do toho kamarád). Objevila jsem kouzlo nejen kopců, ale i trailových běhů obecně, tak pomalu zvyšuju dávky a těším se z běhání v přírodě.

      Smazat
    3. Tak pokud se bez proteiňáků obejdeš ty, měla by to každá fitness blogerka cvičící několikrát týdně zvládnout taky.
      Přeju Ti hodně krásných zážitků v přírodě a úspěchy na závodech!

      Smazat
    4. Děkuju, tobě taky, tvůj čas na desítku je úžasný!!

      Smazat
    5. Jejej, dekuju, to snad ani ne... Puvodne jsem chtela bezet kolem 45 minut, ale to bych zas nemohla delat tahouna spolecnikovi. Cas se tutiz odklada na jinou prilezitost.

      Smazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!