úterý 20. listopadu 2012

42 Balzámová metoda - silikony a sulfáty

Nevím, jestli jste o ní už slyšeli, ale v zahraničí je tahle metoda péče o vlasy poměrně známá. Minimálně mezi lidmi, kteří mají vlnité až kudrnaté vlasy a kterým nějakým způsobem nevyhovují běžně rozšířené šampony.

Já jsem se o téhle metodě doslechla ke sklonku minulého roku, a protože jsem doma měla "poslední šampón" (vysvětlení přijde později), rozhodla jsem se ji z fleku zkusit. Stála za tím zvědavost a taky stav mých mírně vlnitých vlasů. Měla jsem naplánováno přejít z hnědočerné zpět k mé tmavé blond a melír mi vlasy dost vysušil. Musím ještě podotknout, že vlas je mrtvá tkáň, podobně jako nehty. Řeči o vyživení šampony, maskami a barvami jsou bohapusté kecy, které mají jediný cíl - prodat vám produkt.

Stav mých vlasů před melírem a BM (balzámovou metodou) byl následující:
- vysušená svrchní vrstva vlasů a konečky, kondicionér mi vlasy spíš umastil než uhladil
- vlasy jsem musela umývat obden
- vlasy se mi přesto poměrně rychle mastily

Moje tehdejší vlasová kosmetika zahrnovala šampóny a masky od Glisskur, Schauma, TIGI, L'oreal, Redken, takže ke své hřívě jsem se úplně macešsky nechovala.


vlevo výsledek vlasové kosmetiky se silikony a SLS,
vpravo výsledek balzámové metody po šesti dnech

BM spočívá v tom, že svou ozdobu hlavy prostě umýváte jen bezsilikonovým balzámem. Úplně vyloučíte šampón a balzám se silikony (čili drtivou většinu). Cílem je vymýt z vlasů a dál přestat používat silikony, sulfáty (a parabeny). Proč? Běžně rozšířené (levné i dražší) značky vlasové kosmetiky obsahují směs silikonů a sulfátů a obé je pro vlasy zbytné.

Co jsou SLS a silikony?

Sulfáty (SLSSodium Lauryl Sulfate, Sodium Laureth Sulfate, Ammonium Lauryl Sulfate, Ammonium Laureth Sulfate) dobře odmašťují, ale mají silně vysušující účinky (vlasy jsou po nich jako koudel, jakoby vržou mezi prsty). V tu chvíli nastupují silikony a povrch vlasu krásně zarovnají. Silikony nezvlhčují, jen vlas uzavřou. U suchých vlasů (kdo si vlasy barví, tónuje, nebo je má přirozeně vlnité/kudrnaté, ví o suchých vlasech své) tak prakticky neeexistuje šance, že se vlasy dočkají nějaké vlhkosti.

Silikony mají i pár zdánlivých předností: chrání vlas před teplem, zjemňují a vlasy po nich vypadají lesklé a zdravé. 

Pokud si vlasy myjete šampóny se SLS a silikony, je proces následující: sulfáty umyjí, odmastí, vysuší a silikony vyhladí a zarovnají. Případně své hřívě ještě dáte záhul při sušení fénem. Takže navenek máte krásné, pevné vlasy, ale ve skutečnosti jsou porézní a suché.

Jak silikony rozeznáte na etiketě?

Hledejte přípony -cone, -xane. Nejobvyklejší silikony v kosmetice jsou:

methicone,
dimethicone
cyclomethicone,
cyclopentasiloxane
cyclohexasiloxane,
phenyl trimethicone,
amodimethicone,
cyclomethicone,

dimethicone copolyol,
polysilicone-9,
...

Některé silikony jou rozpustné ve vodě, ale většinu odstraní (prvních osm vyjmenovaných výš, které jsou zastoupeny v šamponech nejhojněji) až právě sulfáty. Pak už jste v začarovaném kruhu. 

Jaká existují řešení? 

Najet na bezsilikonovou a bezsulfátovou péči jde lehce. Vlasy si prostě umyjte tzv. posledním šampónem, který obsahuje jen sulfáty (SLS), žádné silikony! Třeba určité šampony od Baley jasně deklarují, že jsou bezsilikonové, ale na druhou obsahují sulfáty. Takže sice vymyjí silikony (proto poslední šampón), ale vlas zároveň vysuší (jak tady Balea uvažovala, je mi záhadou). 

Vlasy si aspoň dvakrát umyjte takovým šamponem a tradááá, silikony máte vymyté. Pak máte dvě možnosti, pokud už se k silikonům a sulfátům nechcete vrátit (všimněte si, že píšu i sulfátům, ty jsou totiž stejní "škodiči" jako silikony):

a) relativně obtížnější: najdete si vlasovou kosmetiku (šampony, balzámy, masky) bez sulfátů a silikonů (jde to, ale vyžaduje to čtení etiket a  hledání)
b) relativně snazší: vlasy si budete umývat jen balzámem bez silikonů (balzámy většinou neobsahují SLS)

Za poslední rok jsem měla dost času vyzkoušet obě možnosti a těžko říct, která je lepší. To záleží na preferencích a snaze uživatele :) Pro nevěřící tomáše jen dodám, že vlasy jde výborně umývat pouhým balzámem, jsou minimálně stejně čisté jako po šampónu.

Když jsem se v létě nouzově vrátila k šampónu se SLS a silikony, vlasy jsem měla zplihlé a umaštěné. Nikdy víc! "Normálním" šamponům a balzámům už svoje vlasy vystavovat nebudu. Konečky a svrchní vrstva se zmátořily, pokožka hlavy se mi nemastí zdaleka tolik jako dřív. Vlasy vypadají zdravější a stačí je umývat cca dvakrát týdně. U tohoto stavu už bych ráda zůstala. 


Je mi jasné, že to zní jako sci-fi, ale napadá vás BM vyzkoušet? 


42 komentářů:

  1. taky jím zeleninu a ovoce nejvíc :)
    výsledky jsou skvělé!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď tu koukám jako blázen a nakonec jsem pochopila, že ten Tvůj koment se vztahuje na můj u Tvého článku :)Jsem si říkala, co má ovoce a zelenina co do činění s balzámovou metodou...

      Vymazat
  2. jak tedy koukám na tvoje vlasy... je to sakra rozdíl. až si říkám, že bych měla bm vyzkoušet. je tu ale jeden problém: mám doma asi tak tašku šampónů, ale nemám skoro žádný balzám... tak asi nic. no a taky mám bezproblémové vlasy, takže není až tak třeba... ale rozhodně si to budu muset vyzkoušet. jen musím najít nějaký ten balzám na vlasy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Juj, to nejsou bohudík moje vlasy... :) (Ne že by nebyly krásné! Ale taková blond by na mně vypadala přinejmenším zvláštně.)
      Fotku svých vlasů bych k dalšímu postu mohla umístit, bohužel bez stavu "před", poněvadž rok staré foto už nevyhrabu a časem ještě cestovat nejde.
      ...
      Já zas mám jeden šampón a dva balzámy, toť veškerá má péče o vlasy. Postnu sem seznam "košer" balzámů a šampónů, třeba se Ti něco bude hodit.

      Vymazat
    2. ale ty vlasy jsou fakt krásné. ani ne tak barva jako spíš ty vlnky.

      seznam můžeš, určitě se bude hodit, i když já na vlasy moc nejsem, mám husté bez problémů, je jim celkem jedno, čím se umyjí, nějaké silikony nebo sls zas tak neřeším, ale uznávám, že udělat dobrý přírodní šampón bez jakéhokoliv sls je dost frajeřina. nejhorší je, že bych si klidně taky vystačila s jedním šampónem, ale v poslední době mi to nějak přibývá. a protože si myju hlavu asi dvakrát týdně, tak to vůbec neubývá.

      Vymazat
    3. Ty vlnky jsou opravdu krásné, ostatně to mě k BM přilákalo, protože mladší jsem bývala kučeravá a napadlo mě, že třeba zase...
      Safra, musím se o balzámu ještě rozepsat, nestačil mi dnes čas :)

      Vymazat
  3. Páni prvně jsem si myslela, že to jsou tvé vlásky. Ale výsledek je fantastický!

    OdpovědětVymazat
  4. Já naštěstí na svoje vlasy nedám dopustit, od 15ti jsem měla melír, pak všelijaké barvení, červená, fialová, hnědá, černá...... Vlasy máme v rodinné ženské linii *klepu,klepu na čelo* téměř bez chyby. Nevím, jak je to s tou výživou, ale já osobně když si dám vlasovou masku, vlasy mám pak lepší, "vyživenější", i když je mi jasné, že ty reklamy slibují zázraky a ne realitu. Říkám, naštěstí s vláskama problém nemám... :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, ona je "výživa" a výživa. "Výživa" je opravdu většinou jen hromada silikonů, které si na vlasy sednou a obalí ho, takže se automaticky zdají nadýchanější, pevnější, hebčí. Nic proti tomu, každému co jeho jest.
      Výživa jako taková ale může přijít jen zevnitř - dobrou stravou, pitným režimem a psychickou pohodou.

      Vymazat
  5. Díky za skvělý článek. Používám šampony bez silikonů a bez parabenů, ale pořád to není ono. A teď jsem konečně přišla na to proč.

    OdpovědětVymazat
  6. A já si po přečtení názvu říkala, nebude to náhodou curly girl metoda?:)
    Tak v té taky už nějakou dobu jedu, protože mým kudrnatým vlasům to svědčí. Ani bych neřekla, že je problém najít balzám bez silikonů(co jsem zkoumala v drogerce a několik už i zakoupila, tak Schauma jich má spoustu bez nich, nebo takové ty privátní značky řetězců-Schleckeru, ale i takového Penny marketu, Normy, Coopu).
    Ale opravdu jak píšeš, ty sulfáty jsou právě tím zlem pro takové přirozeně susší vlasy-vlnité, kudrnaté(aspoň teda jak mám ozkoušeno na sobě). Když chci občas přeci jen vlasy umýt šamponem, tak mám na to takovéty dětské umývací gely-Sodium Laureth sulfate bývá nahrazený méně agresivním kolegou myslím nějak Sodium cocoamphocetate či jak:)
    Ještě teda, když už jsem v tom, nevěřila jsem tomu, ale skvěle dokáže umýt žloutek vajíčka-nechá se teda chvilinku působit, ale vlasy jsou od kořínků nadýchané a umyté, v nouzi nejvyšší jsem i rozpustila lžičku jedlé sody ve skleničce a bylo odmaštěno do 10 vteřin. I když mě se ta mastnota prakticky netýká-většinou jí způsobí mé olejové zábaly a podobné vlasoexperimenty:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, musím se přiznat, že ač mytí balzámem praktikuju rok, s názvem curly girl metoda jsem se setkala až předevčírem, když jsem hledala anglickou alternativu. Do té doby to pro mě byla (a už bude) balzámová metoda (přímý překlad za jazyka země, v které dlím :))

      A vyhovuje Ti mytí balzámem?

      Hromada levných balzámů silikony neobsahují, to je pravda. Silikony zvyšují cenu výrobků :) Já ještě navíc hledám věci bez parabenů a tak najít něco paraben-SLS-silicon-free je docela fuška. Ale dá se to.
      Koukám, že máme podobné mycí postupy :) Jedlou sodu používám pravidelně, hlavně po olejových zábalech jako Ty. Balzámem olej vymýt jde, ale trochu to trvá, kdežto soda to pořeší hned.

      Dětské umývací gely neznám vůbec, díky za tip! :)

      Vymazat
  7. Já jsem na to zase narážela po záhadnou zkartkou CG method nebo to co-wash no:)
    Když se mi chce louskat aj, tak se mi moc líbí tento tak trochu vědecky zaměřený blog na vlasy- http://www.thenaturalhavenbloom.com/
    Jinak mytí balzámem mi vyhovuje taky proto, že nemám nad kudrnami takovéty vlásečky-jak se na to dělají anti-frizz(nebo jak:))přípravky, tak díky tomuto umývání je to hodně omezené. Ještě teda já i po umytí dávám do vlasů zase kondicionér a nevymývám, někomu by to asi mohlo zmastit vlasy, ale mně to krásně definuje vlnky a vlasy nejsou další dny tak suché, jak by byly, kdybych si v nich nenechala naplácaný kondiš-někdy ho dávám i ve dnech bez mytí-jako takovou náhradu za navlhčení vlasů a vtírání nějakého olejíčku, protože je to pohodlnější a lépe se odhaduje množství-třeba nějaké ty Garniery, když mají ve složení vodu, cetaryl alcohol a potom hned nějaký olej-myslím, že je máš i v tom seznamu vhodných balzámů.
    Chtěla jsem se zeptat, na pouhé umývání vlasů vybírám opravdu levné balzámy, co bys říkala na takovéto složení- voda, cetrimonium chloride, cetearyl alcohol, parfum, D-Panthenol, Benzyl Alcohol, Methylchloroisothiazolinone, methylsothiazolinone
    Nevím co si mám myslet o tom Benzyl Alcoholu, nehledě na to, že ty poslední dvě složky ani nevím co jsou a na to cetrimonium chloride narážím často v balzámech na předních místech, tak je to snad něco nevysušujícího.
    Koukám, že se zase vykecávám, ale málokdy narážím na česky mluvící lidi praktikující tuto metodu:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O leave-in balzámu sjem slyšela a vím, že je to docela oblíbený způsob, jak vlasy zjenit a přitom vlny definovat. Mně by to asi vlasy zmastilo (i aplikované do délek), testovala jsem totiž trochu balzámu rozpuštěného ve vodě a nastříkat to rozprašovačem do vlasů, a velkou službu mi to neudělalo.

      O methylchloroisothiazolinonu a methylsothiazolinonu jsem se dočetla, že jsou to antibakteriální a fungicidní látky, která ve velkých dávkách dráždí sliznice. Nejsou úplně rozložitelné. Na druhou stranu to vypadá, že jich v tom Tvém balzámu nebude moc. Ten benzylalkohol vypadá divně, na jedné straně je jedovatý (ale to je všechno ve velkých dávkách) a vyvolává ekzém, na druhé straně je povolený jako přísada do kosmetiky, no... Já bych se bez něj asi obešla, když se používá jen jako voňavá složka. Cetrimonium chlorid je docela obvyklý v balzámech, má antistatické účinky, odmašťuje a je to taky konzervant.

      Suma sumárum, až po ten D-panthenol mi to přijde jako výborný balzám, ten benzylalkohol a konzervační fungicidy bych si raději odpustila a hledala dál. Ale jestli na to nemáš alergiké reakce, tak bych se nebála. Záleží na tom, jaké dostupné alternativy máš :)

      Vymazat
  8. Děkuji za takový rozbor, určitě budu hledat dál, stejně už jsem tak "postižená", že beru každý balzám do ruky a čtu složení:) tenhle mi byl sympatický tím krátkým složením, takhle krátké jsem ještě neviděla:D a při mé frekvenci spotřebovávání balzámů...

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuji za takový rozbor, určitě budu hledat dál, stejně už jsem tak "postižená", že beru každý balzám do ruky a čtu složení:) tenhle mi byl sympatický tím krátkým složením, takhle krátké jsem ještě neviděla:D a při mé frekvenci spotřebovávání balzámů...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, já to mám úplně stejně, taky pročítám složení u každého nového balzámu :)

      Vymazat
  10. Nevydržela jsme u toho, ale vlasy to umí dát do kupy, s tím souhlasím. Mám vlnité, ale nejsou suché a jsou takové, "výstavní zdravé" i bez toho, takže jsem byla dost líná, jelikož často přespávám mimo dům, tahat s sebou neustále v kabelce balzám, kdyby náhodou... Používám jen šampony bez silikonů, ty si na hlavu dávat nechci a v kondicionérech mi nevadí, ač žádný silikonový doma momentálně nemám. Myji si vlasy každých 5 dní, takže mi to nevysušuje. Kdo má krepaté a suché vlasy, tak mu BM doporučuji vždycky a každý je spokojený

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to za přenášení flaštičky s balzámem stojí. A když není zbytí, použiju jakýkoli šampon, vrátit se pak k BM je jednoduché.

      Vymazat
  11. Ahoj prešla som na balzámovú metódu asi pred 3 týždňami,aby som to vyskúšala...no po pravde asi po 4-5 dňoch mám vlasy rovnako suché ako keď som používala bežnú vlasovú kozmetiku..je pravda, že keď si vlasy umyjem mám ich pekne kudrnaté, no na druhý deň už kudrlinky nedržia a vlasy posobia viac-menej neupravene..Vedela by si mi poradiť nejaký vosk/tužidlo do vlasov, ktoré neobsahuje silikony (a je teda vhodný pre BM)a ktorý by mi zároveň udržal kudrlinky aj na daľší deň?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jopp, napisu o tech, ktere jsem sama vyzkousela, clanek. Diky za podnet!

      Vymazat
    2. Tak to sa budem tešiť na ďalší článok, prosím potom daj echo!

      Vymazat
    3. Echo dám v podobě názvu článku ;)

      Vymazat
  12. Pěkný článek! Nicméně mi neodpovídá na otázku - jak to tedy mám praktikovat? To si jako dám na hlavu jen balzám a bez pěny se budu tvářit, že je to šampon a normálně se s ním mýt??? Mám teď velké zásoby, ale možná bych do toho šla. Foto před a po je neuvěřitelné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odpoved na otazku je popsana v jinem clanku o BM. Doporucuji precist jine clanky na blogu vztahujici se k tematu.

      Ad myti: Proste balzam vetres do vlasu a pokozky hlavy a mnes je. Tudiz vlasy nemyjes prevazne chemicky jako se sampony, ale vetsim dilem mechanicky. Chce to si na ten pocit zvyknout a neocekavat kvanta peny (v balzamech nebyvaji SLS, proto nepeni).

      Vymazat
  13. Ahoj, chtěla jsem vyzkoušet také balzámovou metodu a zakoupila jsem si balzám, který obsahuje Limonene..Je tento balzám vhodný? Nebo je Limonene také silikon, který se nedoporučuje?
    Díky za odpověď.
    Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Pavlo, limonen není silikon, viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Limonen

      Měj se hezky a hodně štěstí s BM!

      Vymazat
  14. Ahoj, moc děkuji za skvělé rady, už se těším, až začnu s balzámovou metodou. Jen bych se chtěla zeptat, jak je to s barvením vlasů? Můžu použít běžné barvy? Děkuji a hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Heleno! Barva na vlasy v kombinaci s BM funguje, jen preskoc ty pridavne kury/kondicionery, co se do baleni pridavaji kvuli vyzive, a regeneruj balzamem kompatibilnim s BM.

      Vymazat
  15. Safra, teď jsi mě navnadila! Já se svými dlouhými vlnitými a věčně suchými vlasy stále hledám lepší a lepší věci... Na pokožku hlavy mi silikony nesmí, i když se občas stane, že špatně přečtu etiketu:). Nicméně do délek je cca jednou do týdne dávám, protože vypadají silnější a zdravější a navíc je rozčešu. Bez toho je to daleko horší... Nejspíš vyzkouším Tvou metodu a prostě uvidím. Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozčesávání jde i bez silikonů ;) Jestli se pro BM rozhodneš, dej vědět, co s Tvými vlasy udělala.

      Vymazat
  16. Ahoj! Touto metodou si myji vlasy cca 5 měsíců, ze začátku super, ale v poslední době je mám strašně moc vysušené. Měl byste někdo tip, jak na suché vlasy? :-) A nemáte někdo přesně najeto, který balzámy neobsahují silikony a parabeny, neboli ty, které jsou ok? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Používáš fén, žehličku atp.? Pomoct by mohly třeba olejové zábaly. Zalistuj po záložkou "Balzámová metoda/No 'poo" vpravo na blogu, třeba Ti něco bude k užitku.

      Vymazat
    2. Nene, fén ani žehličku vůbec nepoužívám. Koukala jsem na tu záložku a podle té typologie jsem tak 2C - 3A. :)

      Vymazat
    3. Jinak všechno důkladně prostuduju! ;-)

      Vymazat
    4. Jinak všechno důkladně prostuduju! ;-)

      Vymazat
  17. Fotka vlevo - rozcesane vlasy, fotka v pravo - nerozcesane vlasy. (Vlastni zkusenost) Neepopiram, ze ta bezsilikonova kura funguje, nicmene ta fotka je naprosto zcestna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslíš rozčesané nebo prokartáčované?
      Fotka možná zcestná, možná ne. Pokud se začteš do BM a no poo, dojdeš i k tomu, že vlasy se nekartáčují a nerozčesávají (aspoň teda ne často). Tudíž mně ty fotky přijdou odpovídající.

      Vymazat
  18. Takže chápu-li to dobře, že když si párkrát umyju vlasy tím sulfátovým šamponem od Baley, tak se zbavím silikonů a sulfáty se časem vymyjí? Jakože silikony se dostávají z vlasů hůře? Díky za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sulfáty vymyjí ty silikony a sulfáty samotné hned spláchne voda. Takže jo, silikony se z vlasů dostávají hůř.

      Vymazat

Děkuju za váš čas, který věnujete čtení článků a psaní komentářů!